Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 21-08-2025
Enhed: Velfærds- og Sundhedsanalyse
Sagsbeh: akb
Sagsnr.:2025 - 6949
Dok. nr.: 361189
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 626 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 26. juni 2025
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Liltorp (ALT).
Spørgsmål nr. 626:
”Vil
ministeren redegøre for de dokumenterede sundhedsgevinster ved højere
tobakspriser i forhold til det estimerede afgiftstab? Der henvises til rapporten
’Konsekvenser ved at hæve tobaksafgifter i Danmark’ fra Kraka Economics, af 23. maj
2025, hvori der fx anføres en værdi på 187 mia. kr. i sparede tabte leveår ved en
prisstigning til 100 kr. pr. pakke cigaretter.
”
Svar:
KRAKA medregner alene den tilbagediskonterede værdi af flere forventede leveår
ved mindre rygning (de 187 mia. kr.). De sundhedsøkonomiske effekter indregnes
ikke.
Det er dog veldokumenteret, at rygning har skadelige konsekvenser for
folkesundheden, og at der er væsentlige sundhedsmæssige gevinster forbundet med
rygestop.
I Sundhedsstyrelsens publikation
"Sygdomsbyrden i Danmark
–
risikofaktorer",
fremgår det blandt andet, at rygere dør tidligere, har flere somatiske indlæggelser,
mere sygefravær og hyppigere modtager førtidspension.
Den samlede sundhedsgevinst af en afgiftsstigning afhænger dog af den samlede
forbrugsændring, som afgiftsændringen medfører: Erfaringsmæssigt mindsker
afgiftsforhøjelser det indenlandske salg af tobak, mens grænsehandlen øges.
Det fremgår af Skatteministerens svar på SUU alm. del spørgsmål 628, at der i den
samfundsøkonomiske vurdering af konsekvenserne af ændrede tobaksafgifter blandt
andet indregnes eksterne omkostninger ved rygning, og at disse omkostninger er
opgjort på baggrund af de samlede nettoomkostninger for samfundet forbundet med
rygning, herunder omkostninger i sundhedsvæsnet, ifølge Staten Institut for
Folkesundhed.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde