Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2656
Doknr.
10769299
Dato
27-05-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 25. april stillet følgende spørgsmål nr. 585
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 585:
”Hvorfor er ministeren ikke allerede nu villig til at ændre på reglerne for
anvendelsen af ikke-godkendte tilbud, når gentagende historier i medierne om
ulovlig brug taler sit tydelige sprog for, at sådanne tilbud ikke kan eksistere?
Hvis brugen af ikke-godkendte tilbud skal fortsætte, hvilke muligheder ser
ministeren for at give socialtilsynene eller Ankestyrelsen flere muligheder for at
gribe ind, når det bliver opdaget, at børn bliver anbragt i utilstrækkelige tilbud?
Spørgsmålet henviser til ministerens besvarelse af samrådsspørgsmål AP-AQ,
som blev behandlet i Socialudvalget den 24. april 2025.”
Svar:
Jeg finder de sager, der har været fremme i pressen om anvendelsen af ikke-
godkendte tilbud, dybt bekymrende.
Det er for mig at se helt afgørende, at vi som samfund sikrer den tilstrækkelige
tryghed, omsorg og grundlag for trivsel for alle børn og unge – ikke mindst for
dem, der er anbragt udenfor hjemmet på et ikke-godkendt tilbud.
Samtidig vil jeg gerne understrege, at det er kommunerne, der har ansvaret for
at overholde reglerne, når de gør brug af ikke-godkendte tilbud til anbringelser
af børn og unge.
Jeg mener, at reglerne er ganske klare. Ikke-godkendte tilbud må kun
anvendes midlertidigt i helt særlige situationer, hvor der ikke kan findes plads
på et egnet godkendt tilbud.
Det følger af § 12, stk. 3, i barnets lov, at kommunerne kun kan anvende de
ikke-godkendte tilbud i tre uger, og at socialtilsynet skal orienteres, når et barn
eller ung anbringes i et ikke-godkendt tilbud. Socialtilsynet kan efterfølgende,
hvis der foreligger særlige grunde, træffe afgørelse om, at det ikke-godkendte
tilbud kan anvendes i yderligere 3 uger. Herefter skal barnet eller den unge
placeres i et godkendt tilbud. De særlige grunde kan f.eks. være, at etablering
af et egnet tilbud er i gang, og at der er max. 3 uger til det kan tages i brug,
eller at den ansvarlige kommunalbestyrelse med sikkerhed ved, at der inden
for 3 uger, vil blive en ledig plads i et egnet, godkendt tilbud.
1