Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. marts 2025
2025-811
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. februar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 197:
I et notat til TV 2 Bornholm angående trafikal ligestilling redegør
ministeriet for beregningen af landevejstaksten
for billettypen ”bil
inkl. 5 personer” med Bornholmslinjen mellem Rønne og Ystad, jf.
TRU alm del
–
bilag 130. Udgangspunktet for beregningen er en
tabel, der stammer fra rapporten ”Rammerne for den fremtidige
færgebetjening af Bornholm” fra
2014, og som fremgår af side 75 i
rapporten (også kaldet bilag 3), jf. https:// www.trm.dk/me-
dia/iqxkkolm/rapport-for-den-fremtidige-faergebetjening-af-
bornholm.pdf I ministeriets notat henvises der til tabellen fra 2014,
men i beregningen bruger ministeriet et løn- og prisfremskrevet
takstblad fra 2015. I notatet er dette takstblad benævnt tabel 2 på
side 2. Til tallene fra 2015 (tabel 2) tillægges beregningen af billet-
taksten for en personbil yderligere en billettakst for 2,5 gående
passagerer, da bilerne på færgeruten i gennemsnit har 2,5 passage-
rer med. Imidlertid er der i den oprindelige tabel fra 2014 (bilag 3)
allerede taget højde for, at der er 2,5 passagerer med i en personbil.
Det fremgår af bilag 3.
a) Vil ministeren redegøre for beregningsmetoden for landevejs-
taksten, som anvendes i notatet til TV2 Bornholm, og vil ministe-
ren dertil redegøre for, hvorfor der tillægges en ekstra takst for 2,5
gående passagerer, når den oprindelige tabel fra 2014 (”Rammerne
for den fremtidige færgebetjening af Bornholm”,
bilag 3, side 75-
76) allerede indeholder et gennemsnit på 2,5 passagerer per bil?
b) Er ministeren enig i, at takstbladet i tabel 2 fra 2015 (notatet til
TV2 Bornholm, side 2) alene er en fremskrevet version af takstbla-
det i ”Rammerne for den fremtidige færgebetjening af Bornholm”,
bilag 3, side 75-76, og at der således allerede er indregnet 2,5 pas-
sagerer per bil i den takst, der anvendes?