Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3048192_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 3409
Doknr.
18927769
Dato
30-06-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 4. juni 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 662
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kathrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 662:
”Spørger er blevet gjort bekendt med, at der er arbejdsmiljøproblemer i
Ankestyrelsens børnekontorer, som har medført en indsats fra Arbejdstilsynets
side. Ministeren bedes oplyse, om dette er tilfældet? Ministeren bedes
endvidere oplyse, om der så store problemer med kapaciteten i Ankestyrelsens
børnekontorer, at medarbejdere i helt andre kontorer med andre fagligheder
pålægges at lave børnesager i syge- eller ferieperioder? Ministeren bedes
afsluttende oplyse, om en eventuel klage over Arbejdstilsynets indsats i
Ankestyrelsens kontorer ville skulle afgøres af Arbejdsmiljøklagenævnet, som
ligger i Ankestyrelsen?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra både
Beskæftigelsesministeriet og Ankestyrelsen. Jeg kan på den baggrund
bekræfte, at Arbejdstilsynet har været på besøg i Ankestyrelsen med fokus på
børneområdet.
Beskæftigelsesministeriet oplyser for så vidt angår spørgsmålets første og
sidste del, hhv. Arbejdstilsynets indsat i Ankestyrelsens børnekontorer og
klagesagsbehandlingen i Arbejdsmiljøklagenævnet, følgende:
”Arbejdstilsynet var den 30. april 2024 på et tilsynsbesøg hos Ankestyrelsen,
der gav anledning til en mistanke om, at stor arbejdsmængde og tidspres i
kontoret ”Børn 1” ikke var forebygget tilstrækkeligt og dermed udgjorde en
sundhedsmæssig risiko for de ansatte. På den baggrund tilbød Arbejdstilsynet
Ankestyrelsen et aftaleforløb, der forpligtede Ankestyrelsen til i en fastsat
periode at arbejde med at forbedre arbejdsmiljøforholdene i ”Børn 1” i relation
til mistanken om stor arbejdsmængde og tidspres. Ankestyrelsen accepterede
tilbuddet, og meldte tilbage på dette den 28. april 2025.
Arbejdstilsynet var den 1. maj 2025 på et kontrolbesøg, hvor det blev vurderet,
at der fortsat er en mistanke om, at stor arbejdsmængde og tidspres i kontoret
kan udgøre en sundhedsmæssig risiko for de ansatte. På den baggrund vil
Arbejdstilsynet gennemføre et nyt tilsynsbesøg hos Ankestyrelsen, hvor
arbejdsmiljøforholdene i kontoret ”Børn 1” skal afdækkes yderligere med
henblik på at vurdere, om der er grundlag for en reaktion.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om arbejdsmiljøproblemer i Ankestyrelsens børnekontorer
3048192_0002.png
Et aftaleforløb er ikke en afgørelse, og kan derfor ikke påklages. En eventuel
klage over Arbejdstilsynets myndighedsudøvelse i forbindelse med
tilsynsforløbet i Ankestyrelsen vil blive behandlet i Beskæftigelsesministeriet,
idet der er tale om en klage over Arbejdstilsynets faktiske og retlige
virksomhed. Klagen vedrører således ikke en afgørelse efter arbejdsmiljøloven,
der behandles af Arbejdsmiljøklagenævnet.
I det tilfælde, at Arbejdstilsynet afgiver en reaktion til Ankestyrelsen, vil
Arbejdsmiljøklagenævnet skulle behandle en eventuel klage over afgørelsen
truffet med hjemmel i arbejdsmiljøloven. Arbejdsmiljøklagenævnet er et
uafhængigt nævn. Ankestyrelsen og Arbejdsmiljøklagenævnet er, ligesom den
øvrige offentlige forvaltning, underlagt regler om inhabilitet. Derfor skal de være
særligt opmærksomme på eventuelle habilitetsspørgsmål, som en sådan klage
måtte medføre.”
For så vidt angår den midterste del af spørgsmålet, der omhandler
arbejdsmiljøet og kapaciteten i Ankestyrelsens børnekontorer, har jeg indhentet
bidrag fra Ankestyrelsen. Ankestyrelsen oplyser følgende:
”Ankestyrelsen er i dialog med Arbejdstilsynet og har iværksat en række
indsatser for at sikre et godt arbejdsmiljø på børneområdet. Ankestyrelsen kan
oplyse, at Arbejdstilsynet ved kontroltilsyn den 1. maj 2025 ikke på det
foreliggende grundlag fandt anledning til at give en reaktion, men fortsat var
bekymrede og derfor ønskede yderligere opfølgning. Arbejdstilsynet har
meddelt, at de kommer på endnu et kontroltilsyn efter sommerferien.
Der er generelt store udsving i sagstilgangen på Ankestyrelsens forskellige
sagsområder, og derfor er det en prioritet for Ankestyrelsen, at medarbejderne
har brede kompetencer. Siden 2018 har styrelsens interne mobilitetsordning
været med til at sikre, at styrelsens medarbejdere over tid opbygger en bred
faglighed og mestrer mere end ét sagsområde. Ved behov kan styrelsen på
den måde allokere flere erfarne ressourcer til et konkret sagsområde.
På børneområdet, som er kendetegnet ved en række lovbundne frister, har
Ankestyrelsen etableret et fast internt ”børnekorps”, som består af
medarbejdere, der har erfaring med at behandle børnesager. Ved
ekstraordinær stor sagstilgang eller spidsbelastning på børneområdet bidrager
medarbejdere fra børnekorpset til at behandle de indkomne sager.”
Jeg henholder mig til ovenstående bidrag, og noterer mig, at Ankestyrelsen har
iværksat en række indsatser for at sikre et godt arbejdsmiljø.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2