Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. februar 2025
2025-415
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. januar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 160:
Vil ministeren redegøre for
–
evt. i fortrolig form
–
hvad der ligger
til grund for Banedanmarks vurdering af, at problemerne med it-
sikkerheden kun vil kunne have konsekvenser for længden og om-
fanget af driftsafbrydelser, og ikke passagerernes sikkerhed eller
sikkerheden i den generelle drift, som det fremgår af Rigsrevisio-
nens beretning om it-sikkerheden i Banedanmarks signalsystemer,
jf. TRU alm. del
–
bilag 80? Og er ministeren enig i den vurdering?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som har sendt føl-
gende svar, som jeg henholder mig til.
”Sikkerheden
i signalsystemet sikres ved, at alle sikkerhedsbæ-
rende komponenter og funktioner i systemet er SIL 4-kategorise-
ret.
SIL 4 er det højeste sikkerheds- og integritetsniveau, der findes og
bruges for systemer, hvor store fejl kan få katastrofale konse-
kvenser. SIL 4 bruges derfor inden for bl.a. atomkraft, flytrafik og
kemikalieindustrien. Der stilles meget høje krav til softwareimple-
mentering i form af redundans, diversitet, fejltolerance, verifika-
tion og validering. Fejlraten for et SIL 4-system, hvad angår til-
ladte farlige fejl, skal være mindre end én farlig fejl pr. 10.000 år.
Hvis signalsystemet registrerer anomalier, er dets grundlæg-
gende sikkerhedsmæssige udfald at stoppe togtrafikken. Dette vil
forårsage driftsforstyrrelser, men sikrer, at passagernes sikker-
hed ikke kompromitteres”.