Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3050230_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 3442
Doknr.
18933035
Dato
04-07-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 6. juni 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 665
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 665:
”Hvad er ministerens holdning til at indføre en socialjournal – på linje med
sundhedsjournalen – som kan sikre, at relevante oplysninger om borgeres
sociale forhold er tilgængelige for borgeren, ligesom man kan logge ind på sine
sundhedsoplysninger? Spørgsmålet henviser til et foretræde med De
Anbragtes Alliance og &Foldschack d. 22.maj 2025 i Socialudvalget jf. SOU
alm. del – bilag 323.”
Svar:
Der findes allerede i dag i lovgivningen og efter de almindelige
forvaltningsretlige principper krav om, at myndigheden indhenter de
oplysninger, der er nødvendige og tilstrækkelige for at behandle en sag og
kunne træffe en materielt korrekt afgørelse
Oplysninger af betydning for sagens afgørelse skal dokumenteres på sagen.
Dette indebærer en pligt for forvaltningsmyndigheden til at notere (journalføre)
relevante oplysninger på sagen snarest muligt efter, at myndigheden har fået
kendskab til oplysningerne. Det gælder dermed også journalisering af relevante
oplysninger om borgeres sociale forhold.
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område har, jf. lovens §
1, stk. 1, bl.a. til formål at sikre borgernes rettigheder og indflydelse, når de
sociale myndigheder behandler sager, fremhæve kommunalbestyrelsens
ansvar for kommunens opgavevaretagelse på det sociale område, samt
fastlægge struktur og grundlæggende principper for administration af sociale
sager.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
1