Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3030733_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2702
Doknr.
11298375
Dato
28-05-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 29. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
590 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 590:
”Vil
ministeren kommentere artiklen »Ankestyrelsen grebet i lovstridig
behandling af langelænder«, Fyens.dk, den 27. april 2025? Mener ministeren,
at det skal have konsekvenser for Ankestyrelsen, hvis borgere oplever
mangelfuld vejledning ift. klageadgang?”
Svar:
Jeg kan konstatere, at der i spørgsmålet henvises til en artikel om en konkret
sag vedrørende Langeland Kommune. I den forbindelse kan jeg indledningsvist
oplyse, at jeg som minister ikke kan gå ind i konkrete sager eller pålægge en
myndighed at træffe en bestemt afgørelse i en sag.
I forlængelse heraf har jeg noteret mig, at den pågældende artikel er en af
mange, hvor der rejses en alvorlig kritik af sagsbehandlingen i Langeland
Kommune. Jeg kan i den forbindelse henvise til min besvarelse af SOU alm.
del spørgsmål 463 (2024-25) - inkl. bilag, der er vedlagt som bilag til dette svar.
Hvad angår spørgsmålet om Ankestyrelsens vejledning af borgere i konkrete
sager kan jeg helt generelt oplyse, at Ankestyrelsen er en uafhængig
myndighed. Det er således Ankestyrelsens ansvar som uafhængig myndighed
at sikre, at sagsbehandlingen i styrelsen efterlever gældende lovkrav, og at
Ankestyrelsens afgørelser er lovmedholdelige. Jeg forventer naturligvis, at
Ankestyrelsen er fuldt ud opmærksom på dette og sikrer, at den vejledning
styrelsen yder er korrekt. Ligesom jeg forventer, at Ankestyrelsen selv drager
eventuelle konsekvenser, hvis der måtte være ydet en forkert vejledning.
I forlængelse heraf skal Ankestyrelsen også efterleve den vejledningspligt, der
gælder for offentlige myndigheder, og som bl.a. betyder, at myndigheden i
nødvendigt omfang skal yde vejledning og bistand til borgere, der henvender
sig om spørgsmål inden for myndighedens sagsområde.
Jeg kan derudover generelt oplyse, at Ankestyrelsen behandler klager over
afgørelser truffet af kommunernes børne- og ungeudvalg om blandt andet
anbringelse uden for hjemmet uden samtykke. Ankestyrelsen foretager i den
forbindelse en fuld prøvelse af, om der er grundlag for anbringelsen. Det vil
sige, at Ankestyrelsen både kan foretage en retlig efterprøvelse af sagerne og
en prøvelse af det skøn, som er foretaget i sagen af børne- og ungeudvalget.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 590: Spm. om kommentar til artiklen »Ankestyrelsen grebet i lovstridig behandling af langelænder«, Fyens.dk, den 27/4-25
3030733_0002.png
Ankestyrelsen kan således både tage stilling til, om afgørelsen er truffet inden
for lovgivningens rammer, herunder om der er et anbringelsesgrundlag, og om
kommunen har foretaget en tilstrækkelig oplysning af sagen eller har tilsidesat
andre væsentlige processkridt af betydning for sagens behandling, samt om
afgørelsen vurderes at være hensigtsmæssig for barnet eller den unge, som
afgørelsen vedrører.
Ankestyrelsen kan i sager vedrørende klage over en afgørelse truffet af børne-
og ungeudvalget enten træffe afgørelse om stadfæstelse af børne- og
ungeudvalgets afgørelse eller ophævelse af børne- og ungeudvalgets
afgørelse.
I sager, hvor Ankestyrelsen konstaterer, at der er sket sagsbehandlingsfejl,
retter Ankestyrelsen så vidt muligt op på fejlene i forbindelse med behandling
af sagen. Hvis Ankestyrelsen kan rette op på fejlene og vurderer, at
betingelserne for anbringelse på den baggrund er opfyldt, stadfæster
Ankestyrelsen udvalgets afgørelse om anbringelse og påtaler
sagsbehandlingsfejlene. Ankestyrelsen har i disse sager ikke kompetence til at
hjemvise sagen.
I nogle sager, hvor Ankestyrelsen konstaterer, at en påklaget afgørelse om
anbringelse er behæftet med væsentlige fejl, kan Ankestyrelsen – efter en
konkret vurdering - komme frem til, at fejlene er af en sådan karakter, at
Ankestyrelsen ikke i forbindelse med klagesagsbehandlingen kan rette op på
fejlene. Det kan eksempelvis skyldes et mangelfuldt oplysningsgrundlag. I de
situationer kan Ankestyrelsen benytte sin egendriftskompetence til at træffe
den korrekte afgørelse efter eventuel yderligere oplysning af sagen.
Jeg kan også oplyse, at det følger af § 147, stk. 1, i barnets lov, at
Ankestyrelsens afgørelser efter § 146 og § 151, stk. 3, ved henvendelse til
Ankestyrelsen, inden 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen, kan kræves forelagt for retten. Der er således i disse sager også
mulighed for at få prøvet Ankestyrelsens afgørelse ved domstolene.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
Bilag:
SOU alm. del – svar på spm. 463 (2024-25)
SOU alm. del – svar på spm. 470 (2024-25)
Ankestyrelsens høringsbrev til Langeland Kommune
2