Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3041009_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2966
Doknr.
14161683
Dato
16-06-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 14. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
634 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 634:
”Vil ministeren kommentere TV 2-dokumentaren "Spillet om børnene", som vi-
ses på TV 2 onsdag den 14. maj 2025? Vil ministeren redegøre for, om mini-
steren finder lovgivningen på området rimelig i forhold til, at begge forældre bli-
ver hørt og skal kunne dokumentere deres påstande? Vil ministeren desuden
redegøre for, hvorfor Familieretshuset har leveret forkerte tal til ministeren, som
er blevet oversendt til Folketinget i forbindelse med praksisundersøgelsen om
antallet af sager om afslag på kontaktbevarende samvær, hvor der alene er
lagt vægt på en krisecentererklæring?”
Svar:
Jeg forstår første del af spørgsmålet sådan, at der ønskes en kommentar i for-
hold til, om jeg finder forældreansvarslovens regler i § 29 a om kontaktbeva-
rende samvær og i § 29 b om samvær ved ophold på krisecenter samt brugen
af krisecentererklæringer i den forbindelse rimelig i forhold til at varetage foræl-
drenes retssikkerhed.
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at det efter min opfattelse er vigtigt,
at der er de rigtige redskaber til at beskytte barnet, når der er behov for det.
Den beskyttelse kan både sigte på barnets ret til kontakt med begge forældre
og på barnets ret til at blive beskyttet mod en forælder.
Derfor kan der fastsættes kontaktbevarende samvær meget hurtigt, hvis der
ikke er begrundet tvivl om, at det er bedst for barnet. Omvendt er det også så-
dan, at hvis det efter en nøje vurdering af en krisecentererklæring må lægges
til grund, at den godtgør, at et ophold på et krisecenter skyldes vold fra den for-
ælder, der ønsker samvær, så er der begrundet tvivl.
Før der træffes afgørelse, skal der foretages partshøring efter forvaltningslo-
vens regler herom. Det er også hensynet til forældrenes mulighed for at søge
professionel rådgivning under en sag om kontaktbevarende samvær, og der-
med hensynet til deres retssikkerhed, der ligger bag den ændring af fristen i §
29 a i forældreansvarsloven fra 3 til 4 uger, som trådte i kraft den 1. januar
2025.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 634: Spm. om kommentar til TV 2-dokumentaren "Spillet om børnene", TV 2 onsdag den 14/5-25
3041009_0002.png
Det er også vigtigt at huske på, at hvis en forælder får afslag på kontaktbeva-
rende samvær, så behandles sagen videre med henblik på at fastsætte et mid-
lertidigt samvær, der afspejler barnets situation og dermed barnets bedste, her-
under eksempelvis ved fastsættelse af overvåget samvær. Afgørelsen skal
træffes hurtigst muligt og senest fire måneder efter modtagelse af den oprinde-
lige samværsansøgning.
Jeg bliver også spurgt om, hvorfor Familieretshuset i forbindelse med praksis-
undersøgelsen leverede forkerte tal til ministeren for så vidt angår sager, hvor
der alene var lægt på en krisecentererklæring. Jeg kan i den forbindelse hen-
vise til den nye udgave af praksisundersøgelsen side 8. Her fremgår det, at fej-
lene skyldtes, at en række opgørelser af data fra et regneark viste sig at være
fejlbehæftede. Det samme oplyste jeg i mit brev til Socialudvalget af 6. maj
2025, da jeg sendte den nye udgave af praksisundersøgelsen til udvalget.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2