Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3068628_0001.png
Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersens ta-
lepapir
Anledning
SOU alm. del – samrådsspørgsmål
AÅ (åbent)
11. september 2025, kl. 13.00 –
14.30
Folketinget
Ca. 8 min.
Besvarelse af samrådsspørgsmål AÅ
(åbent)
Socialudvalget og Indenrigsudvalget
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og pro-
grampunkt
Det talte ord gælder.
[Indledning]
Tak for ordet og samrådsspørgsmålet.
Jeg har set frem til at komme i dag og
fortsætte drøftelsen med Folketingets
partier om Rigsrevisionens beretning
om Ankestyrelsens tilsyn med kommu-
ner og regioner.
Jeg vil indledningsvist sige, at det er
helt afgørende for mig, at
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådsspm. AÅ)
Ankestyrelsen lykkes med at sikre rets-
sikkerheden for borgerne.
Det er det, at styrelsen er sat i verden
for.
Jeg er derfor enig med revisorerne i, at
det er vigtigt at Tilsynet kan få afklaret,
om en kommune handler i strid med
lovgivningen, så hurtigt som muligt.
Vi skal dog have in mente, at Ankesty-
relsen ikke udelukkende er en tilsyns-
myndighed med kommuner og regio-
ner.
Ankestyrelsen er også klageinstans for
bl.a. kommunale klagesager på social-
området.
Ankestyrelsen behandler klagesager,
der omhandler nogle af de mest ud-
satte og sårbare borgere i Danmark,
herunder anbragte børn, børn med
handicap samt ledige og syge borgere.
Jeg er derfor optaget af hele Ankesty-
relsens virksomhed – og særligt den
del, hvor borgere i dag står i kø i alt for
lang tid for at få en afgørelse på deres
sag.
Det bliver vi nødt til at tage hånd om.
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådsspm. AÅ)
[Ansvarsfordeling ift. samrådsspørgs-
målene i dag]
Indenrigs- og Sundhedsminister, So-
phie Løhde, har allerede skitseret an-
svarsfordelingen mellem os i forhold til
beretningen til Rigsrevisionen og Stats-
revisorerne.
Jeg kommer således i dag primært til at
forholde mig til den del af beretningen,
som omhandler Ankestyrelsens organi-
satoriske og økonomiske rammer.
Jeg vil derefter dele mine overvejelser
om den første del af samrådsspørgs-
målet, som omhandler opfølgning på
beretningen.
Endelig vil jeg sige lidt om de dele af
samrådsspørgsmålet, der går på den
såkaldte ”kassetænkning” og eventu-
elle ulovlige besparelser i kommu-
nerne.
[Om sagsbehandlingstider og prioriterin-
gen i Tilsynet]
Allerførst så vil jeg gerne slå fast, at jeg
deler revisionens bekymring over sags-
behandlingstiderne i Ankestyrelsen.
Og her mener jeg ikke kun i Tilsynet,
men i Ankestyrelsen mere generelt.
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådsspm. AÅ)
I har efterhånden hørt mig fortælle om
Ankestyrelsens strukturelle udfordrin-
ger i flere sammenhænge.
Det er nødvendigt at forstå Ankestyrel-
sens udfordringer - for de har betyd-
ning for alle dele af Ankestyrelsens
virksomhed.
Ankestyrelsen har generelt over de se-
neste år konstateret en markant stig-
ning i antallet af indkomne sager.
Det gør sig gældende på tværs af
sagskategorier – og på tværs af de
mange forskellige ressortmyndigheders
områder og lovgivning, som Ankesty-
relsen varetager opgaver inden for.
Den øgede sagsmængde lægger na-
turligvis pres på de ressourcer, som er
til rådighed i Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har derudover – som
mange andre statslige institutioner – en
faldende bevilling.
Og jeg ved, at Ankestyrelsen allerede
gør, hvad de kan for at behandle sa-
gerne hurtigst muligt, indenfor de ram-
mer, som styrelsen har.
Styrelsen har oplyst, at de både i 2024
og starten af 2025 har opnormeret Til-
synet for at kunne forbedre sagsbe-
handlingstiderne for tilsynssager.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådsspm. AÅ)
Og Ankestyrelsen vurderer, at den ind-
sats har haft en positiv effekt på antal-
let af ældre tilsynssager.
Med Ankestyrelsens økonomiske ram-
mer, og udfordringerne på klagesags-
området, er det ikke længere muligt at
tilføre ekstraordinære ressourcer til
selve Tilsynet, uden at det vil få store
konsekvenser for andre meget væsent-
lige områder i styrelsen.
Derfor støtter jeg også indenrigs- og
sundhedsministerens forslag om at se
på mulighederne for yderligere priorite-
ring af sagerne i Tilsynet, så de væ-
sentligste sager løses først.
Derudover er jeg selvfølgelig også op-
taget af både på den korte og lange
bane at sikre, at sagsbehandlingsti-
derne på klagesagsområdet ikke vok-
ser yderligere.
Og derfor vil jeg nævne, at der i 2025
og med regeringens forslag til finanslov
i 2026 er lagt op til at tilføre ressourcer
til Ankestyrelsens behandling af klage-
sager.
[Opfølgning på beretningen]
I min opfølgning på revisionsberetnin-
gen er jeg opmærksom på, at det
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådsspm. AÅ)
bemærkes, at der er flere eksempler
på, at der kan ske lovbrud i kommuner-
nes sagsbehandling på socialområdet,
fx på børneområdet.
Det anerkender jeg, og det er også no-
get, jeg som socialminister er optaget
af.
Der har været en vedvarende opmærk-
somhed på enkelte kommuners udfor-
dringer med at sikre en lovmedholdelig
forvaltning af området.
Dette har illustreret et behov for yderli-
gere reaktionsmuligheder på socialom-
rådet i visse særligt alvorlige tilfælde.
Jeg har bedt mit ministerium om at se
på muligheden for at indføre en lov-
hjemmel til at kunne pålægge kommu-
ner at indgå i samarbejder med andre
kommuner på børneområdet.
Blot for at nævne et eksempel.
[Behov for yderligere undersøgelser af
Ankestyrelsens tilsyn og klagesagsbe-
handling]
Der spørges i samrådsspørgsmålet ind
til ministrenes vurdering af, om der er
behov for yderligere undersøgelser af
Ankestyrelsens tilsyn og klagesagsbe-
handling.
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådsspm. AÅ)
[Indenrigs- og sundhedsminister, So-
phie Løhde, har svaret for så vidt angår
Tilsynet].
Jeg vurderer ikke, at beretningen giver
behov for undersøgelser af Ankestyrel-
sens behandling af klagesager.
[Om kassetænkning i kommunerne og
opnåelse af besparelser]
Der bliver derudover spurgt ind til, om
der kan ligge en prioritering af økono-
miske hensyn frem for hensynet til bor-
gerens retssikkerhed bag, når en kom-
mune træffer en forkert afgørelse i bor-
gerens sag. Spørgeren kalder denne
praksis for ”kassetænkning”.
Og til det må jeg jo selvfølgelig under-
strege, at retssikkerhed og kvalitet i
den kommunale sagsbehandling natur-
ligvis skal være i orden.
Og i mange tilfælde må vi også udvise
en tiltro til, at kommunerne ønsker og
har en klar intention om at overholde
lovgivningen og sikre korrekt sagsbe-
handling.
Men at der nogle gange kan være bri-
ster i kvaliteten eller i forståelsen og
fortolkningen også af lovgivningen.
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådsspm. AÅ)
Jeg mener ikke, at der er et økonomisk
incitament for kommunerne til at træffe
forkerte afgørelser.
Dette skal bl.a. ses i lyset af, at hvis
Ankestyrelsen konstaterer, at en kom-
mune ikke følger Ankestyrelsens afgø-
relse kan Ankestyrelsen som klagein-
stans overdrage sagen til Tilsynet.
Som jeg også tidligere har nævnt er Til-
synet indenrigs- og sundhedsministe-
rens område og spørgsmål til tilsynets
reaktionsmuligheder, må jeg henvise til
indenrigs- og sundhedsministeren.
Derudover er det også vigtigt at frem-
hæve, at kommunerne altid er forpligtet
til at yde den berettigede hjælp til bor-
geren i sager, hvor kommunen har truf-
fet en forkert afgørelse, hvorefter
denne afgørelse er blevet ændret af
Ankestyrelsen.
For visse ydelser skal kommunerne
herudover kompensere bagud.
Og her kommer et eksempel.
Hvis kommunen f.eks. har givet en bor-
ger afslag på en løbende kontant
ydelse, skal kommunen betale ydelsen
med tilbagevirkende kraft, hvis Anke-
styrelsen senere ændrer afgørelsen,
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 806: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 11/9-25 om opfølgning på Rigsrevisionens beretning nr. 18/2024 om Ankestyrelsens tilsyn og brug af reaktioner ved lovbrud (samrådsspm. AÅ)
eller kommunen ændrer afgørelsen ef-
ter en hjemvisning af sagen.
Derudover er der også nogle af kom-
munernes afgørelser om ydelser, der
har opsættende virkning ved en klage.
Kommunerne kan derfor ikke uden vi-
dere løbe fra deres forpligtelser over
for borgeren ved at træffe en forkert af-
gørelse.
[Afrunding]
Jeg vil afslutningsvist gerne tilkende-
give, at det er fornuftigt at overveje
rammerne for Tilsynet.
Jeg er optaget af Ankestyrelsens sam-
lede opgavevaretagelse, og håndtering
af de konkrete aktuelle udfordringer.
Og lad mig blot afslutningsvist minde
om, at Ankestyrelsen løser sine opga-
ver indenfor de rammer, vi i Folketinget
opstiller.
Jeg ser derfor både frem til dagens
drøftelser med jer om området, men
også til de videre drøftelser, som in-
denrigs- og sundhedsministeren og jeg
selv har inviteret til, og som vi vender
tilbage med i oktober.
Tak for ordet.
9