Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del
Offentligt
3006812_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 21-04-2025
Enhed: Beredskab og Smitsomme
Sygdomme
Sagsbeh: SOBJ
Sagsnr.: 2025-3571
Dok. nr.: 317712
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 360 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 18. marts 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 360:
”Vil
ministeren redegøre for prissætningen af ikke-godkendte vacciner hos SSI,
herunder
hvorfor økonomien for SSI’s aktiviteter ikke er grupperet, så overskud fra
salg af ikke-godkendte vacciner til husdyrsygdomme i dag dækker omkostninger
forbundet med andre aktiviteter?
Svar:
Når der er behov for at hjemtage en vaccine, som ikke er markedsført af nogen
producent i Danmark, har Statens Serum Institut som den eneste aktør i Danmark
mulighed for i medfør af lægemiddellovens § 30 i særlige situationer og i begrænset
udstrækning at hjemtage vaccinen som et beredskabsprodukt.
I sådan en situation kan Statens Serum Institut ikke foretage strategiske indkøb, og
instituttet skal samtidig agere apotek og forestå alt praktisk i forbindelse med indkøb
og salg. Hvis en producent vælger at markedsføre en vaccine i Danmark, vil den
overgå til apotekssystemet ligesom øvrige lægemidler, og Statens Serum Institut vil
ikke længere have mulighed for eller være forpligtet til at hjemtage eller sikre
forsyningen af vaccinen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra Statens Serum Institut (SSI), som bl.a. oplyser følgende:
”SSI’s priser på ikke-registrerede
veterinærvacciner og autovacciner har alene til
formål at dække indkøbs-
og håndteringsomkostninger samt SSI’s økonomiske risici i
forhold til hjemtagning og håndtering af veterinære vacciner
ikke at give SSI en
avance. Priserne fastsættes derfor ud fra en forudsætning om, at omkostninger og
indtægter skal balancere således, at der (over tid, red.) hverken er underskud eller
overskud på vaccinerne. De fastsatte priser kan nogle år medføre avance, andre år
tab for SSI.
Indtægter fra de veterinære vacciner er som udgangspunkt ikke med til at finansiere
andre aktiviteter på SSI
herunder heller ikke de humane vaccinationsprogrammer,
der finansieres via statslige bevillinger eller salgsindtægter.
SSI’s indkøb af beredskabsprodukter, herunder vacciner, indebærer bl.a. udgifter til
indkøbs-, ordre- og distributionsfunktioner og opretholdelse af særlige faglige og
kvalitetssikringsmæssige kompetencer til vurdering og frigivelse af produkterne.
Hertil er der en økonomisk risiko for uforbrugte lagervacciner samt efterfølgende
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 360: Spm. om prissætningen af ikke-godkendte vacciner hos SSI
kassation heraf. Omkostningerne og risikoen for uforudsigelig omsætning er således
indeholdt i SSI’s prissætning.
Konkret fastsætter SSI håndteringsomkostningerne ud fra en vurdering af instituttets
samlede omkostninger til hjemtagning vacciner samt et risikotillæg, der skal dække
SSI’s risici for tab ved kassation mv. Det såkaldte risikotillæg varierer og afhænger
bl.a. af den sikkerhed, som SSI får stillet i forbindelse med hjemtagningen af de
enkelte typer vacciner. Derfor vil håndteringsomkostningerne variere afhængigt af
den økonomiske risiko, som SSI vurderer,
der er ved hjemtagelsen.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2