Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. april 2025
2025-824
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. februar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Juel-Jensen (V).
Spørgsmål nr. 200:
Hvad er baggrunden for, at kommunerne i dag ikke kan lade eks-
terne leverandører få adgang til ledige kommunale ladestandere,
når disse leverandører arbejder på kommunens område? I svaret
bedes ministeren også forholde sig til, at leverandørerne i mange
tilfælde vil havde vundet et udbud, hvor det at køre på el, har været
et af kravene i udbuddet.
Svar:
På kommunale arealer kan der bl.a. etableres offentligt tilgænge-
lige ladepunkter og ladepunkter, der er forbeholdt elkøretøjer, som
kommunen anvender til varetagelse af kommunale opgaver, herun-
der f.eks. hjemmeplejen.
Kommunen kan efter kommunalfuldmagtsreglerne finansiere og
etablere sidstnævnte ladepunkter. Kommunen har dog ikke efter
disse regler mulighed for selv at stille disse ladepunkter til rådig-
hed for offentligheden. Det følger af, at det efter kommunalfuld-
magtsreglerne er forudsat, at det ikke er en kommunal opgave at
drive erhvervsvirksomhed.
En kommune kan efter reglerne i lov om infrastruktur for alterna-
tive drivmidler (AFI-loven) stille ladepunkter til rådighed for of-
fentligheden, dvs. etablere offentligt tilgængelige ladepunkter.
Kommunen skal i så fald indgå aftale med en operatør af ladepunk-
ter om etablering og drift af offentligt tilgængelige ladepunkter.
Kommunen kommer derved ikke selv til at drive erhvervsvirksom-
hed, idet driften (og evt. etableringen) af ladepunkterne overlades
til en ladeoperatør.
Hvis en kommune ønsker at gøre ladepunkter, der er forbeholdt
køretøjer, som anvendes til kommunale opgaver, tilgængelige i det