Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 4700
Doknr.
41211816
Dato
25-09-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 1. september 2025 stillet følgende spørgsmål
nr. 777 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 777:
”Vil ministeren svare på, hvad et eksempel på en ”udefrakommende
begivenhed” kan være, som gør, at et barn, uden der er givet samtykke, kan
fjernes fra et anbringelsessted, herunder også hvordan en sådan begivenhed
vægtes, når der er tale om fjernelse af plejebørn fra mangeårige plejeforældre,
og hvilken væsentlighed skal være gældende for, at et barn kan fjernes fra en
mangeårig plejefamilie, som ikke opsiges som plejefamilie? Spørgsmålet
henviser til ministerens tidligere besvarelse af SOU alm. del - spørgsmål 718.”
Svar:
Jeg vil gerne indledningsvist understrege, at udgangspunktet i lovgivningen er,
at kommunerne skal sikre, at et anbringelsesforløb tilrettelægges med
udgangspunkt i barnets bedste, så børn og unge, der er anbragt uden for
hjemmet, så vidt muligt oplever kontinuitet og stabilitet i anbringelsen. Det er
barnets eller den unges trivsel og tryghed, der skal være i centrum, og det er
den anbringende kommunes ansvar at sikre dette.
I de tilfælde, hvor det af forskellige årsager er nødvendigt at ændre
anbringelsessted for et barn eller en ung, skal overgangen tilrettelægges så
skånsomt som muligt under hensyn til barnet og omstændighederne i den
enkelte sag. Ansvaret for dette ligger også hos den anbringende kommune.
Hvad angår reglerne om ændring af anbringelsessted kan jeg henvise til min
tidligere besvarelse af SOU alm. del – spm. 718 (2024-25), der er vedlagt som
bilag til denne besvarelse. Som det fremgår af det vedlagte svar, kræver en
flytning af et barn eller en ung fra ét anbringelsessted til et andet, at der både
træffes en afgørelse om, at anbringelsesstedet skal ændres og en afgørelse
om valg af det nye anbringelsessted.
Som det også fremgår af vedlagte besvarelse, har Ankestyrelsen med
principmeddelelse nr. 49-19 fastslået, at en sag om ændret anbringelsessted,
hvor der ikke kan opnås samtykke, ikke skal forelægges for børne- og
ungeudvalget, når en ”udefrakommende begivenhed” er årsagen til ændringen.
Det er Ankestyrelsen som uafhængig myndighed, der udsender principielle
afgørelser som principmeddelelser. Jeg har derfor indhentet bidrag fra
Ankestyrelsen til besvarelse af spørgsmålet om eksempler på, hvad ”en
1