Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3048201_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2543
Doknr.
12609985
Dato
30-06-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 23. april 2025 og omtrykt den 26. juni 2025
stillet følgende spørgsmål nr. 568 (alm. del) til social- og boligministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 568:
”Vil ministeren kommentere henvendelserne af 8. april 2025 hhv. 22. april
2025, jf. SOU alm. del - bilag 299 (fortroligt)?”
Svar
Det er afgørende, at kommunen reagerer hurtigt og effektivt, når der i en
familie opstår behov for hjælp og støtte.
Vi ved, at tidlige indsatser kan gøre en forskel. Derfor er det afgørende, at
støtten kan iværksættes, når behovet opstår – og ikke først, når udfordringerne
har vokset sig større.
Med det sagt må jeg understrege – som afsenderen også selv er inden på – at
jeg ikke gå ind i konkrete enkeltsager, herunder hverken afsenderens sag eller
vidneberetningerne.
Det er imidlertid vigtigt for mig at understrege, at hjælpen efter serviceloven
skal tage udgangspunkt i borgerens konkrete behov – ikke i en specifik
diagnose. En diagnose kan være en del af det samlede billede, men det er ikke
et krav, for at man kan få støtte og hjælp.
Kommunen har pligt til at foretage en helhedsvurdering af borgerens situation
og yde den nødvendige hjælp ud fra det. Og en afgørelse skal altid ske ud fra
en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers ressourcer, behov og
samlede livssituation.
Er man som borger utilfreds med sagsbehandlingen eller personale i sin
kommune, har man mulighed for at klage til borgmesteren, som er den øverst
ansvarlig for kommunens personale og tilrettelæggelsen af opgaverne i
kommunen. Klager over afgørelser, eller over at reglerne for sagsbehandling
ikke er blevet overholdt, behandles af Ankestyrelsen.
Da henvendelsen også omhandler elever i folkeskolen, har jeg bedt Børne- og
Undervisningsministeriet om et bidrag:
”Kommunerne har ansvar for at give alle børn i folkeskolen et fyldestgørende
undervisningstilbud i overensstemmelse med folkeskolens formålsparagraf.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om kommentar til henvendelse af 8/4-25 og 22/4-25 om manglende sagsbehandling ift. personsag om barn med udfordringer
3048201_0002.png
Skolelederen på elevens skole skal sikre, at det undervisende personale, der
er tilknyttet klassen, planlægger og tilrettelægger undervisningen, så alle elever
udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder socialt, og trives i skolens faglige og
sociale fællesskaber.
Børn, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af
undervisningsdifferentiering og holddannelse, skal tilbydes den nødvendige
støtte på grundlag af en konkret vurdering af deres undervisningsbehov, og
tilbud om støtte forudsætter ikke, at eleven har en diagnose.
Hvis en elevens skolesituation giver anledning til alvorlig bekymring, kan
skolens leder efter samråd med eleven og forældrene indstille eleven til en
pædagogisk-psykologisk vurdering, selv om eleven ikke kan anses for at have
behov for specialpædagogisk bistand. Den pædagogisk-psykologiske vurdering
skal være skriftligt, og forældrene skal have en kopi af vurderingen.
Børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, skal tilbydes
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i specialklasser og
specialskoler mv., eller som støtte i den almindelige klasse i mindst 9 ugentlige
undervisningstimer. Henvisning til specialundervisning skal ske efter
pædagogisk-psykologisk rådgivning og efter samråd med eleven og
forældrene. Det skal ske i form af en pædagogisk-psykologisk vurdering af
elevens undervisningsmæssige behov, og specialundervisning kan ikke tildeles
alene på baggrund af en diagnose.
Forældre kan klage over afgørelser om specialundervisning til Klagenævnet for
Specialundervisning.”
Afslutningsvist vil jeg også nævne, at regeringen netop har indgået en aftale
med alle Folketingets partier om en samlet 10-årsplan for psykiatrien. Som en
del af aftalen er det besluttet, at mennesker med ADHD og autisme skal have
den nødvendige behandling og støtte. Derfor skal Sundhedsstyrelsen i
samarbejde med et bredt tværfagligt udsnit af relevante aktører udarbejde et
oplæg til at sikre mere ensartet kvalitet i både udredning, behandling og
opfølgning på tværs af landet. Sundhedsstyrelsen forventes at færdiggøre
oplægget i 4. kvartal 2025.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2