Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3076058_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 4864
Doknr.
43819207
Dato
06-10-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 8. september stillet følgende spørgsmål nr.
798 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 798:
Vil ministeren redegøre for, hvilke tiltag ministeren vil igangsætte for at sikre
større gennemsigtighed og bedre kvalitet på socialområdet, så kommunerne
reelt ved, hvad man får for pengene, og så man undgår udnyttelse fra sociale
tilbud, herunder forsorgshjem, som i øjeblikket finder sted, jf. artiklen "Tidligere
ansat er rystet: Ejer af forsorgshjem hævede 7,5 millioner kroner på tre år",
DR.dk, den 4. september 2025.
Svar:
Jeg kan som indledning oplyse, at der efter det oplyste er tale om, at
forsorgshjemmet Absalon indtil udgangen af 2024 blev drevet som en
enkeltmandsejet virksomhed.
Af
Aftale om styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn
med sociale tilbud
mellem den daværende regering, Venstre, SF, Radikale
Venstre, Konservative, Enhedslisten og Alternativet i april 2021 fremgår det, at:
”Aftaleparterne er enige om, at eksisterende tilbud, der drives som personligt
drevne virksomheder (f.eks. enkeltmandsejede virksomheder og
interessentskaber), skal omlægges til en virksomhedsform, hvor der er klar
adskillelse mellem ejers og tilbuddets økonomi. Det skal ske, så der skabes
gennemsigtighed, og det er muligt at føre et effektivt tilsyn med tilbuddenes
økonomi.
Disse eksisterende tilbud skal derfor omlægge sig til selvejende institutioner
eller kapitalselskaber inden udgangen af 2024.”
På den baggrund er det fra og med 1. januar 2025 ikke længere muligt at drive
tilbud under socialtilsynet som personligt drevne virksomheder, og der skal
derfor nu være klar adskillelse mellem tilbuddets og ejernes økonomi, så det
ikke længere kan lade sig gøre inden for reglerne at trække penge ud direkte til
privat brug.
Derudover kan jeg oplyse, at der på baggrund af
Aftale om udmøntning af tre
initiativer i rammeaftale af 2. maj 2024 om en langsigtet og bæredygtig
udvikling af handicapområdet
mellem regeringen og Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti samt Radikale Venstre i januar 2025 er igangsat et
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 798: Spm. om tiltag for at sikre større gennemsigtighed og bedre kvalitet på socialområdet
3076058_0002.png
arbejde, der bl.a. skal undersøge mulige regelændringer, der kan dæmme op
for snyd og svigt på sociale tilbud.
Jeg regner med snart med at kunne præsentere resultaterne af dette arbejde.
Endeligt vil jeg fremhæve
Aftale om udvidelse af refusionsordningen for
bostøtte efter Housing First-tilgangen, fastholdelse af den nuværende
refusionsperiode på herbergsområdet samt indførelse af en
kapacitetsstyringsmodel på herbergsområdet og takstlofter for krisecentre og
herberger
mellem regeringen, SF og Konservative af 5. september 2025.
Med aftalen vil man bl.a. gøre ikke-offentlige herbergspladser udbudspligtige,
så kommunerne fremover kan vælge de tilbud, hvor pris og kvalitet hænger
bedst sammen. Dertil fastsættes et loft for døgntaksterne for ophold på
herberger og krisecentre og dermed en grænse for, hvad man kan tjene på
samfundets mest udsatte. Der stilles samtidig mere detaljerede krav til
revisorpåtegning af herbergernes takster, så man sikrer, at tilbuddene ikke
indregner uvedkommende udgifter i taksten.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2