Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2543
Doknr.
12609985
Dato
30-06-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 23. april 2025 og omtrykt den 26. juni 2025
stillet følgende spørgsmål nr. 568 (alm. del) til social- og boligministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 568:
”Vil ministeren kommentere henvendelserne af 8. april 2025 hhv. 22. april
2025, jf. SOU alm. del - bilag 299 (fortroligt)?”
Svar
Det er afgørende, at kommunen reagerer hurtigt og effektivt, når der i en
familie opstår behov for hjælp og støtte.
Vi ved, at tidlige indsatser kan gøre en forskel. Derfor er det afgørende, at
støtten kan iværksættes, når behovet opstår – og ikke først, når udfordringerne
har vokset sig større.
Med det sagt må jeg understrege – som afsenderen også selv er inden på – at
jeg ikke gå ind i konkrete enkeltsager, herunder hverken afsenderens sag eller
vidneberetningerne.
Det er imidlertid vigtigt for mig at understrege, at hjælpen efter serviceloven
skal tage udgangspunkt i borgerens konkrete behov – ikke i en specifik
diagnose. En diagnose kan være en del af det samlede billede, men det er ikke
et krav, for at man kan få støtte og hjælp.
Kommunen har pligt til at foretage en helhedsvurdering af borgerens situation
og yde den nødvendige hjælp ud fra det. Og en afgørelse skal altid ske ud fra
en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers ressourcer, behov og
samlede livssituation.
Er man som borger utilfreds med sagsbehandlingen eller personale i sin
kommune, har man mulighed for at klage til borgmesteren, som er den øverst
ansvarlig for kommunens personale og tilrettelæggelsen af opgaverne i
kommunen. Klager over afgørelser, eller over at reglerne for sagsbehandling
ikke er blevet overholdt, behandles af Ankestyrelsen.
Da henvendelsen også omhandler elever i folkeskolen, har jeg bedt Børne- og
Undervisningsministeriet om et bidrag:
”Kommunerne har ansvar for at give alle børn i folkeskolen et fyldestgørende
undervisningstilbud i overensstemmelse med folkeskolens formålsparagraf.
1