Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2985961_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. marts 2025
2025-811
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. februar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 197:
I et notat til TV 2 Bornholm angående trafikal ligestilling redegør
ministeriet for beregningen af landevejstaksten
for billettypen ”bil
inkl. 5 personer” med Bornholmslinjen mellem Rønne og Ystad, jf.
TRU alm del
bilag 130. Udgangspunktet for beregningen er en
tabel, der stammer fra rapporten ”Rammerne for den fremtidige
færgebetjening af Bornholm” fra
2014, og som fremgår af side 75 i
rapporten (også kaldet bilag 3), jf. https:// www.trm.dk/me-
dia/iqxkkolm/rapport-for-den-fremtidige-faergebetjening-af-
bornholm.pdf I ministeriets notat henvises der til tabellen fra 2014,
men i beregningen bruger ministeriet et løn- og prisfremskrevet
takstblad fra 2015. I notatet er dette takstblad benævnt tabel 2 på
side 2. Til tallene fra 2015 (tabel 2) tillægges beregningen af billet-
taksten for en personbil yderligere en billettakst for 2,5 gående
passagerer, da bilerne på færgeruten i gennemsnit har 2,5 passage-
rer med. Imidlertid er der i den oprindelige tabel fra 2014 (bilag 3)
allerede taget højde for, at der er 2,5 passagerer med i en personbil.
Det fremgår af bilag 3.
a) Vil ministeren redegøre for beregningsmetoden for landevejs-
taksten, som anvendes i notatet til TV2 Bornholm, og vil ministe-
ren dertil redegøre for, hvorfor der tillægges en ekstra takst for 2,5
gående passagerer, når den oprindelige tabel fra 2014 (”Rammerne
for den fremtidige færgebetjening af Bornholm”,
bilag 3, side 75-
76) allerede indeholder et gennemsnit på 2,5 passagerer per bil?
b) Er ministeren enig i, at takstbladet i tabel 2 fra 2015 (notatet til
TV2 Bornholm, side 2) alene er en fremskrevet version af takstbla-
det i ”Rammerne for den fremtidige færgebetjening af Bornholm”,
bilag 3, side 75-76, og at der således allerede er indregnet 2,5 pas-
sagerer per bil i den takst, der anvendes?
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om trafikal ligestilling til og fra Bornholm
2985961_0002.png
Side 2/2
c) Såfremt takstbladet i tabel 2 fra 2015 (Notat til TV2 Bornholm,
side 2) fremskrives korrekt for personbiler, i henhold til den oprin-
delige tabel fra 2014 (”Rammerne for den fremtidige færgebetje-
ning af Bornholm”, bilag 3, side 75-76),
der allerede indeholder et
gennemsnit på 2,5 passagerer per bil, kan ministeren så bekræfte,
at landevejsprisen for en personbil på ruten Rønne-Ystad i 2025 vil
være 311,18 kr. og ikke de 585,01 kr., som ministeriet er kommet
frem til i notatet?
d) Vil ministeren bekræfte, at det med det korrekt fremskrevne be-
løb på 311,18 kr. - som er fremkommet ved, at tabellen fra 2014
(”Rammerne for den fremtidige færgebetjening af Bornholm” bilag
3, side 75-76) allerede indeholder et gennemsnit på 2,5 passagerer
per bil - er mindre end den maksimale gennemsnitspris på 416,88
kr. for en personbil på ruten Rønne-Ystad i 2025, og at ministeriets
beregning af landevejsprincippet dermed ikke lever op til princip-
pet om trafikal ligestilling?
Svar:
Beregningsmetoden er baseret på en sammenligning mellem den
faktiske omsætning fra salg af billetter til passagerer og biler på ru-
ten og en hypotetisk omsætning, hvor alle billettyper afregnes efter
de af
Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og
økommuner
(marts 2015) fastsatte landevejstakster. Forskellen
mellem disse to omsætninger, fratrukket en grundtakst, udgør til-
skudsbehovet.
Når man skal beregne om en rute er over- eller underkompenseret,
giver det dermed ikke mening at basere sin vurdering på én speci-
fik billettype. Således kan én billettype godt have en højere billet-
pris end den pågældende landevejstakst. Det afgørende er forhol-
det mellem rutens samlede reelle omsætning og
”landevejsomsæt-
ningen”.
Transportministeriet har den 25. februar 2025 præsentereret Tra-
fikkontaktrådet for beregningsprincipperne bag udregningen af til-
skudsbehovet til implementering af landevejsprincippet.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen