Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2930
Doknr.
13332988
Dato
11-06-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 13. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
627 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr.627:
”Har ministeren kendskab til, at Ankestyrelsen i visse tilfælde lukker
journalnumre, selv om borgerens sag reelt fortsætter – hvorved nye
henvendelser i sagen oprettes med nye journalnumre og dermed en ny (og
lang) sagsbehandlingstid? Dette kan blandt andet medføre, at borgerne
afskæres fra at klage over en konkret sagsbehandling til Folketingets
Ombudsmand. Spørgsmålet stilles som opfølgning på samrådsspørgsmål AS
vedrørende retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, som blev besvaret i
Socialudvalget den 9. maj 2025.”
Svar:
Da spørgsmålet stilles som opfølgning på samrådsspørgsmål AS lægger jeg til
grund for min besvarelse, at genstanden for spørgsmålet er tilsynssager i
Ankestyrelsen.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra indenrigs- og
sundhedsministeren, som er ressortansvarlig for det kommunale og regionale
tilsyn i Ankestyrelsen.
Det fremgår af indenrigs- og sundhedsministerens bidrag, at ministeriet har
indhentet bidrag fra Ankestyrelsen. Følgende fremgår af indenrigs- og
sundhedsministerens bidrag:
”Ankestyrelsen kan oplyse, at styrelsen opretter en sag, når fx en borger
sender en henvendelse ind til Tilsynet, eller hvis Tilsynet af egen drift – fx på
baggrund af medieomtale eller henvendelser fra et af klagesagskontorerne i
Ankestyrelsen – bliver opmærksom på en mulig ulovlig praksis i en kommune.
Hvis en anden borger sender en henvendelse ind om samme emne, oprettes
der er ny sag herpå. Hvis den samme borger sender flere henvendelser om det
samme emne, indgår disse henvendelser på den samme sag. I de tilfælde,
hvor den samme borger sender en henvendelse ind om et andet emne,
oprettes der er ny sag.
Ankestyrelsen kan videre oplyse, at når Tilsynet har afsluttet en sag efter
nærmere undersøgelse eller har afgivet en udtalelse, lukkes den pågældende
sag. I de tilfælde, hvor der herefter kommer en ny henvendelse om samme
1