Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3034650_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2543
Doknr.
12609985
Dato
04-06-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 8. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 611
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 611:
”Vil ministeren redegøre for, om man har nogen ferie- eller fritidsrettigheder,
hvis man benytter ordning for tabt arbejdsfortjeneste, for eksempel til pasning
af et svært handicappet barn?”
Svar
Formålet med bestemmelsen om hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste
er, at personer, der forsørger et barn eller en ung under 18 år med betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller
langvarig lidelse kan få hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, som opstår,
når det er en nødvendig konsekvens af den nedsatte funktionsevne eller
lidelsen, at barnet eller den unge passes i hjemmet.
Hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste skal bl.a. medvirke til, at familien
kan leve så normalt som muligt med barnets eller den unges nedsatte
funktionsevne eller den kroniske eller langvarige lidelse.
For personer, der modtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, skal
kommunalbestyrelsen ved årsskiftet beregne et tillæg til ferieformål på 1 pct. af
bruttoydelsen i det foregående kalenderår. Beløbet udbetales pr. 1. maj. Hvis
personen ophører med at modtage hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste,
skal kommunalbestyrelsen udbetale et tillæg på 12,5 pct. af bruttoydelsen i det
foregående kalenderår.
Ankestyrelsen har desuden i principmeddelelse C-48-03 truffet afgørelse om,
at en ansøger, som modtog hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste på
enkeltdage, var berettiget til at få beregnet 1 pct. tillæg til ferieformål. Det
betyder, at personer, der modtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste,
har ret til at få beregnet et tillæg til ferieformål uanset omfanget af den
bevilgede tabte arbejdsfortjeneste.
Hertil har også Ankestyrelsen i principmeddelelse C-50-03 truffet afgørelse om,
at en ansøger, som havde modtaget og fortsat modtog hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste på enkeltdage, ikke var berettiget til at få beregnet 12,5 pct.
tillæg til ferieformål.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm., om man har nogen ferie- eller fritidsrettigheder, hvis man benytter ordningen for tabt arbejdsfortjeneste
3034650_0002.png
Personer, der modtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, er ikke
lønmodtagere i ferielovens forstand og er derfor ikke omfattet af ferieloven.
Ydelser af tillæg til ferieformål har imidlertid baggrund i de almindelige regler
om feriepenge og ferietillæg, og hensigten er at give borgere, som ophører
med at modtage hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, efter § 87 i
barnets lov, mulighed for at holde ferie. Da tillæggene til ferieformål ikke er
feriepenge og ferietillæg i ferielovens forstand, vil man i praksis ikke direkte
kunne sammenligne ydelserne efter de to regelsæt.
Det betyder f.eks., at borgere, der ophører med tabt arbejdsfortjeneste skal
have udbetalt tillægget til ferieformål direkte, henholdsvis ved ophøret og ved
ferieårets start det kommende år, og at der ikke skal udstedes feriekort. Der
skal heller ikke kræves dokumentation for afholdelse af ferie.
Når kommunen opgør tillæg til ferieformål tages der ikke udgangspunkt i
sværhedsgraden af barnets handicap – men alene i antallet af timer, hvor
forældrene har modtaget hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste i det
foregående kalenderår.
Der er ikke fastsat såkaldte fritidsrettigheder for forældre efter § 87 i barnets
lov. Kommunen kan dog bevillige aflastning, afløsning og støtteophold efter
bestemmelserne i hhv. barnets lov og serviceloven. Det kan være efter
følgende bestemmelser:
-
Efter § 83 i barnets lov kan kommunen til at tilbyde optagelse i et
særligt dagtilbud. De særlige dagtilbud kan tilbyde forældre til børn
med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
lejlighedsvis aflastning. Der kan i de særlige dagtilbud etableres
aflastning, der indebærer overnatning i weekenden, hvis der er behov
herfor.
Efter § 90, nr. 2, i barnets lov kan kommunen tilbyde afløsning eller
aflastning til forældre eller andre nære pårørende, der passer et barn
eller en ung med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, jf. § 84, stk.
1, i serviceloven.
Efter § 32, stk. 1, nr. 7, i barnets lov kan der etableres støtteophold.
Støtteophold er et døgnophold, som imidlertid tager udgangspunkt i
barnets eller den unges behov – og altså ikke f.eks. forældres eller
plejeforældres behov for aflastning.
Efter § 86 i barnets lov kan der ydes hjælp til dækning af nødvendige
merudgifter til ansættelse af en hjælper til aflastning, hvis en af de
øvrige regler om støtteophold eller aflastningsordninger i barnets lov
ikke er tilstrækkelig i det konkrete tilfælde.
-
-
-
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2