Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2693
Doknr.
13455107
Dato
29-05-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 30. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
593 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Aaja
Chemnitz (IA).
Spørgsmål nr. 593:
”Vil
ministeren redegøre for fordele og ulemper ved, at der ikke er en
børneombudsmand i Danmark? Spørgsmålet henviser til mødet med de
nordiske børneombud, der blev holdt i Socialudvalget d. 29. april 2025, jf. SOU
alm. del - bilag 312.”
Svar:
Da jeg ikke deltog i det omtalte møde, svarer jeg generelt på spørgsmålet ud
fra reglerne i Danmark.
Børneombuddet i Danmark er tredelt. Børneombuddet er således delt mellem
Børnekontoret ved Folketingets Ombudsmand, Børnerådet og Børnetelefonen
(Børns Vilkår), der hver især varetager forskellige dele af børneombuddet.
Børnerådet har, som det også fremgår af § 211 i barnets lov, til opgave at virke
som fortaler for børn, herunder at rådgive regeringen og Folketinget om børns
forhold og at arbejde på at sikre børns rettigheder.
Børns Vilkår varetager opgaver med rådgivning og vejledning af børn og unge,
særligt gennem Børnetelefonen, hvor børn og unge kan henvende sig gratis og
anonymt og få rådgivning og vejledning.
Folketingets Ombudsmand er valgt af Folketinget, og rammerne for
ombudsmandens arbejde er beskrevet i ombudsmandsloven. Loven blev
ændret i 2012 i forbindelse med oprettelsen af et børnekontor hos Folketingets
Ombudsmand for at sikre de nødvendige rammer for Ombudsmandens
varetagelse af opgaver i forhold til børneområdet.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
1