Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3056247_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. august 2025
Politikontoret
Ida Schiøler
2025-07400
3760198
Besvarelse af spørgsmål nr. 113 (Alm. del) fra Folketingets
Transportudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 113 (Alm. del), som
Folketingets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 18.
december 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg
(DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om, hvornår fase 2 af EU’s CBE-direktiv forventes at være afsluttet
Spørgsmål nr. 113 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvornår fase 2 af EU’s CBE-direktiv
forventes at være afsluttet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at implementeringen af fase 2 af EU’s
CBE-direktiv blev nedlukket som led i Rigspolitiets
replanlægning
af
politiets
it-udviklingsportefølje.
Replanlægningen blev gennemført i maj 2023 og havde til
formål at sikre en realistisk balance mellem projekter og
kapacitet i Rigspolitiet fremadrettet og for at skabe plads til
eksekvering af politiets mest kritiske it-udviklingsprojekter.
Med replanlægningen blev ca. 13 ud af 83 udviklingsprojekter i
Rigspolitiet lukket. Projektet er efterfølgende genoptaget på
pipelinen til it-udviklingsporteføljen.
Rigspolitiet gennemfører som udgangspunkt to gange årligt en
gennemgang og prioritering af it-udviklingsporteføljen med
henblik på at vurdere, om der er kapacitet til at igangsætte nye
projekter, f.eks. fra den såkaldte pipeline, om porteføljen skal
drives videre uændret, eller om der er behov for en
omprioritering, herunder berosættelse af enkelte projekter eller
yderligere udskydelse af igangsætning af projekter. Ved denne
gennemgang kan der også optages nye projekter, og i den
forbindelse er implementering af fase 2 af CBE-direktivet
genoptaget på pipeline til it-udviklingsporteføljen, selv om
implementeringen af fase 2 ikke er obligatorisk.
Aktuelt er hovedparten af de projekter, der blev udskudt i
forbindelse med replanlægningen, fortsat i pipeline, herunder
fase 2 af CBE-direktivet. Rigspolitiet kan ikke for nuværende
oplyse, hvornår fase 2 af direktivet igangsættes eller forventes
afsluttet, da dette vil afhænge af den samlede, løbende
prioritering af it-udviklingsporteføljen. Prioriteringen og
rækkefølgen af opstart af projekter fra pipeline beror på en
konkret vurdering af bl.a. projekternes kritikalitet, finansiering,
afhængigheder, politiske ophæng samt tilgængeligheden af de
nødvendige it-ressourcer.
Rigspolitiet har implementeret fase 1 af CBE-direktivet, som er
den obligatoriske del af direktivet, hvorefter en medlemsstat
giver de øvrige medlemsstater adgang til nærmere angivne
oplysninger i de nationale køretøjsregistre. Danmark er ikke
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om, hvornår fase 2 af EU’s CBE-direktiv forventes at være afsluttet
forpligtet til at implementere fase 2 af CBE-direktivet, som
omhandler forfølgelse af en række færdselslovovertrædelser
begået på medlemsstatens eget område.
Det bemærkes, at Rigspolitiet i 2023 nedsatte en arbejdsgruppe
til håndtering af udfordringer på området for udenlandske
fordringer og skyldnere, jf. Justitsministeriets besvarelse af 28.
januar 2025 af spørgsmål nr. 114 (Alm. del) fra Folketingets
Transportudvalg. Arbejdsgruppen skulle bl.a. se på, om der
kunne findes manuelle arbejdsgange, der kunne kompensere for
den manglende implementering af fase 2, så der kunne
påbegyndes udsendelse af bødeforelæg til udenlandske ejere af
køretøjer. Den 17. december 2024 påbegyndte Midt- og
Vestjyllands Politi/Politiets Administrative Center herefter
manuel udsendelse af ATK-bøder (bøder, der udstedes på
baggrund af automatisk trafik kontrol), der er kategoriseret som
ejeransvarssager, til udenlandske skyldnere i Norge, Sverige,
Tyskland og Polen, hvilket dækker omkring 60 pct. af ATK-
sagerne vedrørende udenlandske borgere og virksomheder.
Siden er antallet af lande udvidet til Finland, Færøerne,
Grønland og Island, hvor der er udsendt ATK-bøder i
ejeransvarssager.”
Side 3/3