Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2734
Doknr.
12175967
Dato
29-05-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 2. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 598
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 598:
”Hvad
er ministerens holdning til at udvide åbningstiden for adgang til
fjerntolkning via Den Nationale Tolkemyndighed til at omfatte døgnadgang
(24/7), samt udvide fjerntolkningen til også at omfatte øvrige sektorer, herunder
for at sikre mulighed for akut kommunikation med eksempelvis
sundhedsvæsenet uden for nuværende åbningstid (kl. 9-15 på hverdage)?”
Svar:
Den eksisterende fjerntolkeordning hos Den Nationale Tolkemyndighed under
Social- og Boligstyrelsen er åben kl. 8-15 på hverdage. Åbningstiden afspejler
det seneste udbud
–
som løber til 2027
–
og den økonomi, der er afsat til
fjerntolkeordningen.
Fjerntolkeordningen omfatter de områder, som hører under Tolkemyndigheden
–
primært det sociale område. Denne afgrænsning afspejler det generelle
sektoransvarsprincip, som pålægger myndigheder at sikre, at deres respektive
tilbud er tilgængelige for mennesker med handicap, herunder mennesker med
behov for tegnsprogstolkning.
Der er ikke aktuelle planer om at udvide den eksisterende ordning til også at
dække andre sektorer eller om at ændre på ordningens åbningstider.
Jeg kan oplyse, at mennesker med hørehandicap har andre muligheder for at
kommunikere elektronisk med offentlige myndigheder
–
eksempelvis via
Teksttolk (webtekst) eller i nødstilfælde via appen ”akuthjælp til døve”.
Disse
muligheder gælder både i forhold til myndigheder, som ikke er omfattet af Den
Nationale Tolkemyndigheds fjerntolkeordning, og i forhold til myndigheder, som
er omfattet af ordningen, uden for ordningens åbningstider.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
1