Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Tale til samråd I om budgetoverskrider i
kvalitetsfondsprojekter
Tak for spørgsmålet.
Lad mig starte med at sige, at jeg bestemt ikke er tilfreds
med, at der har været så mange udfordringer med
kvalitetsfondsprojekterne.
Punktum.
Så kunne man stoppe sin samrådstale der, men det bliver
måske en lille smule kort, og jeg tror også, at jeg i dag vil
prøve at nuancere tingene en smule.
For selvsagt er det ikke tilfredsstillende, at der har været
så mange udfordringer.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/2-25 om sygehusbyggerier og forsinkelser og budgetoverskridelser
Der har været dårligt håndværk i form af fx utætte
facader, tage og vandrør.
Der har været dårligt samarbejde mellem
regionerne og deres entreprenører og private
rådgivere.
o
Det har vi set med de store tvister på mange
hundrede mio. kr.
Og der har på mange områder manglet styring fra
regionernes side.
Og resultatet af det, det har jo
som vi alle kan læse om
i aviserne
været store forsinkelser og
budgetoverskridelser på en række af byggerierne.
Og så er der et men.
For jeg kan heldigvis også konstatere, at det trods alt
ikke er hele historien om kvalitetsfondsprojekterne.
Side 2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/2-25 om sygehusbyggerier og forsinkelser og budgetoverskridelser
Jeg skal nok vende tilbage til alle de ting, der kunne være
gjort bedre, men jeg synes også, man skylder at tage hele
billedet med.
For der er jo faktisk elleve ud af seksten
sygehusbyggerier, der er taget fuldt i brug i dag.
Jeg har endda selv haft æren af at være med til at indvie
flere af dem. Senest i Hvidovre i oktober sidste år. Jeg
var også med til at indvie det nye store psykiatrisygehus i
Slagelse for godt og vel 10 år siden.
Og jeg er ikke i tvivl om, at de nye sygehuse virkelig
kommer til at gøre og i dag gør en forskel.
Det gælder både de byggerier, der er taget i brug, og dem
hvor vi desværre skal vente lidt endnu.
For de nye sygehuse, de giver markant bedre forhold for
patienter, personale og pårørende.
Side 3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/2-25 om sygehusbyggerier og forsinkelser og budgetoverskridelser
Med fælles akutmodtagelser, der har speciallæger i
front.
Med enestuer, så patienterne får ro og privatliv til
at komme sig.
I en ny sygehusstruktur, hvor specialerne er samlet
i moderne bygninger med ny teknologi.
Og det er jo hele pointen med at man i sin tid etablerede
Kvalitetsfonden, som jeg i øvrigt tror er den største
enkeltstående investering i sygehusbyggeri i Danmark
set igennem mange år.
Så den ene side af mønten er, at missionen er lykkedes et
stykke hen ad vejen.
Men der er også et men, som jeg lovede at vende tilbage
til.
Side 4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/2-25 om sygehusbyggerier og forsinkelser og budgetoverskridelser
2981194_0005.png
For der er for mange byggerier, der er blevet forsinket og
har overskredet budgetterne. Det mener jeg ikke til, at
der kan være mange flere holdninger til.
Og derfor forstår jeg selvfølgelig også godt baggrunden
for samrådsspørgsmålet.
Som jeg læser spørgsmålet, kan det forstås på to måder.
For det første: Skal det have konsekvenser for regionerne
nu?
Altså. Skal regionerne på en eller anden måde
straffes for, at nogle byggerier ikke er gået efter
planen?
Og for det andet: Er det også regionerne, der skal stå for
at bygge sygehuse i fremtiden?
Som svar på det første:
Side 5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/2-25 om sygehusbyggerier og forsinkelser og budgetoverskridelser
Forsinkelser og fordyrelser bærer straffen i sig selv.
For det første har man på næsten alle byggerierne været
nødt til at ændre i planerne for at holde budgettet.
Det har været alt fra at reducere kapaciteten til at
fravælge altaner eller vælge billigere materialer.
Ændringer, som ifølge regionerne ikke vil give
dårligere behandling for patienterne.
Men som jo alligevel betyder, at det nogle steder
ikke bliver helt som man havde drømt om.
For det andet er det jo regionerne selv, og dermed i sidste
ende skatteborgerne, der betaler regningen, når tiden og
budgettet skrider.
Selvom de i nogle tilfælde har fået mulighed for at
tage ekstraordinære lån.
Side 6
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/2-25 om sygehusbyggerier og forsinkelser og budgetoverskridelser
Der kan godt være en undertone i samrådsspørgsmålet i
dag om, at overskridelserne er konsekvensfrie. Det er de
ikke, for de skal selv betale det. Og i sidste ende kan
pengene kun komme et sted fra, og det er fra
skatteborgerne.
Og både forsinkelser og budgetoverskridelser, de rammer
jo i sidste ende patienterne, pårørende og personalet.
Både fordi de skal vente endnu længere på de nye
sygehuse.
Og fordi de betyder, at så har regionerne alt andet
lige færre penge til alt det andet, de også skal i
disse år.
Regningen er ikke gratis. Den skal betales, og selv et lån
skal betales tilbage.
Så hvis regionerne skal straffes yderligere, vil det i sidste
ende gå ud over patienterne.
Side 7
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/2-25 om sygehusbyggerier og forsinkelser og budgetoverskridelser
Og jeg imødeser også meget gerne
i det her samråd
at
få Liberal Alliances bud på, hvad det er for nogle
yderligere konkrete sanktionsmekanismer, som Liberal
Alliance går rundt med, som jeg ikke har hørt. Men som
jeg meget gerne vil lytte til.
Men for mig som minister er det da
som sagt - virkelig
utilfredsstillende, at så mange byggerier er blevet
forsinket og væsentligt dyrere end planlagt. Det kan der
ikke være to holdninger til.
Det er også baggrunden for, at de fem byggerier, der er i
gang nu, alle er under skærpet tilsyn i ministeriet.
Og at ministeriet
siden jeg tiltrådte
har etableret en
byggefaglig task force for at styrke tilsynet.
Hvis man skal se lidt længere fremad
ud over de
aktuelle byggerier.
Side 8
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/2-25 om sygehusbyggerier og forsinkelser og budgetoverskridelser
2981194_0009.png
Så kan nogen måske få den tanke, om det fortsat
skal være regionerne, der skal bygge sygehuse i
Danmark.
Og det er så den anden vinkel på samrådsspørgsmålet.
Hvis man skal gøre foreløbig status, så kan man i hvert
fald konstatere, at man ikke kan skære alle
kvalitetsfondsprojekterne over én kam. Det synes jeg, at
min indledende besvarelse illustrerede meget godt.
En håndfuld byggerier er i alt væsentligt gennemført
inden for budgettet og uden alt for store forsinkelser.
Og så er der ca. to håndfulde, hvor der har været flere
problemer. Som ikke er acceptable.
Det har der været forskellige årsager til.
Der har været nogle forhold de seneste år, som
regionerne ikke har kunnet påvirke.
Side 9
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/2-25 om sygehusbyggerier og forsinkelser og budgetoverskridelser
2981194_0010.png
Det gælder fx ekstraordinære prisstigninger som
følge af COVID-19 og Ruslands invasion af
Ukraine.
Det er udefrakommende omstændigheder, der
helt forståeligt
har udfordret regionerne.
o
På lige fod med mange andre dele af
samfundet. Både offentlige og private
byggerier. Mange er blevet ramt.
Men selvom meget er lykkedes, er der altså også en del,
som regionerne kunne have gjort bedre undervejs. Hvor
det ikke kan undskyldes med eksterne omstændigheder
som for eksempel COVID-19, Ruslands invasion af
Ukraine og inflation.
Og det er jo også billedet, hvis man spørger dem, der har
brugt tid på at undersøge byggerierne i dybden.
Side 10
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/2-25 om sygehusbyggerier og forsinkelser og budgetoverskridelser
2981194_0011.png
Rigsrevisionen har afgivet i alt fem beretninger om
kvalitetsfondsprojekterne.
Og det er med blandede karakterer til regionerne.
For der har været forhold, der har givet helt
berettiget kritik, og som krævede forbedringer.
Men jeg noterer mig trods alt også, at regionerne har lært
af kritikken.
De tre første undersøgelser er lukket, fordi
Rigsrevisionen vurderer, at ministeriet og regionerne har
håndteret kritikken tilfredsstillende.
Og så er der to undersøgelser, hvor Rigsrevisionen stadig
gerne vil følge den fortsatte udvikling på byggerierne.
Jeg vil også fremhæve en evaluering af rammevilkårene
for kvalitetsfondsprojekterne, som mit ministerium fik
lavet sidste år.
Side 11
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/2-25 om sygehusbyggerier og forsinkelser og budgetoverskridelser
Helt kort, så viste evalueringen, at det ikke nødvendigvis
er et problem, at regionerne bygger sygehuse.
Det er altså ikke sådan, at alt ville være bedre, hvis staten
overtog opgaven.
Det afgørende er
lidt forsimplet - om man har den
rigtige organisering, den rigtige plan og de rigtige
mennesker med de rigtige kompetencer samlet på det
rigtige sted på det rigtige tidspunkt.
Og der konkluderede evalueringen så også, at det
har nogle regioner - og nogle projekter - været
bedre til end andre.
Der ligger selvfølgelig en opgave i at sikre, at regionerne
bliver klædt bedre på til at have ansvaret for store
sygehusbyggerier.
Mit ministerium har allerede taget fat på anbefalingerne
fra evalueringen.
Side 12
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/2-25 om sygehusbyggerier og forsinkelser og budgetoverskridelser
Som jeg nævnte før, har vi etableret en byggefaglig task
force, som netop nu gennemgår projekterne i Odense,
Nordsjælland og Bispebjerg.
Task forcen skal hjælpe regionerne med at sikre det bedst
mulige grundlag for at gøre projekterne færdige.
Uden yderligere skred i tid, økonomi og kvalitet.
Dermed kan ministeriet også stå på mere sikker grund,
hvis regionerne anmoder om at udvide projekternes
styrende budgetter.
Fx på projekterne i Odense og på Bispebjerg.
Og jeg forventer selvfølgelig, at regionerne tager
konstruktivt imod task forcens anbefalinger.
Jeg forventer i det hele taget, at regionerne fortsat
anstrenger sig for at styre deres byggerier sikkert i mål.
Side 13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/2-25 om sygehusbyggerier og forsinkelser og budgetoverskridelser
Det gælder også de nye projekter, som bliver gjort
mulige med den sundhedsfond på 22 mia. kr., der er
blevet etableret som led i sundhedsreformen.
Fordi her har vi jo sagt blandt aftalepartierne
og tak til
Danmarksdemokraterne der er med, Liberal Alliance er
ikke med i aftalen
at det ikke er nok at fokusere på, at
vi skal have nye sygehuse en række steder.
Der er også behov for, at vi skal modernisere i den
eksisterende bygningsmasse, så den også kan blive
tidssvarende for patienter, pårørende og personale.
Her skal et ekspertpanel rådgive regeringen om, hvordan
investeringerne kan gøre mest mulig gavn.
Blandt andet ved at komme med forslag til, hvordan
regionerne kan blive endnu bedre til at økonomistyre og
organisere arbejdet med at bygge sygehuse.
Det ser jeg frem til.
Side 14
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/2-25 om sygehusbyggerier og forsinkelser og budgetoverskridelser
Og nu jeg er ved sundhedsreformen.
Så vil jeg minde om, at selvom reformen laver om på
mange ting.
Så er det fortsat regionerne, der er ansvarlige for at
drive og bygge sygehuse.
Det
mener jeg
er den rigtige beslutning. Jeg er med
på, at det er let at sige, at det vil være meget bedre og
meget lettere hvis staten overtog.
Så appellerer jeg bare til, at man lige kigger indad,
og fokuserer på, at der kan man også finde
betydelige problemer med budgetoverskridelser, og
byggerier der er gået rigtig galt.
Og jeg kan også konstatere, at reformen nød bred
opbakning blandt partierne her på Christiansborg.
Side 15
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/2-25 om sygehusbyggerier og forsinkelser og budgetoverskridelser
Fordi vi har blandt aftalekredsen
og som parti også
den mening, at dem, der har ansvaret for den daglige
drift af sygehusene.
Også er dem, der har ansvaret for at bygge dem.
Fordi det er dem der skal drifte. Det er også dem
har indsigten i, hvad der er behov for i forhold til
byggeriet.
Det sikrer, at beslutningerne om, hvad der skal
prioriteres lokalt, træffes lokalt.
I de regionsråd, som også har ansvaret for den
fremtidige drift. Hvor der i øvrigt
hver fjerde år
er mulighed for, at stille de ansvarlige politikere til
ansvar for de beslutninger, som de er med til at
træffe.
Side 16
SUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/2-25 om sygehusbyggerier og forsinkelser og budgetoverskridelser
Og som har ansvaret for at levere den bedst mulige
behandling til de patienter, det hele handler om.
Alle udfordringerne til trods.
Tak for ordet.
Side 17