Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3048175_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 3330
Doknr.
17427200
Dato
30-06-2025
Folketingets Socialudvalg har den 2. juni 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
656 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 656:
” Vil ministeren kommentere artiklen »Sagsbehandler forgyldte sin mand med
millioner af skattekroner: Anbragte udsatte børn i mandens sociale tilbud«,
Frihedsbrevet, den 29. maj 2025? Vil ministeren redegøre for reglerne for,
hvilken grad af uafhængighed der skal være til stede i sagsbehandlingen,
visitationen og indkøbene på socialområdet? Mener ministeren, at der mangler
regler eller kontrol med, hvem der har adgang til borgeres socialsager og
eventuelt misbruger denne adgang – på samme måde som der f.eks. er kontrol
med adgangen til sundhedsjournaler og for politiansatte?”
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at jeg ikke kender den konkrete sag, der
omtales i artiklen, og heller ikke kan kommentere på denne.
Generelt kan jeg i forhold til spørgsmålet om, hvilken grad af uafhængighed der
skal være til stede i sagsbehandlingen, når kommunen visiterer borgere til
ophold på et botilbud, oplyse, at alle kommunale medarbejdere skal være
opmærksomme på reglerne om habilitet. Når kommunen behandler sociale
sager og for eksempel skal foretage visitering af borgere til et botilbud, skal den
enkelte kommunale medarbejder derfor også være opmærksom på
habilitetsreglerne.
Habilitetsreglerne fremgår af forvaltningsloven og har til formål at sikre
saglighed i forvaltningen. Reglerne skal således medvirke til at forebygge, at de
afgørelser, som kommunen træffer, påvirkes af usaglige hensyn.
Det følger af forvaltningslovens § 3, stk. 1, at den, der virker inden for den
offentlige forvaltning, er inhabil i forhold til en bestemt sag, hvis vedkommende
har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald. Det samme
gælder, hvis vedkommendes ægtefælle, beslægtede eller andre nærtstående
har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald. Den, der er
inhabil i forhold til en sådan sag, må ikke træffe afgørelse, deltage i afgørelsen
eller i øvrigt medvirke ved behandlingen af den pågældende sag.
Hvis en sagsbehandler er bekendt med, at der foreligger forhold, som nævnt i
forvaltningslovens § 3, stk. 1, skal denne snarest underrette sin leder inden for
myndigheden om dette, medmindre det er åbenbart, at forholdet er uden
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 656: Spm. om kommentar til artiklen »Sagsbehandler forgyldte sin mand med millioner af skattekroner: Anbragte udsatte børn i mandens sociale tilbud«, Frihedsbrevet, den 29/5-25
3048175_0002.png
betydning. Sagsbehandleren skal så vidt muligt give underretningen inden
sagen påbegyndes. Spørgsmålet om, hvorvidt personen er inhabil, afgøres af
myndigheden.
Hvis habilitetsreglerne er blevet tilsidesat i forbindelse med behandling af en
konkret sag i kommunen vil den, der er part i sagen, kunne påklage afgørelsen
til en relevant klagemyndighed.
Den trufne afgørelse vil som udgangspunkt være ugyldig, hvis den, der har
behandlet sagen, har været inhabil i forhold til den konkrete sag. Hvis
kommunen bliver opmærksom på, at der foreligger inhabilitet, har kommunen
pligt til at genbehandle sagen.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt der mangler regler eller kontrol med,
hvem der har adgang til borgeres socialsager, kan jeg oplyse, at den, der
arbejder inden for den offentlige forvaltning, ikke må skaffe sig fortrolige
oplysninger, som ikke er af betydning for udførelsen af den pågældendes
opgaver. Dette følger af forvaltningslovens § 32. En sagsbehandler må derfor
ikke søge efter fortrolig information, som pågældende ikke har et
arbejdsrelateret sagligt behov for at kende til.
Der foreligger således allerede regler om habilitet og adgang til fortrolige
oplysninger ved behandling af sager inden for den offentlige forvaltning. Det er
herefter op til det enkelte ansættelsessted inden for det konkrete
ansættelsesforhold at sikre, at reglerne overholdes.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2