Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del
Offentligt
3056906_0001.png
Folketingets Sundhedsudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025 - 4378
Den 19. august 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 611 (SUU alm. del) stillet 24. juni 2025 efter ønske fra
udvalget.
Spørgsmål nr. 611
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen fra Kosmetik- og Hygiejnebranchen om konsekvenser af et
forbud mod brug af ethanol i desinfektionsprodukter, jf. SUU alm. del
bilag 296? Vil ministeren
herunder redegøre nærmere for den proces, som ifølge henvendelsen foregår i EU, hvor ethanol
angiveligt risikerer at blive klassificeret som skadelig for menneskers forplantningsevne?”
Svar
Jeg finder det helt afgørende, at vi som samfund nu og i fremtiden har adgang til de nødvendige og
effektive desinfektionsmidler. Det gælder både i hverdagen, i sundhedssektoren og ikke mindst, hvis
der skulle komme en ny pandemi. I dag anvendes ethanol bredt til både hånd- og
overfladedesinfektion, og derfor er det vigtigt at få belyst alle aspekter og kende konsekvenserne, før
Kommissionen fremsætter sit forslag om, hvorvidt ethanol skal godkendes som biocidaktivstof.
Ethanol har længe været under vurdering som aktivstof til brug i desinfektionsmidler under
biocidforordningen. Det sker som led i, at alle biocidaktivstoffer skal godkendes efter
biocidforordningens regler på sigt for fortsat lovligt at kunne indgå i biocidprodukter som bl.a.
desinfektionsmidler.
Stoffet ethanol er blevet vurderet af Grækenland, og den faglige vurdering er derefter behandlet i
faglige arbejdsgrupper, hvor alle medlemsstaternes biocidmyndigheder og Det Europæiske
Kemikalieagentur (ECHA) deltager. For Danmark deltager Miljøstyrelsen. Disse drøftelser er stadig i
gang, men det er konkluderet, at stoffet bør klassificeres som kræftfremkaldende og
reproduktionsskadeligt i kategori 1A eller 1B. Dette er en ren faglig ekspertvurdering. Når et kemisk
stof skal klassificeres, vurderer man stoffets iboende egenskaber ud fra den tilgængelige viden. For
ethanol er det viden ift. menneskers indtag af ethanol, som ligger til grund for de foreslåede
klassificeringer, mens det ikke har en sammenhæng med brug af stoffet til desinfektion.
Med en klassificering som kræftfremkaldende eller reproduktionsskadeligt i kategori 1A eller 1B
opfylder ethanol biocidforordningens såkaldte udelukkelseskriterier. Ethanol vil derfor kun kunne
godkendes som biocidaktivstof, hvis særlige betingelser er opfyldt. Dette vurderes på EU-plan. De
relevante betingelser for ethanol er:
1) hvis stoffet er nødvendigt for at forebygge eller bekæmpe en alvorlig fare for menneskers sundhed
eller dyrs sundhed,
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Kosmetik- og Hygiejnebranchen om konsekvenser af et forbud mod brug af ethanol i desinfektionsprodukter
2) hvis en ikke-godkendelse af stoffet kan have en uforholdsmæssig negativ samfundsmæssig
konsekvens i forhold til risikoen for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet som følge af
stoffets anvendelse.
Herudover tages der hensyn til, om der er egnede og tilstrækkelige alternativer. Derfor er der i foråret
2025 gennemført en offentlig EU-høring om alternativer. Der er indkommet ca. 350 høringssvar, som
nu gennemgås i EU-regi.
Biocidforordningen forbyder dog en godkendelse af ethanol-baserede desinfektionsmidler til brug af
den almindelige befolkning, hvis ethanol klassificeres som kræftfremkaldende eller
reproduktionstoksisk i kategori 1A eller 1B.
Når alle drøftelser er afsluttet, vil udvalget for biocidholdige produkter, hvori Miljøstyrelsen deltager,
afgive en udtalelse til Kommissionen om, hvorvidt ethanol opfylder betingelserne for at kunne
godkendes som biocidaktivstof. Hernæst er det op til Kommissionen at foreslå, om ethanol skal
godkendes eller ej, og under hvilke betingelser. Ministeriet har tilkendegivet over for Kommissionen,
at det er vigtigt, at der forinden bliver set grundigt på alle de høringssvar, som er kommet ind i EU-
høringen. Ligeledes har ministeriet støttet, at de forskellige dele af Kommissionen skal samarbejde for
et finde en god løsning, fordi problemstillingen rækker længere end biocidforordningen. Ministeriet vil
fortsætte med at følge processen tæt.
Magnus Heunicke
/
Lea Frimann Hansen
2