Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 09-10-2025
Enhed: Forebyggelse og
Strålebeskyttelse
Sagsbeh: rebl
Sagsnr.:2025 - 9457
Dok. nr.: 4525349
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 740 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 16. september
2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DD).
Spørgsmål nr. 740:
”Mener ministeren, at WHO’s rammekonvention om tobakskontrol (FCTC),
der
udelukker offentligheden fra at deltage i forhandlinger vedrørende røg- og røgfri
nikotinprodukter, er forenelig med danske demokratiske principper, når de
beslutninger, der træffes, danner grundlag for national lovgivning og politik?”
Svar:
Jeg kan ikke genkende, at WHO’s
rammekonvention om tobakskontrol
(FCTC) skulle
udelukke inddragelse af offentligheden eller ikke skulle være forenelig med danske
demokratiske principper.
Formålet med konventionen
–
som Danmark tiltrådte i 2004
–
er at beskytte
nuværende og kommende generationer mod bl.a. de skadelige sundhedsmæssige
konsekvenser ved tobaksforbrug samt ved udsættelse for tobaksrøg. Et mål som jeg
til fulde bakker op om. Konventionen indeholder en række bestemmelser til at
reducere efterspørgsel og udbuddet af tobak. Det gælder bl.a. røgfri miljøer,
mærkning og indhold af tobaksprodukter, forbud mod reklame for tobaksprodukter
mv.
Det indgår som ét element i konventionen
–
artikel 5, stk. 3
–
at landene er
forpligtede til at gøre en indsats for at beskytte folkesundhedspolitikken mod
tobaksindustriens handelsmæssige og øvrige interesser i overensstemmelse med
national lovgivning, da der
–
jf. de vejledende principper til implementering af artikel
5, stk. 3
–
er en fundamental og uforsonlig konflikt mellem tobaksindustriens
interesser og folkesundhedspolitiske interesser.
./.
Jeg kan i øvrigt henvise til mit tidligere svar på SUU alm. del
–
spm. 176, hvor det
bl.a. fremgår at:
”Tobaksindustrien er et erhverv, som er underlagt offentlig
regulering. Det kan
indebære
–
inden for rammerne af artikel 5, stk. 3
–
en nødvendig dialog med
tobaksindustrien. I vedlagte guidelines anbefales det bl.a., at man kun interagerer
med tobaksindustrien når og i den udstrækning, det er strengt nødvendigt for at være
i stand til effektivt at regulere tobaksindustrien og dens produkter, samt at det skal
sikres, at interaktion foregår transparent.”
Jeg vil derudover henvise til min samtidige besvarelse af EUU alm. del spørgsmål 151-
152.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde