Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3072956_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 4768
Doknr.
44095849
Dato
29-09-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 2. september 2025 stillet følgende spørgsmål
nr. 781 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 781:
”Vil ministeren, i forlængelse af artiklen ”Eksperter undrer sig over KL's rolle i
tvangsfjernelser: Hvorfor skulle de være gode til det?” Fyens.dk, den 30. au-
gust 2025, redegøre for, hvorfor hun mener, at det fx er Ankestyrelsen og ikke
de almindelige domstole eller eventuelt forvaltningsdomstole, der fortsat skal
stå for sagsbehandlingen og klager på anbringelsesområdet?”
Svar:
Det er vigtigt for mig, at understrege, at retssikkerhed og kvalitet i sagsbehand-
lingen skal være i orden på socialområdet. Dette gælder også i sager om an-
bringelse af børn og unge uden for hjemmet.
Dette mener jeg ikke, at man sikrer ved at udskifte klagesagsbehandlingen i
Ankestyrelsen med de almindelige domstole eller forvaltningsdomstole. Dom-
stole og forvaltningsdomstole har til formål at efterprøve borgernes sager. An-
kestyrelsen har som klagemyndighed en tilsvarende opgave.
Jeg vil i forlængelse heraf understrege, at Ankestyrelsen i klagesager over
børne- og ungeudvalgets afgørelse skal foretage fuld prøvelse af afgørelsen.
Det vil sige, at Ankestyrelsen både skal foretage en retlig prøvelse og efter-
prøve børne- og ungeudvalgets skøn i den konkrete sag. Samtidig skal Anke-
styrelsen så vidt muligt træffe afgørelse inden 8 uger efter, at en klage over en
anbringelse uden for hjemmet uden samtykke er modtaget.
Jeg vil også gøre opmærksom på, at både forældremyndighedsindehaveren og
barnet eller den unge, der er fyldt 10 år, har ret til gratis advokatbistand både
under behandlingen af sagen i børne- og ungeudvalget og i Ankestyrelsen. En-
delig kan Ankestyrelsens afgørelse i sådanne sager indbringes for byretten.
I dag er det uden omkostninger for borgere at påklage en kommunes afgørelse
til Ankestyrelsen. Og som forvaltningsmyndighed er Ankestyrelsen underlagt
de almindelige forvaltningsretlige principper, herunder bl.a. officialprincippet og
vejledningspligten. Ankestyrelsen skal derfor sikre, at sagen er tilstrækkelig be-
lyst før der træffes afgørelse, ligesom Ankestyrelsen skal vejlede borgeren om
f.eks. Ankestyrelsens praksis samt kommunernes forpligtelser over for borge-
ren.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 781: Spm. om redegørelse for, at det f.eks. er Ankestyrelsen og ikke de almindelige domstole eller evt. forvaltningsdomstole, der fortsat skal stå for sagsbehandlingen og klager på anbringelsesområdet
3072956_0002.png
Afslutningsvis skal jeg understrege, at en borger, som ønsker det, altid kan ind-
bringe Ankestyrelsens afgørelse i klagesager over børne- og ungeudvalgets af-
gørelse om anbringelse af børn- og unge uden for hjemmet for domstolene.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2