Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: Kommunalret
Sagsbeh.: RDH, LWN
Koordineret med:
Sagsnr.: 2025 - 6577
Dok. nr.: 356918
Dato: 29-08-2025
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Samråd i Folketingets Socialudvalg sammen med social- og boligministeren den 11.
september 2025 kl. 13.00
Taletid: ca. 10 minutter
Antal ord: 1.298
Samråd om opfølgning på Rigsrevisionens beretning om
tilsynet og økonomiske hensyn på socialområdet
Tak for ordet.
De samrådsspørgsmål, som skal besvares i dag, vedrører
dels Rigsrevisionens undersøgelse af Ankestyrelsens
tilsyn på socialområdet.
Dels vedrører de kommuners inddragelse af økonomiske
hensyn på socialområdet.
Der er stillet i alt 4 underspørgsmål. To om hvert emne.
Jeg vil besvare de dele af spørgsmålene, der vedrører det
kommunale tilsyn.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
Herefter vil jeg give ordet til social- og boligministeren,
som vil besvare de dele, der vedrører Social- og
Boligministeriets område.
Det vil sige Ankestyrelsen som institution og
klageinstans på socialområdet.
***
[Generelt om det kommunale tilsyn]
Men først lidt om de juridiske rammer for de opgaver,
Ankestyrelsen har som tilsynsmyndighed.
Ankestyrelsen fører tilsyn med kommunerne i første
instans. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er øverste
tilsynsmyndighed.
Side 2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
Ankestyrelsen holder øje med, om kommunerne
overholder de regler, der særligt gælder for offentlige
myndigheder.
Tilsynet er ikke en klageinstans og kan ikke afgøre
konkrete sager mellem borger og kommune.
Tilsynet adskiller sig således fra den øvrige del af
Ankestyrelsen, som behandler klager over konkrete
afgørelser fra kommunerne.
Og det er tilsynet, som Rigsrevisionen har undersøgt.
***
Side 3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
[Om opfølgning på Rigsrevisionens beretning
spørgsmål 1 og 2]
De første to spørgsmål vedrører opfølgningen på
Rigsrevisionens beretning om Ankestyrelsens tilsyn på
socialområdet.
Der spørges for det første til, hvordan regeringen agter at
følge op på beretningen.
For det andet spørges der til, om der efter min opfattelse
er behov for at undersøge Ankestyrelsens tilsyn
yderligere.
***
Side 4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
For at starte med det sidste først: Jeg synes,
Rigsrevisionens undersøgelse af tilsynet i Ankestyrelsen
har været både relevant og vigtig.
Jeg har også bakket op om Socialudvalgets ønske om en
undersøgelse fra Rigsrevisionen.
Den er nu kommet. Det er en grundig undersøgelse, og
jeg synes konklusionerne er klare.
Og jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved undersøgelsen.
***
Side 5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
For tre uger siden havde vi inviteret indenrigsordførerne
og socialordførerne til drøftelser i Indenrigs- og
Sundhedsministeriet om, hvordan vi følger op på
Rigsrevisionens beretning.
Her præsenterede jeg vores indledende overvejelser om,
hvordan vi følger op på Rigsrevisionens kritik af tilsynet.
I mellemtiden har Indenrigsudvalget og Socialudvalget
også modtaget en kopi af min redegørelse til
statsrevisorerne om regeringens overvejelser om,
hvordan vi følger op på undersøgelsen.
***
Side 6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
For at opsummere overvejer vi en række tiltag, som
adresserer hvert af Rigsrevisionens fire kritikpunkter.
Alle tiltagene vil kræve ændring af den kommunale
styrelseslov.
Vi overvejer, om vi skal indføre regler, der sikrer, at
Ankestyrelsen prioriterer de alvorligste sager, at
Ankestyrelsen altid indhenter dokumentation, der er
nødvendig for sagen, og at Ankestyrelsen følger op i
afsluttede tilsynssager.
Endelig overvejer vi at ændre på reglerne om rammerne
for Ankestyrelsens reaktionsmuligheder.
***
Side 7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
På mødet den 20. august opfordrede jeg partierne til
blandt andet at komme med deres input til, om der er
behov for andre sanktioner, end dem der findes i dag.
Og jeg inviterede partierne til en åben drøftelse om, hvad
der er den rigtige vej at gå.
Jeg ser frem til de videre drøftelser med partierne.
***
Side 8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
Jeg vil dog sige, at jeg synes, vi havde en god indledende
drøftelse på mødet.
Og jeg kunne konstatere, at der er enighed om, at vi skal
finde løsninger på de kritikpunkter af Tilsynet,
Rigsrevisionen har påpeget.
***
Vi har aftalt at mødes igen til oktober og fortsætte
drøftelserne.
Det ser jeg frem til.
***
Side 9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
[Om kommuners inddragelse af økonomiske hensyn
på socialområdet
spørgsmål 3 og 4]
Nu vil jeg besvare den anden del af samrådsspørgsmålet.
Det vil sige spørgsmål 3 og 4.
***
Spørgerne beder mig vurdere, om Ankestyrelsens tilsyn
med kommunerne har afdækket en ”kassetænkning” i
kommunerne på socialområdet.
Det vil sige generelle prioriteringer eller beslutninger,
hvor økonomiske hensyn går forud for borgernes
retssikkerhed.
Side 10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
Desuden beder spørgerne om svar på, om det er ulovligt,
hvis en kommune opnår en besparelse
f.eks. i den
periode, hvor en tilsynssag verserer hos Ankestyrelsen
ved at træffe ulovlige eller forkerte afgørelser på
socialområdet.
***
Lad mig starte med at præcisere, at min besvarelse af
disse spørgsmål tager udgangspunkt i det kommunale
tilsyn, som hører under mit ressort.
Hvorimod Ankestyrelsen som klageinstans hører under
social- og boligministeren.
***
Side 11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
[Om tilsynets afdækning af
”kassetænkning”
i
kommunerne på socialområdet
spørgsmål 3]
For at besvare spørgsmålet om omfanget af såkaldt
”kassetænkning” i kommunerne på socialområdet
har jeg
indhentet bidrag fra tilsynet i Ankestyrelsen.
Det skyldes, at Indenrigs- og Sundhedsminisiteriet som
øverste tilsynsmyndighed ikke har behandlet sager i
nyere tid om ulovlige økonomiske hensyn på det sociale
område.
Jeg har derfor bedt Ankestyrelsen om at redegøre for, om
Ankestyrelsen har afdækket generelle prioriteringer fra
kommunerne, hvor økonomiske prioriteringer går forud
for borgernes retssikkerhed.
Det vil sige det, som spørgerne omtaler som
”kassetænkning” på socialområdet.
***
Side 12
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
Ankestyrelsen har peget på tre eksempler på tilsynssager
fra nyere tid, hvor blandt andet besparelser på
socialområdet har indgået i sagerne.
[1. eksempel på sag]
I 2020 udtalte Ankestyrelsen sig om en sag, hvor flere
kommuner havde brugt private konsulenter til at finde
besparelser på socialområdet.
Kommunerne aflønnede konsulenterne efter et såkaldt
”no-cure-no-pay”-princip.
Princippet betyder kort fortalt, at hvis konsulenterne ikke
fandt nogen besparelser på socialområdet, blev de ikke
aflønnet.
Side 13
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
Ankestyrelsen udtalte, at dette var i strid med loven, da
konsulentfirmaet havde en direkte økonomisk interesse i
sagens udfald.
På baggrund af tilsynets udtalelse står det nu helt klart, at
en sådan praksis er ulovlig.
Og kommunerne har efterfølgende rettet op.
***
[2. eksempel på sag]
I en sag fra 2021 udtalte Ankestyrelsen sig om en
konkret sag vedrørende Guldborgsund Kommune.
Kommunen havde en ulovlig praksis om bevilling af
foranstaltninger til børn og unge med behov for særlig
støtte.
Side 14
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
Kommunens praksis gik ud på, at der kun kunne visiteres
til én form for hjælp pr. barn eller ung.
Hensigten var at opnå besparelser på området.
Med tilsynets udtalelse er det blevet slået fast, at
kommunens praksis var ulovlig.
Og kommunen har nu rettet op.
[3. eksempel på sag]
I en tredje sag fra 2024 udtalte Ankestyrelsen sig om
Herlev Kommune.
Kommunen havde oprettet et såkaldt
”gatekeeperudvalg”,
som skulle godkende økonomiske
dispositioner på mere end 10.000 kroner som fx varekøb
og nyansættelser.
Side 15
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
Gatekeeperudvalget havde også behandlet borgersager,
hvorefter borgerne fik afslag på konkret hjælp med
henvisning til ulovlige økonomiske hensyn.
Kommunen oplyste over for Ankestyrelsen, at den havde
gennemgået alle borgersagerne, som ved en fejl var
blevet behandlet i Gatekeeperudvalget.
På den baggrund rejste Ankestyrelsen ikke en tilsynssag,
da kommunen havde rettet op på den ulovlige praksis.
Men det står klart, at en praksis som denne er i strid med
loven.
***
Side 16
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
Ankestyrelsen har oplyst, at tilsynet ud over de tre
eksempler på konkrete sager ikke har kendskab til, at der
i videre omfang på tværs af kommuner foregår lovbrud
på socialområdet motiveret af økonomiske hensyn.
***
På den baggrund ser jeg ikke umiddelbart et generelt
billede af, at kommunerne bryder lovgivningen på
socialområdet for at spare penge.
Når det er sagt, er det klart, at kommunerne altid er nødt
til at prioritere økonomisk i den generelle planlægning af
deres opgaver.
Men det er selvfølgelig selvsagt, at det skal ske inden for
lovgivningens rammer.
***
Side 17
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 807: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådspm. AÅ)
[Om lovligheden af at opnå besparelse uden hjemmel
spørgsmål 4]
Nu vil jeg så besvare det fjerde og sidste spørgsmål.
Spørgerne vil vide, om det er ulovligt, hvis en kommune
opnår en besparelse ved at træffe ulovlige eller forkerte
afgørelser på socialområdet.
F.eks. i den periode, hvor en tilsynssag verserer hos
Ankestyrelsen.
Svaret er ja.
Hvis en praksis er ulovlig, så er den det, uanset om der
verserer en tilsynssag eller ej.
***
Tak for ordet.
Side 18