Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del
Offentligt
3031774_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 28-05-2025
Enhed: Borgernær Sundhed
Sagsbeh: CFP
Sagsnr.:2025 - 4734
Dok. nr.: 336950
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 501 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 30. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Louise Brown (LA).
Spørgsmål nr. 501:
”Vil
ministeren redegøre for tilsynsprocessen for fysioterapeuter med ydernummer,
herunder formål?
Svar:
Til brug for besvarelsen er Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS) anmodet om bidrag.
Styrelsen for Patientsikkerhed oplyser, at:
”Tilsyn med behandlingssteder efter sundhedslovens § 213 og § 213 a gennemføres
som planlagte tilsyn, herunder opstartstilsyn, og som reaktive tilsyn. For alle typer af
behandlingssteder og typer af tilsyn er det fastlagt ved målepunkter, hvad vi
gennemfører tilsyn med. Vi udarbejder en tilsynsrapport efter hvert tilsyn.
Styrelsen varsler som udgangspunkt behandlingssteder om vores tilsyn i
overensstemmelse med reglerne i lov om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter. Tilsynsbesøget kan blandt andet
have en forstyrrende effekt for såvel sundhedsperson som patienter, da tilsynet
lægger beslag på sundhedspersonen og behandlingsstedets fysiske rammer.
Endvidere er et væsentligt led i tilsynet, at der er lejlighed til og mulighed for
drøftelse af tilsynet, herunder målepunkter og patientsikkerhed.
Planlagte tilsyn
Vi foretager stikprøvebaserede tilsyn på udvalgte behandlingssteder i
sundhedsvæsenet. Det gør vi ud fra en risikobaseret tilgang. Hvilke områder, der
udvælges til det stikprøvebaserede tilsyn, varierer fra år til år efter en vurdering af,
hvor risikoen for problemer med patientsikkerheden er størst.
Opstartstilsyn
Et opstartstilsyn skal ud fra risikobaseret tilgang sikre, at nye behandlingssteder er
klædt godt på, når det gælder patienternes sikkerhed. Formålet med opstartstilsynet
er desuden at understøtte læring og sikre, at nye behandlingssteder har kendskab til
de grundlæggende krav til patientsikkerhed, der gælder hos dem.
Opstartstilsynet blev indført i efteråret 2023 og tager udgangspunkt i to målepunkter
om henholdsvis organiseringen af de sundhedsfaglige opgaver og hygiejne.
Reaktive tilsyn
Vi udfører reaktivt tilsyn, hvis der er konkret bekymring om problemer med
patientsikkerheden på det pågældende behandlingssted. Det sker blandt andet på
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om tilsynsprocessen for fysioterapeuter med ydernummer
3031774_0002.png
baggrund af bekymringshenvendelser fra andre myndigheder, personale, patienter,
pårørende eller omtale i medierne.
Nærmere om opstartstilsyn
Styrelsen har lagt til grund, at spørgsmålet vedrører styrelsens opstartstilsyn med
fysioterapeutiske klinikker, hvor vi de seneste år har gennemført flere tilsyn med
fysioterapeutiske klinikker.
Vi anbefaler, at klinikkerne læser målepunkterne, men ellers kræver et tilsynsbesøg
ingen særlig forberedelse. Målepunkter er udgangspunktet for, hvad vi fokuserer på
ved tilsynene
Det ene målepunkt i opstartstilsynet handler om, hvordan de sundhedsfaglige
opgaver på behandlingsstedet er organiseret, så de kan udføres patientsikkert. Det
andet målepunkt handler om, hvordan behandlingsstedet sikrer en tilstrækkelig
hygiejne.
Et tilsynsbesøg ved et sundhedsfagligt opstartstilsyn varer 1 til 1,5 time. Ved et
opstartstilsyn bliver målepunkterne gennemgået ved interview, hvor den
tilsynsførende og behandlingsstedet indgår i en dialog om forhold, der er vigtige for
patientsikkerheden på det pågældende behandlingssted. Dialogen tilpasses
konteksten.
Opstartstilsyn varsles som standard med 6 uger. Såfremt der er helt særlige grunde til
ændret tidspunkt for tilsynsbesøget kan tidspunktet ændres, men det er ikke alle
ønsker, der efterkommes af hensyn til planlægningen i STPS. Som udgangspunkt
fastholdes det også, at der foretages tilsyn, selvom behandlingsstedet ikke finder det
relevant. Der kan dog fraviges fra dette.
Ordningen omfatter selvstændige klinikker, som inden for 3-12 måneder har
registreret sig i CVR-registeret og styrelsens behandlingsstedsregister (BSR).
Side 2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om tilsynsprocessen for fysioterapeuter med ydernummer
3031774_0003.png
Erfaringer med opstartstilsyn
I 2023 og 2024 gennemførte styrelsen i alt 629 opstartstilsyn. Tilsynene var fordelt på
en lang række forskellige typer af behandlingssteder, hvoraf fysioterapiklinikker
udgjorde den største del.
Erfaringerne med opstartstilsynene i 2023 og 2024 viser, at behandlingsstederne tog
godt imod muligheden for at drøfte forskellige emner ved tilsynsbesøgene. Efter
opstartstilsynene i 2023 og 2024 fik behandlingsstederne et anonymt spørgeskema,
hvor de kunne give styrelsen feedback på tilsynet. Af de behandlingssteder, der
besvarede spørgeskemaet efter et opstartstilsyn i 2023, svarede 88%, at de i høj eller
meget høj grad var tilfredse med tilsynsbesøget. 90% oplevede, at de tilsynsførende i
høj eller meget høj grad bidrog med relevant rådgivning under tilsynsbesøget.
Erfaringsopsamlingen
om opstartstilsyn er tilgængelig på styrelsens hjemmeside.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 3