Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3079646_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 5011
Doknr.
47238521
Dato
10-10-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 12. september 2025 stillet følgende spørgsmål
nr. 810 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 810:
”Agter ministeren at tage initiativer til, at børn hurtigst muligt tvangsanbringes,
hvis forældre enten planlægger eller har gennemført en såkaldt
genopdragelsesrejse?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at enhver der opholder sig lovligt i Danmark, har ret til støtte
efter barnets lov. Det gælder også i det tilfælde, hvor barnet eller den unge
opholder sig lovligt i Danmark, men hvor forældremyndighedsindehaveren ikke
har lovligt ophold.
Hvis kommunen har grund til at antage, at et barn har brug for hjælp eller støtte
efter barnets lov, skal kommunen screene for om der er tale om en
problemstilling, der kræver yderligere afdækning af barnets støttebehov, om
der skal iværksættes en børnefaglig undersøgelse, eller om der ikke er behov
for yderligere.
Screeningen spiller en særlig rolle i at opdage eventuelle æresrelaterede
konflikter og negativ social kontrol, så kommunen kan tage højde for risikoen
ved at inddrage barnets eller den unges forældre og netværk i evt. yderligere
afdækning eller undersøgelse i sagen.
Det følger af § 18, stk. 3, i barnets lov, at hvis der kan være tale om
æresrelaterede konflikter eller negativ social kontrol, har kommunalbestyrelsen
pligt til at foretage en risikovurdering, inden barnets eller den unges forældre
og netværk inddrages i sagen.
Ved en risikovurdering forstås en vurdering af, om barnet eller den unge er
truet, herunder f.eks. om barnet eller den unge risikerer at blive udsat for vold,
tvangsægteskab, frihedsberøvelse, bortførelse, at blive sendt på et
udlandsophold, der er til skade for barnets eller den unges sundhed og
udvikling, f.eks. genopdragelsesrejse, eller at blive udsat for drabsforsøg.
Risikovurderingen skal tage udgangspunkt i, om barnet eller den unge allerede
har været truet med eller udsat for vold, trusler, forfølgelse, frihedsberøvelse,
bortførelse, genopdragelsesrejse eller negativ social kontrol.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 814: MFU spm., om det er et svigt af barnet, hvis en kommune har kendskab til, at barnet skal eller har været på en såkaldt genopdragelsesrejse, uden at kommunen har handlet
3079646_0002.png
Sikkerhedskonsulenter fra den nationale sikkerhedskonsulentordning bistår, jf.
barnets lov § 172a, kommunen, andre relevante myndigheder og aktører og
borgere med gratis vejledende rådgivning i sager, hvor der er kendskab til eller
grund til at antage, at der pågår en æresrelateret konflikt eller negativ social
kontrol. Sikkerhedskonsulenterne er et rådgivningstilbud under Nationalt
Center mod Æresrelaterede Konflikter, som hører under Udlændinge- og
Integrationsministeriets ressort.
Sikkerhedskonsulenterne kan rådgive om risici og på kommunens anmodning
udarbejde de ovenfor nævnte risikovurderinger. På anmodning fra
kommunalbestyrelsen koordinerer sikkerhedskonsulenterne endvidere
rådgivningen af kommunen og andre relevante myndigheder og aktører.
Sikkerhedskonsulenterne kan ligeledes give rådgivning eller udarbejde
risikovurderinger i sager, hvor der er kendskab til eller grund til at antage, at et
barn eller en ung, der er dansk statsborger eller har eller har haft gyldig
opholdstilladelse i Danmark, er sendt på genopdragelsesrejse. I sådanne sager
vil den kommune, der senest var handlekommune for barnet eller den unge
forud for udlandsopholdet, jf. § 9 a i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, være handlekommune.
Når der er tale om sager, hvor forældrene til et barn eller en ung under 18 år
planlægger at gennemføre en genopdragelsesrejse, kan kommunen på
baggrund af en børnefaglig undersøgelse træffe afgørelse om en anbringelse
uden for hjemmet, såfremt betingelserne herfor er opfyldt.
Når der er tale om en anbringelse uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren er det en alvorlig indgriben i både barnets og
familiens liv, og der skal dermed ligge tungtvejende hensyn til grund for
afgørelsen.
Det centrale kriterium for at kunne gennemføre en anbringelse tvangsmæssigt
er, at der foreligger åbenbar risiko for alvorlig skade på barnets eller den unges
sundhed eller udvikling.
Begreberne ”åbenbar risiko” og ”sundhed eller udvikling” angiver, at der skal
tages hensyn til såvel barnets eller den unges øjeblikkelige tilstand som til dets
fremtidige opvækstbetingelser. Behovet for at beskytte børn tilsiger, at der bør
være mulighed for at gribe ind inden det tidspunkt, hvor barnet eller den unge
er skadet i en grad, der gør det meget vanskeligt at hjælpe. Det er således ikke
en betingelse for tvangsmæssig anbringelse, at der er konstateret en allerede
indtruffet alvorlig skade.
Det vil sige, at i det tilfælde, hvor barnet eller den unge sendes til udlandet, og
barnets udvikling og sundhed, herunder trivsel, kan tage alvorlig skade som
følge af rejsen, vil kommunen kunne træffe afgørelse om en tvangsmæssig
anbringelse, forudsat at betingelserne for en sådan anbringelse ellers er
opfyldt.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2