Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3014414_0001.png
Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersens
talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Det talte ord gælder
SOU samrådsspm. AW
Torsdag d. 24. april kl. 14.45-15.45
Lokale 1-133
Ca. 8. min.
Besvarelse af SOU samrådsspm.
AW
SOU
[Indledning]
Allerførst vil jeg gerne takke spørgeren Charlotte
Broman Mølbæk fra SF, for at indkalde til dette fjerde
samråd om anbringelser af børn og unge på ikke-
godkendte tilbud, og for igen også at sætte fokus på et
yderst vigtigt emne.
Det er blot et kvarter siden, at jeg sidst sad i et samråd
og svarede på spørgsmål om ikke-godkendte tilbud.
Mange af mine kommende svar vil derfor nok også
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 576: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 24/4-25 om ikke-godkendte botilbud (akutanbringelse) - samrådsspm. AW
vække genklang hos de af jer, der var til stede ved det
seneste samråd.
Hvis vi starter med den konkrete sag fra Østjylland så
kan jeg forstå, at spørger har haft et ønske om, at
fastholde dette selvstændige samråd for at sætte
fokus på den konkrete sag om en 12-årig dreng, der
har været akutanbragt i fem måneder på et ikke-
godkendt tilbud.
I den forbindelse vil jeg gerne først og fremmest sige,
at som minister kan jeg jo ikke gå ind i konkrete sager,
og derfor heller ikke i sagen om Ringsted Kommune.
Jeg vil også understrege, at jeg i øvrigt alene kender
sagen fra mediernes omtale.
Men når det så er sagt, så er det klart at jeg som mor,
som politiker og som en der har været optaget i
mange år af, hvordan vi behandler nogen af de
allermest udsatte, så bekymrer historier som den her
mig dybt, og de understreger også, at der er behov for
handling.
Når jeg i samrådsspørgsmålet bliver spurgt til, hvorvidt
jeg mener, at det er acceptabelt, at en udsat dreng har
været akutanbragt i fem måneder på et ikke-godkendt
tilbud, og i den forbindelse har været udsat for
gentagne svigt, er svaret derfor også ganske klart –
nej, det er uacceptabelt.
Og når jeg bliver spurgt til, hvilke minimumsrammer vi
skal garantere udsatte børn og unge i akutte
anbringelser er svaret også ganske klart:
Vi skal kunne garantere børn og unge, anbragt
udenfor hjemmet, trygge rammer, der understøtter
solid støtte, trivsel og udvikling. Og vi skal sikre dette,
uagtet om barnet eller den unge i en periode befinder
sig på et ikke-godkendt tilbud.
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 576: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 24/4-25 om ikke-godkendte botilbud (akutanbringelse) - samrådsspm. AW
Derfor vil jeg også gerne understrege, at det er helt
afgørende for mig som minister, at kommunerne de
overholder lovgivningen, når de anbringer et barn eller
en ung.
Og det er ganske klart ikke tilfældet, hvis der er
konkrete sager, hvor anvendelse af ikke-godkendte
tilbud sker i en periode på flere måneder. Det er
simpelthen ikke godt nok.
Reglerne for anvendelse af ikke-godkendte tilbud er
ganske klare som lovgivningen ser ud i dag. De
muliggør, at kommunerne i særlige situationer, hvor
der opstår et akut behov, midlertidigt kan anvende
tilbud, der ikke er godkendt af socialtilsynet.
Kommunerne kan anvende de ikke-godkendte tilbud i
tre uger, og der er krav om, at socialtilsynet orienteres,
når et barn eller en ung anbringes i et sådant tilbud. I
helt særlige situationer kan tilbuddet, efter
godkendelse fra socialtilsynet, anvendes i yderligere
tre uger. Det vil sige maks seks uger sammenlagt –
det er halvanden måned.
Det er kommunerne, der træffer afgørelse om valg af
det konkrete anbringelsessted, og det skal ske ud fra
en vurdering af barnets eller den unges behov.
Det er dermed handlekommunen, der har ansvaret for
at sikre, at det valgte tilbud – også i akutte situationer
– er konkret egnet til barnet eller den unge.
Samtidig har handlekommunen pligt til at føre et
personrettet tilsyn med det konkrete barn eller unge,
samt at følge op på anbringelsen.
I den løbende opfølgning og det personrettede tilsyn
med barnet eller den unge skal kommunen derfor
være opmærksom på, om der er behov for eventuelt at
træffe afgørelse om at ændre anbringelsessted eller
lignende af hensyn til at leve op til formålet med
anbringelsen.
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 576: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 24/4-25 om ikke-godkendte botilbud (akutanbringelse) - samrådsspm. AW
Jeg bliver også spurgt til, hvilke tiltag jeg vil
iværksætte ift. at sikre kvalitet i anbringelser og
herunder også på ikke-godkendte tilbud.
Spørgsmålet om initiativer ift. ikke-godkendte tilbud
har jeg efterhånden svaret en hel del gange på – og
mit svar bærer for nuværende fortsat præg af, at vi i
proces.
Arbejdet i regi af
rammeaftalen om en langsigtet og
bæredygtig udvikling af handicapområdet
er som sagt
i fuld gang, og vi ser bl.a. på, hvilke eventuelle
regelændringer der skal i spil i forhold til anvendelsen
af ikke-godkendte tilbud for at opnå det vi ønsker.
Når det er sagt, tager det tid, idet vi skal sikre, at
eventuelle lovændringer er fornuftige, og først og
fremmest sikrer, at borgeren er i centrum.
I den forbindelse har vi også skrevet ud til landets
kommuner om deres anvendelse i 2024 af ikke-
godkendte tilbud. Og 94 kommuner er vendt tilbage
med fyldestgørende svar. Det har vi gjort for at få et
mere nuanceret billede af kommunernes anvendelse
af tilbuddene, og baggrunden herfor - denne viden
indgår også i arbejdet.
Af det notat, som I har fået tilsendt kan I bl.a. se, at
flere kommuner angiver, at de i 2024 har anvendt et
ikke-godkendt tilbud – og at det sker særligt på børne-
og ungeområdet.
Samtidig indikerer besvarelserne, at kommunerne i
overvejende grad har benyttet private leverandører, og
at særligt manglende pladser eller manglende
relevante tilbud er årsagen til, at kommunerne har
anvendt ikke-godkendte tilbud.
Kommunerne vurderer også overordnet set, at
reglerne for anvendelse af ikke-godkendte tilbud er
klare.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 576: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 24/4-25 om ikke-godkendte botilbud (akutanbringelse) - samrådsspm. AW
På nuværende tidspunkt peger arbejdet i regi af
rammeaftalen dog på, at hvis vi vil problemerne til livs,
så skal vi se på, om vi skal begrænse kommunernes
mulighed for at anvende ikke-godkendte tilbud.
Det er dog endnu for tidligt at komme ind på mere
konkrete forslag til tiltag eller løsningsmodeller, der
indgår i dette arbejde.
Hvis det vurderes, at der er behov for initiativer, som
kræver lovændringer, skal de fremlægges for og
drøftes med aftalepartierne med henblik på
fremsættelse af et lovforslag snarest muligt i
folketingssamlingen for 2025-2026.
Af aftaleteksten fremgår, at det er en forudsætning for
eventuelle initiativer, at de er udgiftsneutrale eller kun i
begrænset omfang får betydning for
besparelsespotentialet for socialtilsynene, som
forventes opnået ved vedtagelsen af lovforslag nr. L
200, der er fremsat den 22. april 2025 – altså i
tirsdags.
I forhold til den mere generelle understøttelse af at der
er kvalitet i alle anbringelser, vil jeg samtidig henvise til
den kvalitetsramme, der er aftalt i regi af Børnene
Først.
Med aftalen afsatte vi midler til en kvalitetsramme, der
har til formål at sikre, at der er den rette faglighed og
de rette kompetencer til stede på børne- og ungehjem
til at give anbragte børn og unge den hjælp og
omsorg, som de har behov for.
Afslutning
Og med det vil jeg afslutningsvis gerne igen slå fast, at
det er helt afgørende for mig, at vi som samfund sikrer
høj kvalitet i alle anbringelser – og det gælder også
ved anvendelse af ikke-godkendte tilbud.
Vi skal sikre, at alle børn og unge i Danmark vokser op
i sunde, trygge og udviklende miljøer – og det gælder
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 576: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra åbent samråd den 24/4-25 om ikke-godkendte botilbud (akutanbringelse) - samrådsspm. AW
også for de børn og unge, der ikke kan bo hjemme
hos deres mor eller far.
Jeg tror derfor også på, at der med det arbejde, vi har
igangsat, vil blive fundet frem til fornuftige løsninger,
der sikrer, at vi altid har det rette fokus på barnet og
den unge.
Tak for ordet.
6