Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: Kommunalret
Sagsbeh.: Linnea Withøft Nielsen
Koordineret med:
Sagsnr.: 2025 - 4863
Dok. nr.: 344734
Dato: 23-05-2025
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
11. juni 2025 kl. 12.00-13.00, Folketingets Socialudvalg
Taletid: ca. 12 minutter
Antal ord: 1299
Samrådstale
Tak for spørgsmålet.
Dagens samråd handler om en meget alvorlig sag.
Det er dybt kritisabelt, at en kommune gennem flere år
ikke formår at overholde den lovgivning, som skal sikre
borgernes retssikkerhed i sager, der har stor betydning
for den enkelte familie.
Det rammer de børn og familier, der har behov for hjælp.
Tilliden til, at der er styr på tingene, lider et knæk.
***
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 11/6-25 om Ankestyrelsens tilsyn med Langeland Kommune (samrådsspm. AZ)
Spørgsmålene, jeg skal besvare i dag, handler om
Ankestyrelsens rolle som tilsynsmyndighed i sagen om
Langeland Kommunes familieafdeling.
Jeg vil derfor indlede med at redegøre for sagsforløbet i
tilsynssagen om Langeland Kommunes familieafdeling.
Derefter vil jeg besvare samrådsspørgsmålets tre
delspørgsmål.
***
Side 2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 11/6-25 om Ankestyrelsens tilsyn med Langeland Kommune (samrådsspm. AZ)
[Sagens baggrund]
I perioden fra februar til maj 2022 modtog Ankestyrelsen
flere henvendelser om sagsbehandlingen i
familieafdelingen i Langeland Kommune.
Den 3. november 2022 udtalte Ankestyrelsen, at
Langeland Kommune havde handlet i strid med en række
bestemmelser i offentlighedsloven, forvaltningsloven,
retssikkerhedsloven og serviceloven.
Baggrunden for vurderingen var, at kommunen i en
gennemgang af tre konkrete sager var nået frem til, at der
var begået så omfattende sagsbehandlingsfejl, at det gav
anledning til væsentlig kritik.
Side 3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 11/6-25 om Ankestyrelsens tilsyn med Langeland Kommune (samrådsspm. AZ)
Sagsbehandlingsfejlene drejede sig bl.a. om manglende
partshøring, manglende begrundelse for afgørelser,
manglende overholdelse af notat- og
journaliseringspligten, samt manglende overholdelse af
servicelovens kapitel 11 om særlig støtte til børn og
unge.
På den baggrund vurderede Ankestyrelsen, at der var
risiko for, at der også var sket væsentlige fejl i andre
sager i familieafdelingen.
Kommunen blev derfor bedt om at gennemgå samtlige
igangværende og eventuelt afsluttede sager i
Familieafdelingen for at vurdere, om der var grundlag for
at genoptage sagerne.
***
Side 4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 11/6-25 om Ankestyrelsens tilsyn med Langeland Kommune (samrådsspm. AZ)
[Status på tilsynssagen]
Siden tilsynsudtalelsen fra november 2022 har
Ankestyrelsen løbende fulgt op på Langeland
Kommunes arbejde med sagsgennemgangen.
Ankestyrelsen har som led i opfølgningen bedt
Langeland Kommune om dokumentation for og
eksempler på kommunens gennemgang af sagerne.
Ankestyrelsen har senest anmodet kommunen om
oplysninger som led i opfølgningen ved et brev den 19.
maj 2025.
Opfølgningen er således stadig i gang.
Jeg har som minister ikke mulighed for at påvirke
Ankestyrelsens sagsbehandlingstid. Men jeg vil stærkt
opfordre Ankestyrelsen til at prioritere sagen om
Langeland Kommune og sørge for, at opfølgningen
bliver afsluttet meget snart.
Side 5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 11/6-25 om Ankestyrelsens tilsyn med Langeland Kommune (samrådsspm. AZ)
***
Ud over den sag, der handler om opfølgning på
tilsynsudtalelsen fra november 2022, har Ankestyrelsen
en verserende tilsynssag om de aktuelle forhold i
familieafdelingen i Langeland Kommune.
Ankestyrelsen har i denne sag sendt to høringer til
kommunen.
Den første høring blev sendt i november 2024 på
baggrund af en orientering fra Den Permanente
Taskforce.
Taskforcen tilbyder analyse- og udviklingsforløb til
kommuner, der ønsker at styrke deres sagsbehandling på
området for udsatte børn og unge.
Side 6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 11/6-25 om Ankestyrelsens tilsyn med Langeland Kommune (samrådsspm. AZ)
Task Forcen er et samarbejde mellem Socialstyrelsen og
Ankestyrelsen og hører under Social- og
Boligministeriet.
Taskforcen oplyste, at der sås en meget lav grad af
lovmedholdelighed i langt størsteparten af de enkelte
sagsskridt i familieafdelingens sagsbehandling.
Taskforcen oplyste også, at familieafdelingen grundet
prioritering, arbejdsmængde og daglig drift ikke kunne
overholde alle dele af lovgivningen.
***
Sagen om de aktuelle forhold i familieafdelingen er
fortsat verserende i Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har oplyst, at den har sendt en supplerende
høring til kommunen den 15. maj 2025. Kommunens
frist for at besvare denne høring er endnu ikke udløbet.
***
Side 7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 11/6-25 om Ankestyrelsens tilsyn med Langeland Kommune (samrådsspm. AZ)
Da sagen verserer i Ankestyrelsen, kan jeg ikke udtale
mig nærmere om den.
Det skyldes, at ministeriet ikke kan tage stilling til en
tilsynssag, før Ankestyrelsen har udtalt sig i sagen eller
har afvist at udtale sig.
Dog vil jeg også i forhold til den aktuelle tilsynssag
kraftigt opfordre Ankestyrelsen til at prioritere sagen, så
den bliver afsluttet snarest muligt.
***
Side 8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 11/6-25 om Ankestyrelsens tilsyn med Langeland Kommune (samrådsspm. AZ)
[1. delspørgsmål
hvorfor rejses der ikke flere nye
sager]
I første del af samrådsspørgsmålet spørges der til,
hvorfor Ankestyrelsen ikke agter at rejse nye tilsynssager
mod Langeland Kommune med afsæt i konkrete sager,
hvor der er konstateret væsentlige fejl og svigt.
Ifølge reglerne beslutter Ankestyrelsen selv, om der er
tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag.
Ankestyrelsen kan fx rejse en sag, hvis der er tale om
ulovligheder af et vist omfang, som påvirker mange
borgere.
Tilsynet er ikke en klageinstans og kan ikke afgøre
konkrete sager mellem borger og kommune.
Side 9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 11/6-25 om Ankestyrelsens tilsyn med Langeland Kommune (samrådsspm. AZ)
Ankestyrelsen har oplyst, at styrelsen siden udtalelsen af
3. november 2022 har oprettet i alt 13 tilsynssager på
baggrund af henvendelser om sagsbehandlingen i
familieafdelingen i Langeland Kommune.
Ankestyrelsen har også oplyst, at ni af disse sager er
blevet afvist som følge af, at tilsynet allerede behandler
en sag om familieafdelingen.
Ankestyrelsen har dog samtidig oplyst, at de konkrete
henvendelser indgår i styrelsens samlede billede af sagen
om Langeland Kommunes familieafdeling.
Og som jeg netop har redegjort for, så er Ankestyrelsen i
gang med at undersøge, om der skal rejses en ny tilsynssag
mod Langeland Kommune på baggrund af de aktuelle
forhold i kommunes familieafdeling.
Jeg kan derfor konstatere, at det ikke er korrekt, at
Ankestyrelsen ikke agter at rejse en ny tilsynssag mod
Langeland Kommune.
Side 10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 11/6-25 om Ankestyrelsens tilsyn med Langeland Kommune (samrådsspm. AZ)
Som jeg netop har redegjort for, er Ankestyrelsen i gang med
at indhente oplysninger fra kommunen med henblik på
eventuelt at rejse en ny tilsynssag.
***
[2. delspørgsmål
konsekvenser for borgerne]
Som jeg sagde i min indledning, er der tale om en
alvorlig sag.
I et retssamfund er det afgørende, at myndighederne
overholder lovgivningen.
Jeg mener derfor også, at det er under al kritik, at
opfølgningen på tilsynets udtalelse fra 2022 har stået på
så længe
og at meget desværre tyder på, at problemerne
i Langeland Kommune stadig ikke er løst.
***
Side 11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 11/6-25 om Ankestyrelsens tilsyn med Langeland Kommune (samrådsspm. AZ)
For så vidt angår spørgsmålet om, om Ankestyrelsen i
forbindelse med sagen har gennemgået enkeltsager og
taget stilling til kommunens skøn, kan jeg oplyse
følgende.
Ankestyrelsen har oplyst, at den ikke i forbindelse med
sin udtalelse fra november 2022 har foretaget en konkret
bedømmelse af de konkrete afgørelser i Langeland
Kommune.
Det skyldes, at tilsynets opgave netop er at se generelt
på, om kommunens praksis er lovlig.
Kommunens afgørelser i konkrete sager kan indbringes
for den del af Ankestyrelsen, der behandler klagesager.
Det gælder således også Langeland Kommunes
afgørelser i familieafdelingen.
Ankestyrelsen som klageinstans hører under social- og
boligministerens ressort.
Side 12
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 11/6-25 om Ankestyrelsens tilsyn med Langeland Kommune (samrådsspm. AZ)
Spørgsmålet om, om der skal rejses en ny tilsynssag på
baggrund af de aktuelle forhold i Langeland Kommune,
verserer som sagt stadig i Ankestyrelsen.
Jeg kan derfor på nuværende tidspunkt ikke udtale mig
nærmere om sagen.
Men det ændrer ikke på, at det er min klare forventning,
at Ankestyrelsen vil prioritere sagen.
***
Side 13
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 11/6-25 om Ankestyrelsens tilsyn med Langeland Kommune (samrådsspm. AZ)
[3. delspørgsmål
Ankestyrelsens
reaktionsmuligheder]
Det tredje og sidste delspørgsmål i samrådsspørgsmålet
handler om Ankestyrelsens ressourcer og
reaktionsmuligheder.
For så vidt angår spørgsmålet om økonomi, hører dette
under Social- og Boligministeriet, som har det
ressortmæssige ansvar for Ankestyrelsen som institution.
Social- og Boligministeriet har i øvrigt oplyst, at de er i
gang med at undersøge, om det fremover kan blive
muligt at pålægge kommuner at indgå samarbejder med
andre kommuner på børneområdet.
***
Det er afgørende for mig, at tilsynet er i stand til hurtigt
og effektivt at standse ulovligheder i kommunerne.
Side 14
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 11/6-25 om Ankestyrelsens tilsyn med Langeland Kommune (samrådsspm. AZ)
Som bekendt blev Rigsrevisionens beretning
offentliggjort i sidste uge.
Rigsrevisionen kritiserer Ankestyrelsen for samlet set
ikke at føre et tilfredsstillende tilsyn.
Det skyldes dels, at tilsynet er præget af lange
sagsbehandlingstider.
At tilsynet ikke arbejder systematisk med at indhente
dokumentation og følge op på sager.
Og at lovens betingelser for at anvende sanktioner gør, at
tilsynet sjældent vil kunne sanktionere kommunerne.
Jeg tager Rigsrevisionens kritik alvorligt.
Og jeg mener, der er behov for at se på, hvad vi kan gøre
for at imødekomme Rigsrevisionens kritik. Det er mit
ministerium i gang med at se nærmere på.
Vi skal bl.a. se på, hvordan vi kan skabe en bedre
opfølgning i tilsynssager.
Side 15
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 684: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 11/6-25 om Ankestyrelsens tilsyn med Langeland Kommune (samrådsspm. AZ)
Og vi skal se på, om reglerne om sanktioner i
tilstrækkelig grad giver Ankestyrelsen reel mulighed for
at standse ulovligheder.
Vi har ikke alle svar og løsninger endnu.
Jeg vil indkalde Folketingets partier til et møde om, hvad
der kan gøres for at sikre et effektivt tilsyn.
Tak for ordet.
Side 16