Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3059048_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 3855
Doknr.
35120978
Dato
27-08-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 27. juni 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
699 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Spørgsmål nr. 699:
”Vil ministeren redegøre for, hvem der reelt står med byrden i det nye
udmålingssystem for kompensationsydelsen – er det borgeren eller
kommunen? Spørgsmålet stilles som opfølgning på samrådsspørgsmål AØ
vedrørende det nye udmålingssystem for kompensationsydelse og de
retssikkerhedsmæssige implikationer heraf, som blev besvaret i Socialudvalget
den 26. juni 2025.”
Svar:
Jeg ser de nye regler som en klar forbedring for borgerne, fordi
udmålingssystemet bliver forenklet og mere gennemsigtigt, ligesom der gøres
op med en del administrativt bøvl og den meget tidskrævende sagsbehandling i
de nugældende regler både for borgere og kommuner.
For borgerne i gruppe I, altså de borgere, der kan sandsynliggøre
kompensationsberettigende udgifter på over et minimumsbeløb på 6.660 kr.
om året svarende til gennemsnitligt 555 kr. om måneden, er de nye regler
meget simple. Så snart det ved kommunens sagsbehandling er konstateret, at
der er sandsynliggjort kompensationsberettigende udgifter over
minimumsbeløbet, skal det faste standardbeløb på 1.105 kr. om måneden
udbetales uden yderligere sagsbehandling.
Dermed vil der ikke længere skulle ske en detaljeret sandsynliggørelse af alle
borgerens handicapbetingede udgifter, hvilket der skal med de nugældende
regler med henblik på korrekt indplacering i udmålingssystemet. Dette vil
forhåbentlig også betyde en nedgang i antallet af klagesager i Ankestyrelsen.
For borgerne i gruppe II, altså de borgere, der kan dokumentere
kompensationsberettigende udgifter på over 24.000 kr. om året svarende til
gennemsnitligt 2.000 kr. om måneden inden for udgiftstyperne på positivlisten,
vil sagsbehandlingen være lidt mere kompliceret end for borgerne i gruppe I,
men også i gruppe II bliver sagsbehandlingen mere enkel end efter de
nugældende regler – både for borgerne og kommunerne. Der skabes således
med positivlisten klarhed over, hvilke typer af kompensationsberettigende
udgifter der kan medtages i dokumentationen, som den udbetalte hjælp
svarende til de faktiske kompensationsberettigende udgifter i gruppe II
fastsættes ud fra.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om, hvordan ændringen af lovgivningen med indførelse af et nyt udmålingssystem for kompensationsydelse til børn, unge og voksne skulle mindske byrden for borgerne
3059048_0002.png
Endvidere udbetales de 500 kr. om måneden, som også indgår i den samlede
udbetalte hjælp i gruppe II, uden hverken sandsynliggørelse eller
dokumentation af nogen art fra borgerens side. De 500 kr. om måneden skal
bidrage til at dække borgerens eventuelle øvrige kompensationsberettigende
udgifter ud over de kompensationsberettigende udgifter inden for
udgiftstyperne på positivlisten.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2