Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: Kommunalret
Sagsbeh.: Linnea Withøft Nielsen
Koordineret med: SBM
Sagsnr.: 2025 - 2399
Dok. nr.: 321572
Dato: 10-04-2025
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Samråd i Folketingets Socialudvalg sammen med social- og boligministeren den 9. maj
2025 kl. 12.30
Taletid: ca. 7 minutter – Antal ord: 801
Samråd om tilsynssager om kommuners pligt til at
fastsætte sagsbehandlingsfrister på socialområdet
Tak for ordet.
De samrådsspørgsmål, som skal besvares i dag, viser
grundlæggende, hvad der nogle gange sker, når regler
møder virkeligheden – og når 98 kommuner skal
implementere dem.
***
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven
Dagens samrådsspørgsmål tager udgangspunkt i et stort
antal tilsynssager om den sociale retssikkerhedslovs § 3,
stk. 2, som tilsynet i Ankestyrelsen har arbejdet med i
lidt over to år.
13 af disse tilsynssager har desuden været indbragt for
Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Samlet set har Ankestyrelsens tilsyn på baggrund af den
generelle udtalelse haft sager fra 54 af landets kommuner
om netop denne regel.
Min besvarelse af dagens samrådsspørgsmål vil derfor
tage udgangspunkt i dette sagskompleks.
***
Side 2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven
[Generelt om kommuners pligt til at følge loven]
Det er afgørende i et retssamfund, at offentlige
myndigheder overholder reglerne. Det gælder
selvfølgelig også kommunerne.
Derfor er det naturligvis bekymrende, at problemerne
med at overholde retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, har
stået på længe og i mange kommuner.
Det er dog vigtigt for mig at understrege, at der ifølge
ministeriets oplysninger ikke er noget, der tyder på, at
problemerne skyldes manglende vilje til at følge loven i
landets kommuner. Jeg vil komme nærmere ind på dette
senere.
***
Side 3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven
[Ankestyrelsens tilsynssager]
Jeg vil nu kort redegøre for det sagskompleks i
Ankestyrelsen, som er baggrund for, at vi sidder her i
dag.
Ankestyrelsen afgav den 15. december 2023 en generel
udtalelse om, hvordan reglerne om
sagsbehandlingsfrister skal forstås.
Udtalelsen blev til, fordi tilsynet havde modtaget flere
henvendelser om kommunernes offentliggjorte
sagsbehandlingsfrister.
Og problemerne med at overholde reglen blev vurderet
til at være landsdækkende.
Side 4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven
Som led i arbejdet med udtalelsen gennemgik
Ankestyrelsen alle kommunernes hjemmesider med
sagsbehandlingsfrister.
Ankestyrelsen har som følge af den generelle udtalelse
fra december 2023 oprettet tilsynssager vedrørende i alt
54 kommuner.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har som øverste
tilsynsmyndighed set på nogle af de tilsynssager, som
Ankestyrelsen har afsluttet.
***
Side 5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven
[Ministeriets tilsynssager]
Det skyldes, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet den
29. juni 2024 modtog en henvendelse fra to borgere.
Henvendelsen drejede sig blandt andet om
Ankestyrelsens behandling af tilsynssagerne om
sagsbehandlingsfrister og om, hvordan reglen i
retssikkerhedsloven skal forstås.
På baggrund af henvendelsen anmodede Indenrigs- og
Sundhedsministeriet Ankestyrelsen om oplysninger i de
konkrete tilsynssager, som på daværende tidspunkt var
afsluttede i Ankestyrelsen. Det drejer sig som sagt om 13
tilsynssager.
Ministeriet kan nemlig først tage en tilsynssag op, når
Ankestyrelsen har udtalt sig i sagen, eller har afvist at
udtale sig.
***
Side 6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har gennemgået de 13
tilsynssager.
Sagerne viser, at der i flere tilfælde stadig er tvivl om
forståelsen af lovgivningen i kommunerne. Dette selvom,
Ankestyrelsen i den generelle udtalelse har vejledt om
reglerne.
***
Side 7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven
[Ministeriets tilsyn]
Ministeriet kan rejse en sag, hvis ministeriet vurderer, at
sagen er generel, principiel eller har en alvorlig karakter.
Ministeriets tilsyn er således rettet mod sager, der har
væsentlig betydning for styringen og koordineringen af
Ankestyrelsens praksis.
Ministeriet kan f.eks. tage en sag op, hvis Ankestyrelsens
vejledende udtalelse ikke er korrekt.
Ministeriet har vide rammer for at vurdere, om der er
anledning til at tage en sag op.
***
Side 8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven
[Ministeriets vurdering af sagerne]
Ministeriet har ikke fundet anledning til at tage
tilsynssagerne om sagsbehandlingsfrister op til
behandling.
Det skyldes, at der ikke er udsigt til, at ministeriet kan
komme til et andet resultat end Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har i 11 ud af 13 af de sager, som
ministeriet har kigget på, konstateret, at kommunen har
handlet i strid med loven. Det drejer sig f.eks. om sager,
hvor kommunen mangler at offentliggøre
sagsbehandlingsfrister for visse sagsområder.
Og som jeg nævnte tidligere, har Ankestyrelsen allerede
vejledt, hvordan reglerne skal forstås.
***
Side 9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven
[Det videre forløb]
Som social- og boligministeren har oplyst i dag, er der
blevet sendt et orienteringsbrev til samtlige kommuner
om, hvordan pligten til at offentliggøre
sagsbehandlingsfrister skal administreres.
Orienteringsbrevet bygger oven på den vejledning, der
allerede ligger i Ankestyrelsens tilsynsudtalelser.
Der er hermed yderligere præciseret, hvordan reglen skal
administreres af kommunerne.
***
Side 10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 614: Spm. om oversendelse af indenrigs- og sundhedsministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven
Samlet set mener jeg, at Ankestyrelsen i denne sag har
opfyldt sine forpligtelser som tilsynsmyndighed.
Der er foretaget et stort arbejde igennem lang tid for at
skabe klarhed over reglerne.
Og der er rejst tilsynssager over for rigtig mange
kommuner.
På baggrund af Ankestyrelsens generelle udtalelse, og
Social- og Boligministeriets orienteringsbrev til alle
kommuner, er det min forventning, at kommunerne
fremover vil leve op til reglen.
Ankestyrelsen vil naturligvis stadig være opmærksom på,
om der er sager, der giver anledning til, at tilsynet griber
ind.
Tak for ordet.
Side 11