Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del
Offentligt
3009863_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 25-04-2025
Enhed: Patientsikkerhed og Lovkvalitet
Sagsbeh: amn
Sagsnr.:2025 - 3888
Dok. nr.: 322325
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 418 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 3. april 2025.
Spørgsmål nr. 418:
”Vil
ministeren oplyse, hvor lang sagsbehandlingstiden er for en klagesag i Styrelsen
for Patientsikkerhed, og hvordan den indklagede sundhedsperson orienteres om sin
sag, når klagesagen påbegyndes og i sagsbehandlingsprocessen? Herunder om det er
korrekt, at sundhedspersonen meddeles klagen via e-Boks uden konkret angivelse af
klagens indhold og uden forudgående varsel til vedkommendes arbejdsgiver?”
Svar:
Som oplyst i mit samtidige svar på spørgsmål nr. 414 (Alm. del) er det Styrelsen for
Patientklager, der behandler klager over behandlingssteder og sundhedspersoner.
Styrelsen for Patientklager, som sekretariatsbetjener Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn, har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Der lægges til grund for besvarelsen, at der henvises til en klagesag ved
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klagesager var i 2024 på 7,3
måneder.
I sagsbehandlingstiden indgår modtagelse og formaliatjek, sundhedsfaglig
screening, eventuel dialogsamtale (hvis klager har ønsket en dialogsamtale),
materiale indhentes, sagsbehandling, udtalelse indhentes (først ved
arbejdsgiver/behandlingssted derefter ved indklaget sundhedsperson),
sundhedsfaglig vurdering af uvildig sundhedsfaglig konsulent, partshøringer,
afgørelse af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn samt udsendelse af
afgørelsen.
Sundhedspersonen orienteres i e-Boks, når sekretariatet har klarhed over rette
indklagede, og sagens konkrete klagepunkter er udarbejdet.
Første gang den indklagede sundhedsperson hører fra sekretariatet er, når
vedkommende modtager sekretariatets konkrete klagepunkter, klagen, og
sagens øvrige materiale - typisk journalmateriale og eventuelle udtalelser fra
arbejdsgiver.
Klagepunkterne omfatter hvem og hvad der er klaget over, og hvilken periode
klagen vedrører. Sundhedspersonen modtager klagen, når sekretariatet har
indhentet materiale, foretaget den første sagsbehandling, hvor de konkrete
klagepunkter udarbejdes og indhentet udtalelse fra arbejdsgiver.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 418: Spm. om, hvor lang sagsbehandlingstiden er for en klagesag i Styrelsen for Patientsikkerhed, og hvordan den indklagede sundhedsperson orienteres om sin sag, når klagesagen påbegyndes og i sagsbehandlingsprocessen
Arbejdsgiver orienteres om klagen og får mulighed for at udtale sig til sagen,
inden klagen sendes til den indklagede sundhedsperson. Arbejdsgiver har her
mulighed for at gøre opmærksom på arbejdsgange eller særlige forhold, som
ikke kan udledes af journalen. Den indklagede sundhedsperson er part i sagen,
og den primære kontakt er derfor til sundhedspersonen.
Hvis der lægges op til kritik af den indklagede sundhedsperson, foretages der
en partshøring af den indklagede, som også fremsendes i e-Boks.
Modtager man en klage som enkeltmandsvirksomhed, orienteres man som
arbejdsgiver og indklaget
sundhedsperson på en og samme tid.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2