Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del
Offentligt
3010923_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 28-04-2025
Enhed: Borgernær Sundhed
Sagsbeh: chas
Sagsnr.:2025 - 1975
Dok. nr.: 316187
Hermed sendes supplerende besvarelse af spørgsmål nr. 285 (Alm. del), som
Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 13.
februar 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 285:
”Hvad er ministerens forklaring på de store og forskellige ventetider
på en
høreapparatsbehandling?”
Svar:
Som supplerende svar til SUU alm. del
svar på spm. 285 har mit ministerium
indhentet bidrag fra Danske Regioner, der oplyser følgende:
Ӂrsager
til ventetider samt regionale forskelle
Høreområdet er præget af en række strukturelle udfordringer, der sætter området
under pres. Dels betyder den demografiske udvikling, hvor der bliver flere ældre, at
flere vil blive ramt af høretab og dermed vil flere få behov for høreapparat. Hertil
kommer rekrutteringsudfordringer, som særligt skyldes, at det er vanskeligt at
rekruttere og fastholde audiologiassistenter.
Regionale forskelle i ventetiden til behandling skyldes bl.a. forskelle i den
demografiske sammensætning i regionerne, men også arbejdsmarkedsforhold, hvor
det nogle steder kan være svært at rekruttere og fastholde tilstrækkelig arbejdskraft.
Alle regioner arbejder målrettet for at nedbringe ventetiderne, jf. nedenfor.
Tiltag for at nedbringe ventetiderne.
Der er i alle regioner afsat midler til at nedbringe ventetiderne. Dette bl.a. for at
kompensere for frafaldet af puljemidlerne fra finansloven fra 2019, hvor der blev
afsat 25 mio. kr. årligt i perioden 2019-2022 til regionerne til nedbringelse af
ventetider til offentlig høreapparatbehandling.
Der er desuden i regionerne et stort fokus på at arbejde med effektivisering og
arbejdstilrettelæggelse, mhp. at udnytte tid og arbejdskraft bedst muligt. Det kan fx
være at man kontakter andre borgere ved afbud, som dermed kan få glæde af tiden i
stedet, ligesom der gøres brug af SMS-notifikationer.
Regionerne har også fokus på at prioritere nye sundhedsløsninger i forhold til
organisering og teknologi, der kan bidrage til at nedbringe ventetiderne. Regionerne
er aktuelt i gang med at undersøge mulighederne for anvendelse af digital visitation
på høreområdet. Digital visitation er en ny måde at undersøge høretab på og
erstatter det fysiske møde mellem patienten og den visiterende læge i det
indledende forløb. I stedet udføres en decentral standardiseret forundersøgelse, hvor
fx en audiologiassistent udfører den indledende undersøgelse af patienten.
Resultaterne fra undersøgelsen behandles derefter digitalt af en speciallæge i øre-
næse-halssygdomme, som laver en fjernvisitation til behandling.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Supplerende svar på spørgsmål 285: Spm. om ministerens forklaring på de store og forskellige ventetider på en høreapparatsbehandling
Det er forventningen, at digital fjernvisitation i den rette ramme kan bidrage til en
nemmere, mere overskuelig og sammenhængende vej til høreapparatbehandling for
personer med høretab. Det kan potentielt reducere genundersøgelser, så borgere
kun skal svare på spørgsmål én gang og får en standardiseret høreprøve på tværs af
sektorer.
Der er også i regionerne stort fokus på at nedbringe omkostningerne til selve
høreapparaterne, således at der indkøbes høreapparater billigst muligt, i takt med at
regionerne udleverer flere og flere høreapparater.
Danske Regioner bemærker, at selvom puljemidlerne fra 2019-2022 er opbrugt,
udleveres der i dag lige så mange høreapparater, som før puljemidlerne. I 2024 blev
der således udleveret 111.000 høreapparater fra det offentlige. Selvom det er det
højeste antal nogensinde, er de samlede udgifter til høreapparater ikke steget. Det
skyldes, at regionerne arbejder målrettet på at frigøre økonomi til at ansætte mere
personale, der kan varetage det stigende antal patienter.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2