Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3025817_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2490
Doknr.
10756987
Dato
21-05-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 22. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
562 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 562:
”Vil ministeren kommentere artiklen »Vil have ministeren på banen: Vi kan
ikke
overholde loven?«, TV2east.dk, den 20. april 2025? Er ministeren enig i, at der
er for få godkendte pladser, og at kommunerne derfor reelt ikke har andre mu-
ligheder end at begå lovbrud, som det fremgår af det nævnte tilfælde fra Ring-
sted Kommune? Hvor længe skal de børn, der lige nu udsættes for ulovlige an-
bringelser, vente på, at ministeren og Sammen om Handicap får udarbejdet de
lovforslag, som ministeren har varslet, at der arbejdes på?”
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at det er den enkelte kommunes
ansvar at leve op til forsyningsforpligtelsen i § 12, stk. 1, i barnets lov og sikre,
at der er de nødvendige tilbud til rådighed til anbringelse af de børn og unge i
kommunen, der har behov herfor.
Kommunen kan opfylde sin forsyningsforpligtelse ved at anvende egne tilbud
og ved samarbejde med andre kommuner, regioner eller private tilbud. Det føl-
ger videre af § 12, stk. 2, i barnets lov, at tilbud, der er omfattet af krav om god-
kendelse (jf. § 4 i lov om socialtilsyn), skal være godkendt af socialtilsynet, for
at de kan indgå i kommunens forsyning.
Af § 12, stk. 3, i barnets lov fremgår, at kommuner undtagelsesvist kan gøre
brug af ikke-godkendte tilbud. Det skal være tale om tilfælde, hvor der er et
akut behov for at placere et barn eller en ung i et tilbud, og hvor der ikke kan
findes en egnet plads på et godkendt tilbud. Et ikke-godkendt tilbud kan i den
situation anvendes i op til tre uger, og socialtilsynet skal orienteres herom. I
helt særlige situationer kan socialtilsynet endvidere give tilladelse til at anvende
tilbuddet i yderligere tre uger. Bestemmelsen har til formål at give kommunerne
lidt ekstra tid til at finde det rette tilbud til et barn eller en ung, hvis det undtagel-
sesvist i en akut situation ikke er muligt at finde et tilbud med det samme.
Kommunerne må ikke anvende ikke-godkendte tilbud til anbringelse af børn og
unge i andre situationer eller i længere tid, end det fremgår af § 12, stk. 3, i bar-
nets lov.
De oplysninger, Social- og Boligministeriet har modtaget vedr. kommunernes
brug af ikke-godkendte tilbud (jf. vedlagte bilag oversendt til SOU d. 23. april
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 562: Spm. om kommentar til artiklen »Vil have ministeren på banen: Vi kan ikke overholde loven?«, TV2east.dk, den 20/4-25
3025817_0002.png
2025), peger på, at 41 kommuner har angivet at have anvendt ikke-godkendte
tilbud på børne- og ungeområdet i 2024. 98 pct. af disse kommuner, svarende
til 40 kommuner, har angivet at 1-5 børn eller unge i 2024 har været anbragt på
et ikke-godkendt tilbud. Blot én kommune har angivet, at mellem 6-10 børn el-
ler unge i 2024 har været anbragt på et ikke-godkendt tilbud. Af disse 41 kom-
muner har over halvdelen angivet, at de har anvendt ikke-godkendte tilbud i
mere end tre uger i nogle tilfælde.
Generelt skal antallet af børn og unge anbragt i ikke-godkendte tilbud ses i ly-
set af, at knap 13.900 børn og unge var anbragt uden for hjemmet i løbet af
2023.
Oplever en kommune udfordringer med at leve op til forsyningsforpligtelsen, er
en løsning at oprette flere kommunale pladser i godkendte tilbud eller i samar-
bejde med andre kommuner, regioner eller private tilbud sikre, at der oprettes
flere pladser i godkendte tilbud. Jeg mener ikke, at det hverken er en lovmed-
holdelig løsning eller fagligt fornuftigt at anvende ikke-godkendte ud over, hvad
§ 12, stk. 3, i barnets lov giver kommunerne mulighed for.
Jeg kan videre oplyse om, at det arbejde, der pågår i forlængelse af
Aftale om
udmøntning af tre initiativer i rammeaftalen af 2. maj 2024 om en langsigtet og
bæredygtig udvikling af handicapområdet
af 20. januar 2025, er godt i gang, og
i den forbindelse bliver der også set på, om der er behov for at ændre reglerne
vedrørende anvendelsen af ikke-godkendte tilbud på det sociale område.
Hvis der vurderes at være et behov for at ændre reglerne, vil der blive set på
mulige løsningsmodeller, herunder fordele og ulemper herved. Jeg kan oplyse,
at såfremt der identificeres initiativer, som kræver lovgivning, fremlægges disse
for og drøftes med aftalepartierne med henblik på fremsættelse i en særskilt
lovproces snarest muligt i folketingssamlingen 2025-26. Det er endnu for tidligt
at sige, hvorvidt der er et behov for at gå videre med lovgivningsmæssige initia-
tiver.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
Bilag:
Notat pba. indhentelse af oplysninger om kommunernes brug af ikke-god-
kendte tilbud mv.
2