Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3068653_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 4071
Doknr.
32591095
Dato
17-09-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 10. juli 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 711
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Socialudvalget.
Spørgsmål nr. 711:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 8. juli 2025 fra Claus BM om
kommunal praksis i forhold til støtte efter servicelovens § 83 og § 85?”
Svar:
Jeg kan indledningsvis oplyse, at det er den enkelte kommune, der har
ansvaret for at beslutte, hvordan kommunens opgaver på det sociale område
planlægges og udføres. Hertil kommer, at kommunen er forpligtet til at sikre, at
den bevilgede støtte tilrettelægges på en sådan måde, at borgeren reelt har
mulighed for at modtage den. Det er således afgørende, at den bevilgede
hjælp er tilpasset borgerens konkrete situation, herunder fysiske, psykiske og
sociale forhold, så borgeren faktisk kan drage nytte heraf.
Hvis en kommune vurderer, at en borger i praksis ikke kan modtage den
bevilgede hjælp, skal kommunen undersøge mulighederne for, at borgeren kan
modtage hjælpen på anden vis. Et eksempel kan være, at den valgte
leverandør – på trods af forsøg på at levere den socialpædagogiske støtte –
ikke formår at etablere den fornødne kontakt til en borger, som har massive
angstproblemer. Kommunen bør som følge heraf reagere hurtigt og tage stilling
til, om leverandøren har den nødvendige fagkundskab i forhold til borgerens
funktionsnedsættelse. Der kan også være situationer, hvor en
borger nægter at modtage den nødvendigt bevilgede hjælp. I sådanne tilfælde
skal kommunen undersøge baggrunden herfor. Der henvises til Ankestyrelsens
principmeddelelse 76-17 om faktisk forvaltningsvirksomhed og valg af
leverandør.
Det fremgår også af førnævnte principmeddelelse, at kommunens beslutning
om hvem, der skal udføre et tilbud om støtte eller hjælp efter serviceloven, som
udgangspunkt er faktisk forvaltningsvirksomhed. Hvis beslutningen er
væsentlig indgribende for borgeren, er der imidlertid tale om en afgørelse, som
borgeren kan klage over til Ankestyrelsen. Det er kommunen, der skal tage
stilling til, om beslutningen om valg af leverandør er faktisk
forvaltningsvirksomhed eller en afgørelse.
Der er desuden mulighed for at rette henvendelse til Folketingets
Ombudsmand om kommunens og Ankestyrelsens afgørelser. Og afgørelserne
kan indbringes for domstolene.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 711: Spm. om kommentar til henvendelse af 8/7-25 fra Claus BM
3068653_0002.png
Yderligere kan jeg oplyse, at det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen fører tilsyn
med, at kommuner og regioner overholder den lovgivning, der særligt gælder
for offentlige myndigheder. Tilsynet er indenrigs- og sundhedsministerens
ressort.
Jeg kan supplerende oplyse, at jeg som social- og boligminister fører et
ulovbestemt generelt tilsyn med kommunernes administration af lovgivningen
inden for Social- og Boligministeriets ressortområde, herunder tilsyn med om
lovgivningen generelt overholdes, og om lovgivningen fortsat er
hensigtsmæssig.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2