Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3038384_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2930
Doknr.
13332988
Dato
11-06-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 13. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
628 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 628:
”Vil ministeren svare på, om Ankestyrelsen tidligere har anbefalet at
offentliggøre sagsbehandlingsfrister, jf. retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, for
”lovbestemmelser” i stedet for ”sagsområder”? Må embedsmænd i Social- og
Boligministeriet i den forbindelse diktere, hvordan Ankestyrelsen skal føre tilsyn
med sagsbehandlingsfrister? Mener ministeren, at ministeriet i princippet gør
dette med det orienteringsbrev, der blev sendt til kommunerne den 5. maj
2025, hvori det fremgår: ”Efter Social- og Boligministeriets opfattelse er det ikke
et krav efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, at kommunen skal offentliggøre
en frist for sagsbehandlingen for hver enkelt lovbestemmelse, som en borger
kan indgive en ansøgning om. Kommunen kan derfor vælge at offentliggøre
frister for sagsbehandlingen, som dækker flere lovbestemmelser eller
sagsområder.” Spørgsmålet stilles som opfølgning på samrådsspørgsmål AS
vedrørende retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, som blev besvaret i
Socialudvalget den 9. maj 2025.”
Svar:
Det fremgår af retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, at kommunalbestyrelsen på de
enkelte sagsområder skal fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra
modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet.
Yderligere fremgår det af bestemmelsen, at fristerne skal offentliggøres, og
hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have
besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.
Forpligtelsen gælder for den lovgivning, som er nævnt i § 1 i bekendtgørelsen
om retssikkerhed og administration på det sociale område (bekendtgørelse nr.
306 af 22. marts 2024).
Til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet som vedrører
Ankestyrelsens praksis har jeg indhentet bidrag fra Ankestyrelsen, som har
oplyst følgende:
”Ankestyrelsen kan oplyse, at Tilsynet med kommuner og regioner (herefter
Tilsynet) siden 2007 har afgivet en række udtalelser, der omhandler
offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm., om det ville være bedre for borgerne og kommunerne, hvis Ankestyrelsen havde opretholdt den praksis, de påbegyndte i 2022 med frister for lovbestemmelser"
3038384_0002.png
Det fremgår af de afgivne udtalelser om retssikkerhedslovens § 3, stk. 2,
at der – i overensstemmelse med lovbemærkningerne – skal ske
offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister for sagsområder.
Det er ikke et krav efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, at der skal
offentliggøres en sagsbehandlingsfrist for hver enkelt lovbestemmelse i
de lovgivninger, der er omfattet af kommunernes forpligtelser i
retssikkerhedslovens § 3, stk. 2. Det blev også fastslået – og tydeliggjort – i
Tilsynets generelle udtalelse af 15. december 2023.
....
Tilsynet har således ikke udtalt, at der skal ske offentliggørelse af
sagsbehandlingsfrister, jf. retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, for
lovbestemmelser, da dette ikke er et krav efter retssikkerhedslovens § 3,
stk. 2. Det er dermed op til den enkelte kommune, om kommunen vil
offentliggøre sagsbehandlingsfrister for lovbestemmelser i stedet for på
sagsområder.”
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at mit orienteringsbrev til kommunerne om
pligten til at offentliggøre sagsbehandlingsfrister af 5. maj 2025 er udtryk for en
generel vejledning til kommunerne om forståelsen af de gældende regler i
retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
Det vil til hver en tid være op til mig og mit ministerie at vurdere, hvornår der er
behov for at vejlede kommunerne om forståelsen af den lovgivning, der ligger
inden for mit ressort, og hvordan denne vejledning skal tilrettelægges.
Heri ligger ikke en stillingtagen til eller et pålæg om, hvordan det kommunale
tilsyn i Ankestyrelsen skal behandle de sager, de har om kommuners praksis
for offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på det sociale område.
Den enkelte kommune kan derfor selv vælge, om fristerne for
sagsbehandlingen offentliggøres for hver enkelt lovbestemmelse, som
borgeren kan indgive en ansøgning om eller som sagsområder, der dækker
flere lovbestemmelser.
Denne retstilstand er både beskrevet i Ankestyrelsens generelle
tilsynsudtalelse af 15. december 2023 og mit orienteringsbrev af 5. maj 2025.
Mit orienteringsbrev er et supplement til tilsynsudtalelsen. Hensigten er at
understøtte kommunernes efterlevelse af forpligtelserne efter bestemmelsen.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2