Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3029732_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2656
Doknr.
10769299
Dato
27-05-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 25. april stillet følgende spørgsmål nr. 582
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 582:
”Hvorfor har ministeren ikke gjort mere for at sikre, at Socialtilsynene har
mulighed for at godkende alle botilbud til anbragte børn og unge, så der ikke
længere eksisterer ikke-godkendte tilbud, som der ikke kan føres opsyn med?
Spørgsmålet henviser til ministerens besvarelse af samrådsspørgsmål AP-AQ,
som blev behandlet i Socialudvalget den 24. april 2025”.
Svar:
Vi skal som samfund kunne garantere børn og unge, der er anbragt udenfor
hjemmet, trygge rammer, der understøtter solid støtte, trivsel og udvikling,
uagtet om barnet eller den unge i en periode befinder sig på et ikke-godkendt
tilbud.
Det sociale system i Danmark er bygget op omkring tillid. Tillid til at
kommunerne som udgangspunkt alene visiterer mennesker til tilbud, der er
godkendt af socialtilsynene, så vi som samfund kan være trygge ved, at de
tilbud som nogle af de mest udsatte mennesker visiteres til, har den fornødne
kvalitet.
På Tilbudsportalen har kommunerne mulighed for at finde oplysninger om
botilbud, som socialtilsynet har godkendt og fører tilsyn med efter
socialtilsynsloven.
Hvis et tilbud ikke findes på Tilbudsportalen betyder det, at det ikke er
godkendt af socialtilsynet, og det bør få kommunerne til nøje at overveje, om
barnet eller den unge kan anbringes på et ikke-godkendt tilbud efter gældende
regler.
Reglerne for brugen af ikke-godkendte tilbud fremgår af § 12, stk. 3, i barnets
lov. Ikke-godkendte tilbud må efter § 12, stk. 3, i barnets lov kun anvendes
midlertidigt i helt særlige situationer, hvor der ikke kan findes plads på et egnet
godkendt tilbud.
Det er kommunerne, der har ansvaret for at overholde reglerne for brugen af
ikke-godkendte tilbud, og reglerne er ganske klare. Det følger af § 12, stk. 3, i
barnets lov, at kommunerne kun kan anvende et ikke-godkendte tilbud i tre
uger, og socialtilsynet skal orienteres, når et barn eller en ung anbringes i et
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om, hvorfor der ikke er gjort mere for at sikre, at Socialtilsynene har mulighed for at godkende alle botilbud til anbragte børn og unge, så der ikke længere eksisterer ikke-godkendte tilbud
3029732_0002.png
sådant tilbud. I helt særlige situationer kan tilbuddet, efter godkendelse fra
socialtilsynet, anvendes i yderligere tre uger.
Formålet bag bestemmelsen er at give kommuner, som har akut behov for at
placere f.eks. en meget udadreagerende borger i et tilbud, og hvor der enten er
behov for, at kommunen opretter et særligt tilbud, som kan godkendes efter § 5
i lov om socialtilsyn, eller at der bliver en ledig plads i et eksisterende egnet
tilbud. Det forudsættes således, at kommunen hurtigt går i gang med at finde
en mere holdbar løsning.
Det følger af barnets lov, at det er den anbringende kommune, der har ansvar
for føre et løbende personrettet tilsyn med børn og unge, der anbringes
udenfor hjemmet.
I den løbende opfølgning og det personrettede tilsyn med barnet eller den unge
skal kommunen være opmærksom på, om der er behov for eventuelt at træffe
afgørelse om at ændre anbringelsessted eller lignende af hensyn til at leve op
til formålet med anbringelsen. Dette gælder også i tilfælde, hvor et barn eller en
ung er anbragt på et ikke-godkendt tilbud.
Når det er sagt, står det klart fra bl.a. historier, der har været fremme i
medierne, at kommuner i flere tilfælde – bevidst eller ubevidst – anvender ikke-
godkendte tilbud i strid med reglerne på området. Derfor har vi også i regi af
Aftale om udmøntning af tre initiativer i rammeaftalen af 2. maj 2024 om en
langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet
af 20. januar 2025
igangsat et arbejde, der skal undersøge mulige regelændringer, der kan
dæmme op for snyd og svigt på sociale tilbud samt mulige initiativer i forhold til
regulering af anvendelsen af ikke-godkendte tilbud.
Arbejdet er i gang, og i den forbindelse bliver der set på, om der er behov for at
ændre reglerne for anvendelsen af ikke-godkendte tilbud på det sociale
område. Hvis der vurderes at være et behov for at ændre reglerne, vil der blive
set på mulige løsningsmodeller, herunder fordele og ulemper herved.
Hvis det vurderes, at der er behov for initiativer, som kræver lovgivning, skal de
fremlægges for og drøftes med aftalepartierne, med henblik på fremsættelse af
et lovforslag snarest muligt i folketingssamlingen 2025-2026. Det er endnu for
tidligt at sige, hvorvidt der er et behov for at gå videre med lovgivningsmæssige
initiativer.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2