Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3029988_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2656
Doknr.
10769299
Dato
27-05-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 25. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
583 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 583:
”Mener ministeren ikke, at når børn bliver anbragt i ikke-godkendte tilbud, bør
der være en myndighed, som kontrollerer, at tilbuddene kan varetage børnenes
behov, og at denne myndighed ikke bør være den anbringende kommune?
Hvad vil ministeren gøre, når det bliver opdaget, at en kommune bruger et ikke-
godkendt tilbud, som ikke er egnet til at passe på et barn, når det hverken er
muligt for Socialtilsynet at sanktionere eller lukke tilbuddet? Hvordan vil
ministeren sikre børns retssikkerhed og trivsel, når de bliver anbragt i uegnede
tilbud, uden at tilsynet har mulighed for at gribe ind? Spørgsmålet henviser til
ministerens besvarelse af samrådsspørgsmål AP-AQ, som blev behandlet i
Socialudvalget den 24. april 2025.”
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at det følger af § 156 i barnets
lov, at den anbringende kommune har ansvar for føre et løbende personrettet
tilsyn med børn og unge, der anbringes udenfor hjemmet. Tilsynet skal bl.a.
sikre, at den hjælp og støtte der er iværksat, fortsat lever op til barnet eller den
unges behov, og at barnet eller den unge trives og udvikler sig i en positiv
retning. Det følger endvidere af barnets lov § 9, at kommunen helt generelt skal
føre tilsyn med alle børn og unge, der befinder sig indenfor kommunens
grænser. Herunder skal kommunen bl.a. sikre, at de tilbud som børn og unge i
kommunen befinder sig på til stadighed varetager barnet eller den unges behov
– det gælder også hvis barnet eller den unge er anbragt på et tilbud i
kommunen af en anden handlekommune.
Af nogle af de bekymrende historier, der har været fremme i pressen om
uhensigtsmæssig brug af ikke-godkendte tilbud, ser vi dog eksempler på
kommuner, der ikke har grebet ind trods bekymrende forhold hos et barn eller
en ung. I sådanne tilfælde, hvor socialtilsynet eller andre bliver opmærksomme
på, at en kommune eksempelvis anvender et ikke-godkendt tilbud, som ikke er
egnet til at passe på barnet eller den unge, er er det muligt at henvende sig til
det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen. Det vil herefter være op til det
kommunale tilsyn at beslutte, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en
tilsynssag.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om, hvorvidt der bør være en myndighed, som kontrollerer, at tilbuddene kan varetage børnenes behov, når børn bliver anbragt i ikke-godkendte tilbud
3029988_0002.png
Det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen fører tilsyn med, at kommunerne
overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder.
Ankestyrelsen og Indenrigs- og Sundhedsministeriet er som led i det
kommunale tilsyn tillagt forskellige reaktionsmuligheder i form af afgivelse af en
vejledende udtalelse, annullation og suspension af kommunalbestyrelsens
beslutninger, tvangsbøder, anlæggelse af erstatningssag, erstatningsretlig bod,
samt anlæggelse af anerkendelsessøgsmål, jf. §§ 50-51 i lov om
kommunernes styrelse. Det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen kan desuden via
den såkaldte fogedfunktion, når det er påkrævet, pålægge en kommune, der
nægter at efterleve en konkret bindende afgørelse fra en klageinstans, at gøre
dette. Fogedfunktionen kan også være aktuel, hvis en borger eller
klageinstansen oplever, at en kommune ikke svarer på anmodninger om
oplysninger fra klageinstansen eller ikke videresender en klage til
klageinstansen.
For så vidt angår eventuelle tiltag til at sikre børns retssikkerhed og trivsel vil
jeg igen henvise til det arbejde der pågår i regi af
Aftale om udmøntning af tre
initiativer i rammeaftalen af 2. maj 2024 om en langsigtet og bæredygtig
udvikling af handicapområdet
af 20. januar 2025, hvori vi netop skal se på
hvordan vi mindsker snyd og svigt på sociale tilbud – herunder ikke-godkendte
tilbud. Dette med øje for at vi altid skal have barnet eller den unge i centrum af
indsatsen og sagsbehandlingen af sociale sager.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2