Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersens
talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Det talte ord gælder
Samråd AP og AQ
Torsdag d. 24. april 2025
Lokale 1-133
Ca. 10-12 min.
Besvarelse af samrådsspm. AP og
AQ
SOU
[Indledning]
•
Allerførst vil jeg gerne starte med at takke spørgerne
fra Danmarks Demokraterne og Liberal Alliance, for
at indkalde til endnu et samråd omkring
kommunernes brug af ikke-godkendte tilbud til
sociale anbringelser.
•
Spørgerne har stillet to spørgsmål, hvoraf det første
spørgsmål – spørgsmål AP - består af syv
underspørgsmål.
•
Denne gang har jeg indenrigs- og
sundhedsministeren ved min side til besvarelse af
samrådsspørgsmålene.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 24/4-25 om ikke-godkendte botilbud (kommuner) - samrådsspm. AP-AQ
•
Jeg vil starte med at besvare de første
underspørgsmål til spørgsmål AP, som hovedsageligt
ligger indenfor mit ressortområde som social- og
boligminister, og så vil jeg bagefter besvare
spørgsmål AQ.
•
Spørgsmålene om, hvilke tiltag jeg vil iværksætte i
forhold til ikke-godkendte tilbud, og hvilke eventuelle
konkrete overvejelser der er om at fjerne muligheden
for at anvende sådanne tilbud, vil jeg besvare under
spørgsmål AQ om status på det arbejde, der foregår
lige nu herom.
•
Herefter vil jeg give ordet til indenrigs- og
sundhedsministeren til besvarelse af de resterende
spørgsmål under spørgsmål AP.
•
Aller først vil jeg gerne indledningsvis understrege, at
de her historier der har været fremme i medierne om
kommuner, der bevidst eller ubevidst anvender ikke-
godkendte tilbud i strid med de gældende regler, er
noget som jeg ser meget, meget alvorligt på.
•
De eksempler, vi har set, vækker stor bekymring hos
mig, og risikerer i værste tilfælde at få alvorlige
konsekvenser for de børn, unge og i nogle tilfælde
også voksne som vi hører om. Jeg synes, det er dybt,
dybt bekymrende og kalder på handling.
•
Der har også derfor i den seneste tid været stor
opmærksomhed på området – ikke mindst fra politisk
side. Det har blandt andet resulteret i en række
udvalgsspørgsmål og fire samråd om emnet inden for
kort tid. Og det næste tager her vi senere i
eftermiddag.
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 24/4-25 om ikke-godkendte botilbud (kommuner) - samrådsspm. AP-AQ
•
Historierne, der har været fremme i medierne, har
bl.a. også ledt til, at jeg og mit ministerium har
iværksat flere tiltag for at komme nærmere på,
hvordan får vi bedst taget hånd om den her
problemstilling.
•
Flere af de tiltag varslede jeg allerede ved det
seneste samråd om ikke-godkendte tilbud d. 23.
januar – og de ting vi varslede er jeg nu i fuld gang
med. Jeg kommer tilbage til en status på dette
arbejde om et kort øjeblik.
•
Og så vil jeg gerne – igen – slå fast, at kommunerne
har et helt afgørende ansvar for at sikre, at de
overholder lovgivningen på området.
•
De har også ansvar for at leve op til deres
forsyningsforpligtelse og sikre, at de kan tilbyde
kommunens borgere – også udsatte borgere - den
hjælp og støtte, som de har behov for.
•
Det kræver naturligvis nogle rammer og nogle regler,
der understøtter dette. Vi skal sikre, at der er regler,
som er til at navigere og være i. Og det er blandt
andet dét, vi er i gang med at kigge på.
Spm. AP: Den konkrete sag i Københavns Kommune
og behov for regulering af reglerne på området
Registrering af anbringelse i kommunen
•
Men allerførst leder det mig til besvarelsen af det
første samrådsspørgsmål – spørgsmål AP.
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 24/4-25 om ikke-godkendte botilbud (kommuner) - samrådsspm. AP-AQ
•
Der bliver spurgt til, hvorvidt jeg mener, at det er
forsvarligt, at der kan gå næsten to måneder, før en
anbringelse i et ikke-godkendt tilbud er registreret hos
Københavns Kommune.
•
Og der henvises til en konkret sag, der har været
fremme i medierne om en 16-årig dreng.
•
I denne forbindelse bliver der også spurgt til, hvordan
jeg forholder mig til sikkerheden for anbragte børn,
hvis det ikke fremgår af forvaltningens system, hvor
de er anbragt.
•
Jeg forstår spørgsmålet således, at spørgerne gerne
vil gøre opmærksom på det problematiske i, at der er
kommuner, der ikke har overblik over, hvor et barn
eller en ung er anbragt.
•
Jeg vil som minister ikke gå nærmere ind i den
konkrete sag fra Københavns Kommune, som jeg
alene kender fra mediernes omtale.
•
Men jeg vil gerne understrege helt generelt, at vi som
samfund skal sikre, at der tages hånd om de børn og
unge, der er anbragt uden for hjemmet. Det gælder
ikke mindst, når der også er tale om ikke-godkendte
tilbud.
•
Derfor er der selvsagt behov for, at kommunen har
overblik over, hvor børn og unge opholder sig, og
hvor længe børn og unge befinder sig på
anbringelsesstederne.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 24/4-25 om ikke-godkendte botilbud (kommuner) - samrådsspm. AP-AQ
•
Det er i den forbindelse kommunens ansvar at sikre,
at kommunen til stadighed ved, hvor de børn og unge
er, som de har anbragt udenfor hjemmet, har ophold.
•
Kommuner har – ligesom øvrige myndigheder inden
for den offentlige forvaltning – pligt til i
afgørelsessager at overholde de forvaltningsretlige
regler om bl.a. journaliseringspligt, notatpligt og pligt
til at træffe
skriftlige
afgørelser, hvis afgørelsen er til
ugunst for borgeren.
•
Det betyder, at kommunen skal dokumentere de
nødvendige sagsskridt tilstrækkeligt, og det gælder
også i forhold til en afgørelse om anbringelse af et
barn eller en ung, og hvorhenne denne anbringelse
skal ske.
•
Det er helt afgørende for den socialfaglige indsats der
pågår, at det bl.a. fremgår, hvor en borgeren
opholder sig.
•
Det er eksempelvis nødvendigt i tilfælde af, at en sag
skal overdrages til en ny sagsbehandler, som skal
have mulighed for at blive tilstrækkeligt oplyst om den
pågældende sag for bedst muligt at kunne tage hånd
om barnet eller den unge.
•
Så det er altså kommunens ansvar at sikre, at de har
denne viden om de børn og unge, som kommunen
har anbragt, uanset om det er sket anbringelse i et
godkendt tilbud eller ej.
Spm AQ: Status på arbejdet med regulering af
anvendelsen af ikke-godkendte tilbud
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 24/4-25 om ikke-godkendte botilbud (kommuner) - samrådsspm. AP-AQ
•
I forlængelse heraf bliver jeg videre spurgt til en
status på det arbejde, der pågår med at undersøge,
om der skal ske en regulering af anvendelsen af ikke-
godkendte tilbud. Det er i spørgsmål AQ.
•
Og så bliver jeg konkret spurgt til, hvilke konkrete
tiltag jeg vil iværksætte, og hvilke eventuelle konkrete
overvejelser der er om at fjerne muligheden for at
anvende ikke-godkendte tilbud. Som jo i dag er en
mulighed inden for visse begrænsninger i loven.
•
Siden det seneste samråd d. 23. januar, har vi
påbegyndt et undersøgende arbejde i regi af
rammeaftalen om en langsigtet og bæredygtig
udvikling af handicapområdet. Dette gøres bl.a. i
dialog med relevante aktører på området.
•
Arbejdet er godt i gang.
•
Der bliver i denne forbindelse også set på, om der er
behov for at ændre reglerne om anvendelsen af ikke-
godkendte tilbud på det sociale område, herunder om
muligheden for at anvende sådanne tilbud helt skal
fjernes.
•
Hvis der vurderes at være behov for at ændre
reglerne, vil der blive set på mulige løsningsmodeller,
og fordele og ulemper ved at gøre dette.
•
Som jeg før har sagt, er jeg dog forsigtig med at
drage konklusioner på et for tidligt stadie.
•
Jeg vil vente med at tage stilling til, hvad der er den
rigtige vej frem, herunder om det samlet set vil være
rigtigt helt at fjerne eller begrænse muligheden for at
anvende ikke-godkendte tilbud, eller om der også
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 24/4-25 om ikke-godkendte botilbud (kommuner) - samrådsspm. AP-AQ
skal kigges på andre muligheder, og herunder om det
vil skulle kombineres med andre muligheder eller
initiativer.
•
Når det er sagt, tyder arbejdet dog på nuværende
tidspunkt på, at vi, hvis vi skal problemerne til liv, så
skal se på, om vi skal begrænse kommunernes
mulighed for at anvende ikke-godkendte tilbud.
•
Det er dog som nævnt endnu for tidligt at komme ind
på mere konkrete forslag til tiltag eller
løsningsmodeller, der indgår i dette arbejde.
•
Når vi er nået lidt længere med arbejdet, vil jeg gerne
drøfte mulige løsninger med relevante organisationer
og med aftalepartierne.
•
Samtidig varslede jeg ved seneste samråd, at jeg
ville indhente oplysninger om kommunernes
anvendelse af ikke-godkendte tilbud, så vi kunne
blive klogere på omfanget.
•
Mit ministerium har derfor, i februar, sendt et brev til
alle landets kommuner, og bedt dem om at besvare
en række spørgsmål om deres anvendelse af ikke-
godkendte tilbud i 2024. Og 94 kommuner er vendt
tilbage med fyldestgørende svar.
•
Forespørgslen dækkede både anvendelsen på
børne/ungeområdet og på voksenområdet.
•
Af det notat, som I har fået tilsendt kan I bl.a. se, at
flere kommuner angiver, at de i 2024 har anvendt et
ikke-godkendt tilbud – og at det sker særligt på
børne- og ungeområdet.
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 24/4-25 om ikke-godkendte botilbud (kommuner) - samrådsspm. AP-AQ
•
Kommunerne oplyser, at særligt manglende pladser
på et relevant tilbud, manglende pladser på sikrede
institutioner samt mangel på tid til at finde et tilbud,
ligger til grund for deres anvendelse af et ikke-
godkendt tilbud.
•
Kommunerne angiver også, at de i 2024 overvejende
har brugt ikke-godkendte tilbud, som var i privat regi.
•
Samtidig har vi fået en indikation på, at langt de fleste
kommuner oplever, at reglerne på området er
entydige.
•
Denne viden tager jeg med ind i det videre arbejde.
Afslutning
•
Afslutningsvis vil jeg igen gerne understrege, at jeg
tager det her område dybt, dybt alvorligt.
•
Vi er i gang med et vigtigt arbejde i regi af
rammeaftalen, der blandt andet ser på anvendelsen
af ikke-godkendte tilbud.
•
Arbejdet er i fuld gang, og vi har blandt andet fået
mere viden ind nu fra kommunerne om anvendelsen
af disse tilbud.
•
Hvis det vurderes, at der er behov for initiativer, som
kræver lovgivning, skal de fremlægges for og drøftes
med aftalepartierne, med henblik på fremsættelse af
lovforslag snarest muligt i folketingssamlingen 2025-
2026.
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 24/4-25 om ikke-godkendte botilbud (kommuner) - samrådsspm. AP-AQ
•
Af aftaleteksten fremgår, at det er en forudsætning for
eventuelle initiativer, at de er udgiftsneutrale eller kun
i begrænset omfang får betydning for
besparelsespotentialet for socialtilsynene, som
forventes opnået ved vedtagelsen af lovforslag nr. L
200, der er fremsat den 22. april.
•
Det er naturligvis et arbejde, der tager tid.
•
Det tager tid, når vi skal se på potentielle ændringer
af reglerne, der bl.a. skal sikre, at vi har et hunderede
procent fokus på borgerne.
•
Og med det vil jeg gerne give ordet videre til
indenrigs- og sundhedsministeren til besvarelse af de
resterende underspørgsmål under spørgsmål AP.
•
Tak for ordet.
9