Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: Patientsikkerhed og Lovkvalitet
Sagsbeh.: Christine Stausholm Schjødt
Koordineret med:
Sagsnr.: 2025 - 7699
Dok. nr.: 369734
Dato: 30-07-2025
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Samråd i sundhedsudvalget den 19. august 2025 kl. 14-15.
Samråd K om sygeplejersker, læger og tandlæger fra
tredjelande
Samrådsspørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder
Hvelplund (EL):
Samrådsspørgsmål K
Hvad vil ministeren gøre i forhold til de udenlandske
sygeplejersker, læger og tandlæger fra tredjelande, der
aktuelt befinder sig i Danmark, fordi de har faglige
kompetencer, vi har brug for i det danske sundhedsvæsen,
men som står til at måtte tage tilbage til deres respektive
hjemlande snarest pga. visumudløb og manglende
ansættelsesmuligheder?
***
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/8-25 om fastholdelse af sundhedsfagligt personale fra tredjelande med nødvendige kompetencer, men uden gyldigt visum
[Indledning]
Tak for det formand, og tak til spørgeren for
indkaldelsen til samrådet, og for de fremmødte tilhørere,
som er mødt op her i dag.
Jeg lægger stor vægt på, at sygeplejersker, læger og
tandlæger, som er rejst til Danmark for at opnå dansk
autorisation, også kommer ud og gør gavn i vores
sundhedsvæsen og plejesektor.
Det er personer, som vel for næsten alles vedkommende
er rejst hertil med store forhåbninger for fremtiden.
Og dermed jo også med forventninger om autorisation og
et job.
Og det skyldes jo blandt andet, at vi tidligere i Danmark
har haft en meget stor mangel på deres faglighed i
sundhedsvæsenet.
Side 2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/8-25 om fastholdelse af sundhedsfagligt personale fra tredjelande med nødvendige kompetencer, men uden gyldigt visum
Sundhedsvæsenet står i dag rekrutteringsmæssigt et
andet og væsentligt bedre sted, end hvis vi bare
sammenligner os for få år tilbage.
Det er eksempelvis blevet langt lettere at fastholde og
rekruttere særligt sygeplejersker.
Det er blandt andet et resultat af den trepartsaftale, som
regeringen har indgået med arbejdsmarkedets parter.
Hvor vi har afsat ca. 1,9 milliarder kr. til at gøre det mere
attraktivt at tage vagter på sygehusene udenfor
dagsarbejdstid og i weekender ligesom vagtarbejdet nu
deles mellem flere.
Og vi har givet et lønløft inden for sundheds- og
ældreplejen på 1,9 milliarder kr.
Årligt.
Blandt andet til sygeplejersker.
Side 3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/8-25 om fastholdelse af sundhedsfagligt personale fra tredjelande med nødvendige kompetencer, men uden gyldigt visum
De tiltag har haft en stor effekt, og det er også en klar
succes.
Side 4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/8-25 om fastholdelse af sundhedsfagligt personale fra tredjelande med nødvendige kompetencer, men uden gyldigt visum
[Manglende efterspørgsel efter sygeplejersker]
Men det betyder også, at der aktuelt ikke er en stor
efterspørgsel efter især sygeplejersker fra tredjelande.
Mange af de sygeplejersker, som allerede er rejst hertil,
ender derfor, for nogle deles vedkommende, også med at
måtte rejse skuffede hjem igen.
Det må de blandt andet gøre, fordi de ikke kan få en
evalueringsansættelse, som er nødvendig for at opnå
dansk autorisation som sygeplejerske.
Det er på ingen måder ønskværdigt.
Derfor har vi også fra regeringens side iværksat en række
initiativer for at få, om ikke alle så nogen, af de tilrejste
sygeplejersker i job.
Men jeg har også samtidig været ærlig og sagt, at vi må
erkende, at vi ikke får alle i job, når efterspørgslen ikke
er tilstede.
Side 5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/8-25 om fastholdelse af sundhedsfagligt personale fra tredjelande med nødvendige kompetencer, men uden gyldigt visum
[Ansættelse som SOSU-H]
Et af det nye initiativer er, at det i foråret er blevet muligt
for sygeplejersker at blive ansat som social- og
sundhedshjælpere. Og dermed en ny mulighed for at
kunne blive i Danmark.
Før stod overenskomsten i vejen.
Men det er blevet løst med en ny aftale.
Dermed kan en ansættelse som social- og
sundhedshjælper give et opholdsgrundlag på baggrund af
positivlisten for faglærte.
Det kan det så længe, der er mangel på social- og
sundhedshjælpere, og ansøgerne opfylder de forskellige
krav.
Side 6
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/8-25 om fastholdelse af sundhedsfagligt personale fra tredjelande med nødvendige kompetencer, men uden gyldigt visum
30 sygeplejersker har indtil videre, hovedparten fra Iran,
benyttet sig af denne mulighed. En mulighed som jeg
håber flere vil benytte sig af med tanke på den store
mangel på social- og sundhedshjælpere, som eksisterer
ude i kommunerne, og som uanset hvad ser ud til at
eksistere mange år endnu.
For som jeg startede med at sige, lægger jeg stor vægt på,
at de herværende sundhedspersoner kommer ud og
arbejde i vores sundhedsvæsen og plejesektor.
Side 7
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/8-25 om fastholdelse af sundhedsfagligt personale fra tredjelande med nødvendige kompetencer, men uden gyldigt visum
[Regeringen har afsat 10 mio. kr.]
Vi har også afsat 10 mio. kr. til understøttende indsatser,
der skal hjælpe de udenlandske sygeplejersker med at få
et job i sundheds- og plejesektoren.
Disse indsatser kan for eksempel være
mentorprogrammer, sprogmakkerordning,
danskundervisning og understøttelse af tværgående
forløb.
Det vil sige indsatser, som kan være med til at
opkvalificere sygeplejerskerne på forskellige måder, så
de bliver mere attraktive til en ansættelse i sundheds- og
plejesektoren.
Understøttende indsatser kan også omfatte social
tilknytning til arbejdsplads og lokalsamfund.
Side 8
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/8-25 om fastholdelse af sundhedsfagligt personale fra tredjelande med nødvendige kompetencer, men uden gyldigt visum
Vi har indgået aftale med KL om ordningen, og KL
arbejder på den konkrete udmøntning af midlerne.
Endelig har vi også på skærpet budskabet om, at
Danmark ikke aktuelt mangler udenlandske
sygeplejersker fra tredjelande.
Det er sket på forskellige myndigheders hjemmesider.
Side 9
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/8-25 om fastholdelse af sundhedsfagligt personale fra tredjelande med nødvendige kompetencer, men uden gyldigt visum
[Berosættelse]
Så vil jeg i dag samtidig også gerne orientere om, at jeg i
går er blevet orienteret om, at sagsbehandlingen af
autorisationsansøgninger fra Pakistan, Nepal og
Bangladesh aktuelt er sat i bero af Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Det skyldes, at der er opstået en bekymring om ægtheden
og troværdigheden af dokumenter, som indsendes af
ansøgere fra disse lande.
Styrelsen for Patientsikkerhed har derfor altså valgt at
berosætte sagsbehandlingen af alle ansøgninger fra de tre
lande, indtil det er afklaret, om styrelsen har de
procedurer og kontroller, der er nødvendige for at sikre,
at f.eks. ansøgerens identitet er korrekt.
Det er en fornuftig beslutning, som jeg bakker op om.
***
Side 10
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/8-25 om fastholdelse af sundhedsfagligt personale fra tredjelande med nødvendige kompetencer, men uden gyldigt visum
[Ny kvoteordning]
Har vores forskellige tiltag så løst problemet?
Der skal ikke være nogen tvivl om, at jeg gerne ville
have startet i dag med at sige, at der ikke længere er
udenlandske sundhedspersoner, sygeplejersker, som
forgæves søger en evalueringsansættelse.
Det er jeg ikke i stand til at kunne sige, fordi der er langt
flere der søger, end der er efterspørgsel efter i forhold til
evalueringsansættelser. Der findes ingen hurtige
snuptagsløsninger.
Det er også desværre et resultat af den nuværende
autorisationsordning- og tilgang.
Den har grundlæggende medført, at flere ansøgninger,
end der er behov for. Og som der derfor ikke er arbejde
til.
Side 11
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/8-25 om fastholdelse af sundhedsfagligt personale fra tredjelande med nødvendige kompetencer, men uden gyldigt visum
Det er derfor også regeringens opfattelse, at tilgangen til
rekruttering af sundhedspersoner fra tredjelande skal
ændres.
Så vi undgår, at mennesker flytter hertil og får skuffet
drømmen om et job i Danmark.
Rekrutteringen af udenlandske sundhedspersoner bør i
stedet følge efterspørgslen i sundheds- og plejesektoren.
Der skal som det klare udgangspunkt være et job til de
sundhedspersoner, som kommer til Danmark med ønsket
om at arbejde.
Side 12
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/8-25 om fastholdelse af sundhedsfagligt personale fra tredjelande med nødvendige kompetencer, men uden gyldigt visum
Det er der ikke i dag. Vi modtager desværre alt, alt, alt
for mange unødvendige ansøgninger fra tredjelande.
Regeringen vil derfor indføre en efterspørgselsdrevet
model for autorisation af sundhedspersoner fra
tredjelande.
Regeringen fremsætter i denne uge lovforslag om
etablering af en ny kvoteordning for autorisation af
sundhedspersoner fra tredjelande.
Kvoteordningen skal være med til at sikre, at der er
sammenhæng mellem det antal sundhedspersoner fra
tredjelande, der rejser til Danmark for at opnå dansk
autorisation.
Side 13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/8-25 om fastholdelse af sundhedsfagligt personale fra tredjelande med nødvendige kompetencer, men uden gyldigt visum
Samt det behov der vurderes at være ude i regionerne og
kommunerne ift. muligheder for ansættelse.
Med en kvoteordning sikrer vi samtidig, at der ikke
bruges unødige menneskelige og økonomiske ressourcer
på at rive familier op med rode og flytte dem til
Danmark.
Hvis det ikke er muligt for en bestemt faggruppe at
gennemføre autorisationsprocessen, så skal de ikke have
et stående tilbud om at rejse til Danmark for at
påbegynde processen. Hvis ikke også vi kan
sandsynliggøre, at der er mulighed for at få et job i den
anden ende.
I første omgang vil vi sætte en kvote for sygeplejersker.
Jeg forventer at kvoten vil være 0, da der aktuelt ikke er
efterspørgsel efter sygeplejersker fra tredjelande på
sygehusene.
Side 14
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/8-25 om fastholdelse af sundhedsfagligt personale fra tredjelande med nødvendige kompetencer, men uden gyldigt visum
Kvoteordningen skal træde i kraft allerede i oktober, så
vi hurtigst muligt sørger for, at der ikke kommer flere
sygeplejersker til Danmark uden udsigt til beskæftigelse.
På sigt kan der også sættes en kvote for læger og
tandlæger.
Behovet for kvoter skal løbende vurderes ud fra
efterspørgslen ude i regionerne og kommunerne.
Som altså er de store driftsherrer aktører for vores
sundhedsvæsen og plejesektor.
***
Side 15
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/8-25 om fastholdelse af sundhedsfagligt personale fra tredjelande med nødvendige kompetencer, men uden gyldigt visum
[Afrunding]
Alt i alt, har vi igangsat og foreslået tiltag, som gerne
skal komme hele vejen rundt. Ikke at jeg påstår, at alle
problemer så er løst. Fordi det kan jeg ikke love, og jeg
mener heller ikke det ville være ærligt at give indtrykket
af, at der er evalueringsansættelser til alle, når det ikke er
tilfældet.
Med de understøttende tiltag, som implementeres i
udvalgte kommuner, forsøger vi at hjælpe de
sygeplejersker der allerede er i Danmark i forhold til at
opnå et fornyet opholdsgrundlag, hvis det er, at man
ønsker at arbejde som social- og sundhedshjælper.
Med kvoteordningen får vi samtidig indrettet et nyt
system, hvor vi forhindrer, at der fremover vil komme
sundhedspersoner hertil i samme vanskelige situation.
Jeg forventer, at vi med de initiativer, vi allerede har
gennemført, og den nye kvoteordning, som vi ønsker at
fastsætte, vil få skabt den nødvendige balance.
Side 16
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/8-25 om fastholdelse af sundhedsfagligt personale fra tredjelande med nødvendige kompetencer, men uden gyldigt visum
Så vi hjælper de herværende sundhedspersoner fra
tredjelande til forhåbentlig at få et relevant job, gerne i
plejesektoren.
Og så vi ikke skal skuffe mennesker, som i fremtiden
rejser hertil for at få en dansk autorisation og job.
Tak for ordet.
***
Side 17