Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3029742_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2656
Doknr.
10769299
Dato
27-05-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 25. april stillet følgende spørgsmål nr. 585
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 585:
”Hvorfor er ministeren ikke allerede nu villig til at ændre på reglerne for
anvendelsen af ikke-godkendte tilbud, når gentagende historier i medierne om
ulovlig brug taler sit tydelige sprog for, at sådanne tilbud ikke kan eksistere?
Hvis brugen af ikke-godkendte tilbud skal fortsætte, hvilke muligheder ser
ministeren for at give socialtilsynene eller Ankestyrelsen flere muligheder for at
gribe ind, når det bliver opdaget, at børn bliver anbragt i utilstrækkelige tilbud?
Spørgsmålet henviser til ministerens besvarelse af samrådsspørgsmål AP-AQ,
som blev behandlet i Socialudvalget den 24. april 2025.”
Svar:
Jeg finder de sager, der har været fremme i pressen om anvendelsen af ikke-
godkendte tilbud, dybt bekymrende.
Det er for mig at se helt afgørende, at vi som samfund sikrer den tilstrækkelige
tryghed, omsorg og grundlag for trivsel for alle børn og unge – ikke mindst for
dem, der er anbragt udenfor hjemmet på et ikke-godkendt tilbud.
Samtidig vil jeg gerne understrege, at det er kommunerne, der har ansvaret for
at overholde reglerne, når de gør brug af ikke-godkendte tilbud til anbringelser
af børn og unge.
Jeg mener, at reglerne er ganske klare. Ikke-godkendte tilbud må kun
anvendes midlertidigt i helt særlige situationer, hvor der ikke kan findes plads
på et egnet godkendt tilbud.
Det følger af § 12, stk. 3, i barnets lov, at kommunerne kun kan anvende de
ikke-godkendte tilbud i tre uger, og at socialtilsynet skal orienteres, når et barn
eller ung anbringes i et ikke-godkendt tilbud. Socialtilsynet kan efterfølgende,
hvis der foreligger særlige grunde, træffe afgørelse om, at det ikke-godkendte
tilbud kan anvendes i yderligere 3 uger. Herefter skal barnet eller den unge
placeres i et godkendt tilbud. De særlige grunde kan f.eks. være, at etablering
af et egnet tilbud er i gang, og at der er max. 3 uger til det kan tages i brug,
eller at den ansvarlige kommunalbestyrelse med sikkerhed ved, at der inden
for 3 uger, vil blive en ledig plads i et egnet, godkendt tilbud.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 585: Spm. om, hvorfor man ikke allerede nu er villig til at ændre på reglerne for anvendelsen af ikke-godkendte tilbud
3029742_0002.png
Bestemmelsens anvendelse er en mulighed for kommuner, som akut har
behov for at placere f.eks. en meget udadreagerende borger i et tilbud, og hvor
der enten er behov for at kommunen opretter et særligt tilbud, som kan
godkendes efter § 5 i lov om socialtilsyn, eller for, at der bliver en ledig plads i
et eksisterende egnet tilbud. Det forudsættes således, at kommunen hurtigt går
i gang med at finde en mere holdbar løsning.
Reglerne i barnets lov om kommunernes mulighed for ved akut behov at
anbringe børn og unge i sociale tilbud, der ikke er godkendt af socialtilsynet, er
bl.a. indført for at sikre gode og trygge forhold for anbragte børn og unge -
også når anbringelsen sker akut.
Når det er sagt, kalder de historier, som bl.a. har været fremme i pressen, på
handling. Historierne tyder på, at kommunerne i flere tilfælde – bevidst eller
ubevidst – anvender ikke godkendte i strid med reglerne på området. Derfor
har vi også i regi
af Aftale om udmøntning af tre initiativer i rammeaftalen af 2.
maj 2024 om en langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet
af 20.
januar 2025 igangsat et arbejde, der skal undersøge mulige regelændringer,
der kan dæmme op for snyd og svigt på sociale tilbud samt mulige initiativer i
forhold til regulering af anvendelsen af ikke-godkendte tilbud.
Arbejdet er i gang, og i den forbindelse bliver der set på, om der er behov for at
ændre reglerne for anvendelsen af ikke-godkendte tilbud på det sociale
område. Hvis der vurderes at være et behov for at ændre reglerne, vil der blive
set på mulige løsningsmodeller, herunder fordele og ulemper herved.
Hvis det vurderes, at der er behov for initiativer, som kræver lovgivning, skal de
fremlægges for og drøftes med aftalepartierne, med henblik på fremsættelse af
et lovforslag snarest muligt i folketingssamlingen 2025-2026. Det er endnu for
tidligt at sige, hvorvidt der er et behov for at gå videre med lovgivningsmæssige
initiativer.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2