Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3021431_0001.png
Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersens
talepapir
Anledning
Samråd AS om kommunernes
overholdelse af reglerne om
fastsættelse og offentliggørelse af
frister for afgørelser og tilsynets rolle
9. maj 2025 kl. 12.30-14.00
Folketinget
Cirka 8 minutter
Besvarelse af samrådsspørgsmål AS
Folketingets Socialudvalg
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Samrådsspørgsmål AS er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Samrådsspørgsmålet er også stillet til indenrigs- og sundhedsministeren.
Samrådsspørgsmål AS:
Hvad mener ministrene om, at mange kommuner ifølge Ankestyrelsen
fortsat har udfordringer med at overholde deres forpligtelser angående
frister for afgørelser ift. retssikkerhedslovens § 3, stk. 2? Der henvises i
spørgsmålet til social- og boligministerens besvarelse af SOU alm. del
- spørgsmål 295 angående kommunernes manglende overholdelse af
lovgivningen i 27 år.
Og mener ministrene, at Tilsynets tiltag for at indskærpe kommunernes
forpligtelse til at efterleve retssikkerhedslovens § 3, stk. 2 har været
tilfredsstillende, herunder om ministrene vurderer, at Tilsynets reelle
muligheder for at rette op på ulovligheder blandt kommunerne hurtigt
og effektivt er fyldestgørende?
Mener ministrene, at vi bør afskaffe retssikkerhedslovens § 3, stk. 2
som en del af indsatsen for at afbureaukratisere socialområdet, når nu
der i forvejen er så store problemer med at overholde forpligtelser
angående frister for afgørelser?
Hvis ikke, hvad agter ministrene så at gøre for at indskærpe
forpligtelsen til at overholde lovgivningen over for kommunerne?
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven (samrådsspm. AS)
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak og tak til spørgeren fra Liberal Alliance,
som jo har indkaldt til det her samråd.
Vi er her i dag for at drøfte kommunernes
pligt til at fastsætte og offentliggøre frister
for afgørelser for ansøgningssager på
socialområdet.
Som socialminister er jeg meget optaget af,
at alle borgere med en social sag får en
rigtig afgørelse indenfor en rimelig tid.
Samrådsspørgsmålet omfatter
forskelligartede underspørgsmål om
reglerne for sagsbehandlingsfrister.
Og derfor deler jeg også spørgsmålet med
indenrigs- og sundhedsministeren, som vil
besvare spørgsmålene om det kommunale
og regionale tilsyn i Ankestyrelsen.
Men først vil jeg gerne besvare de
spørgsmål, som handler om reglerne og
forpligtelserne for kommunerne til at
fastsætte og offentliggøre frister for
afgørelser i ansøgningssager.
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven (samrådsspm. AS)
[Retssikkerhedslovens § 3]
Retssikkerhedslovens § 3, stk. 1
Det fremgår af loven, at kommunerne skal
behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt
som muligt, så borgere kan få en afklaring
på, om de har ret til hjælp og i så fald
hvilken hjælp.
Det svarer til det der også hedder god
forvaltningsskik, og det er fundet
hensigtsmæssigt at man lovfæster dette.
[Retssikkerhedslovens § 3, stk. 2]
Herudover fremgår det af loven, at
kommunen skal fastsætte frister for
afgørelser på ansøgningssager på de
enkelte sagsområder, som
retssikkerhedsloven gælder for.
Det er oplistet i
retssikkerhedsbekendtgørelsen, hvilken
lovgivning, retssikkerhedsloven omfatter.
Og der skal fastsættes en frist for, hvor lang
tid der må gå fra kommunen modtager en
ansøgning om en ydelse på det
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven (samrådsspm. AS)
pågældende område, til der er truffet en
afgørelse.
Det er også et krav, at fristen offentliggøres
på kommunens hjemmeside, så den er
tilgængelig for borgerne.
Kommunen har pligt til at fastsætte fristerne.
Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret
sag, skal kommunen give ansøgeren
skriftligt besked om, hvornår der kan
forventes en afgørelse.
[Retssikkerhedslovens § 3 a]
Det følger også af retssikkerhedslovens § 3
a, at reglerne om fastsættelse og
offentliggørelse af frister for afgørelser også
gælder for sager, Ankestyrelsen hjemviser
vedrørende serviceloven og barnets lov.
[Hensynene bag bestemmelsen]
Jeg vil nu komme ind på baggrunden bag
bestemmelsen, og hvorfor den blev indført.
Bestemmelsen trådte i kraft i 1998 med
vedtagelsen af retssikkerhedsloven.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven (samrådsspm. AS)
Hensigten med bestemmelsen er tydelighed
og gennemsigtighed - at borgerne ved,
hvilket serviceniveau de kan forvente i
forhold til sagsbehandlingstider.
Det er også hensigten, at borgerne kan
forvente, at sagsbehandlingstiderne er
realistiske.
Kommunerne er derfor efter bestemmelsen
forpligtede til at fastlægge, hvordan deres
sagsbehandlingstid skal være på de enkelte
sagsområder.
Det fremgår ikke af bestemmelsen, hvilke
frister der skal sættes for sagsbehandlingen
af sagsområderne.
Det er op til kommunen selv at fastsætte
fristerne for afgørelser, bl.a. som led i lokale
prioriteringer af, hvordan kommunens
samlede ressourcer bedst anvendes.
[Afskaffelse af bestemmelsen]
Jeg bliver i dag spurgt til, om vi bør afskaffe
bestemmelsen som en del af
afbureaukratiseringen på socialområdet, når
nu der er problemer med at overholde den.
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven (samrådsspm. AS)
Det kan jeg indledningsvist sige, at jeg ikke
har planer om.
Det er rimeligt som borger at have en
interesse i, hvornår man kan forvente en
afgørelse, når man har ansøgt kommunen
om hjælp.
Det er god forvaltningsskik, at borgere kan
søge information om sagsbehandlingstiden
på kommunens hjemmeside.
Det indebærer også en retssikkerhed for
borgeren at vide, hvad der kan forventes.
Det giver samtidigt kommunen mulighed for
at prioritere, hvor de samlede lokale
ressourcer bedst anvendes.
Det er rigtigt, at regeringen har fokus på
afbureaukratisering, og vi skal se med stor
alvor på det voksende bureaukrati.
Men vi skal samtidig ikke afskaffe vigtige
regler, som sikrer borgernes retssikkerhed.
[Hvad agtes der at gøre for at indskærpe
forpligtelsen til at overholde lovgivningen
over for kommunerne]
Jeg vil nu svare på næste spørgsmål om,
hvad jeg agter at gøre for at indskærpe
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven (samrådsspm. AS)
kommunernes forpligtelse til at overholde
lovgivningen.
Jeg vil gerne pege på, at vi har fokus på at
vejlede kommunerne omkring deres
forpligtelser til at fastsætte og offentliggøre
frister for afgørelser.
Det kommunale og regionale tilsyn i
Ankestyrelsen har den 15. december 2023
sendt en generel tilsynsudtalelse til alle
landets kommuner om reglerne og
forpligtelserne efter bestemmelsen.
Ankestyrelsen fandt behov for at præcisere
reglerne for de offentliggjorte
sagsbehandlingsfrister.
Med udtalelsen blev kommunerne orienteret
om nogle af de typiske mangler ved
overholdelsen af reglerne. Ligesom der var
en række præciseringer af reglerne.
Den generelle udtalelse kan også fungere
som et opslagsværk for kommunerne, hvis
der opstår tvivl om, hvordan fristerne skal
fastsættes og offentliggøres.
Jeg er blevet opmærksom på, at der fortsat
er en række verserende tilsynssager om
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven (samrådsspm. AS)
kommunernes fastsættelse og
offentliggørelse af frister for afgørelser.
Tilsynet har også dialog med flere
kommuner om fastsættelse og
offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister på
det sociale område.
For at understøtte kommunernes
efterlevelse af forpligtelserne har jeg derfor
valgt at sende et orienteringsbrev til alle
landets kommuner angående reglerne.
Brevet indeholder få klare pointer, som
kommunerne kan bruge som retningslinjer,
når de skal offentliggøre
sagsbehandlingsfrister.
Jeg sendte mit orienteringsbrev til alle
landets kommuner den 5. maj 2025.
Intentionen er, at mit orienteringsbrev sammen
med tilsynets generelle udtalelse vil medføre et
øget fokus på og også øget klarhed over
reglerne, så de kan understøtte og fremme
opgaven hos kommunerne.
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 9/5-25 om kommuners udfordringer med at overholde deres forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven (samrådsspm. AS)
[Afrunding]
Vi er nu kommet til spørgsmålene
vedrørende det kommunale og regionale
tilsyn i Ankestyrelsen.
Og jeg vil derfor give ordet videre til
indenrigs- og sundhedsministeren.
Men først vil jeg så til slut takke spørgeren
for at sætte fokus på kommunernes
forpligtelse til at fastsætte og offentliggøre
frister for afgørelser, som sikrer transparens
og åbenhed for borgerne.
Tak for ordet.
9