Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3005701_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. april 2025
2025-824
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. februar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Juel-Jensen (V).
Spørgsmål nr. 200:
Hvad er baggrunden for, at kommunerne i dag ikke kan lade eks-
terne leverandører få adgang til ledige kommunale ladestandere,
når disse leverandører arbejder på kommunens område? I svaret
bedes ministeren også forholde sig til, at leverandørerne i mange
tilfælde vil havde vundet et udbud, hvor det at køre på el, har været
et af kravene i udbuddet.
Svar:
På kommunale arealer kan der bl.a. etableres offentligt tilgænge-
lige ladepunkter og ladepunkter, der er forbeholdt elkøretøjer, som
kommunen anvender til varetagelse af kommunale opgaver, herun-
der f.eks. hjemmeplejen.
Kommunen kan efter kommunalfuldmagtsreglerne finansiere og
etablere sidstnævnte ladepunkter. Kommunen har dog ikke efter
disse regler mulighed for selv at stille disse ladepunkter til rådig-
hed for offentligheden. Det følger af, at det efter kommunalfuld-
magtsreglerne er forudsat, at det ikke er en kommunal opgave at
drive erhvervsvirksomhed.
En kommune kan efter reglerne i lov om infrastruktur for alterna-
tive drivmidler (AFI-loven) stille ladepunkter til rådighed for of-
fentligheden, dvs. etablere offentligt tilgængelige ladepunkter.
Kommunen skal i så fald indgå aftale med en operatør af ladepunk-
ter om etablering og drift af offentligt tilgængelige ladepunkter.
Kommunen kommer derved ikke selv til at drive erhvervsvirksom-
hed, idet driften (og evt. etableringen) af ladepunkterne overlades
til en ladeoperatør.
Hvis en kommune ønsker at gøre ladepunkter, der er forbeholdt
køretøjer, som anvendes til kommunale opgaver, tilgængelige i det
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm. om, hvad baggrunden er for, at kommunerne i dag ikke kan lade eksterne leverandører få adgang til ledige kommunale ladestandere, når disse leverandører arbejder på kommunens område
3005701_0002.png
Side 2/2
tidsrum, hvor de ikke anvendes af kommunen, skal der ligeledes
indgås aftale med en ladeoperatør. En kommune kan således godt
tilbyde opladning på disse ladepunkter til offentligheden, forudsat
at en ladeoperatør varetager driften heraf.
Indgåelse af aftaler med en ladeoperatør om etablering eller drift af
offentligt tilgængelige ladepunkter skal indgås på markedsvilkår.
Det følger af AFI-lovens § 3.
Kommuner kan efter samme regler i AFI-loven også etablere lade-
punkter til private køretøjer tilhørende kommunens medarbejdere
eller gæster.
AFI-loven regulerer således krav til etablering og drift af bl.a. of-
fentligt tilgængelige ladepunkter, mens det ligger uden for ram-
merne af loven, hvilke krav kommuner stiller til leverandører ved
udbud af andre kommunale opgaver, herunder hvilke udbudskrav
der stilles til deres leverandører som f.eks. krav om, at deres køre-
tøjer kører på el.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen