Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2490
Doknr.
10756987
Dato
21-05-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 22. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
562 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 562:
”Vil ministeren kommentere artiklen »Vil have ministeren på banen: Vi kan
ikke
overholde loven?«, TV2east.dk, den 20. april 2025? Er ministeren enig i, at der
er for få godkendte pladser, og at kommunerne derfor reelt ikke har andre mu-
ligheder end at begå lovbrud, som det fremgår af det nævnte tilfælde fra Ring-
sted Kommune? Hvor længe skal de børn, der lige nu udsættes for ulovlige an-
bringelser, vente på, at ministeren og Sammen om Handicap får udarbejdet de
lovforslag, som ministeren har varslet, at der arbejdes på?”
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at det er den enkelte kommunes
ansvar at leve op til forsyningsforpligtelsen i § 12, stk. 1, i barnets lov og sikre,
at der er de nødvendige tilbud til rådighed til anbringelse af de børn og unge i
kommunen, der har behov herfor.
Kommunen kan opfylde sin forsyningsforpligtelse ved at anvende egne tilbud
og ved samarbejde med andre kommuner, regioner eller private tilbud. Det føl-
ger videre af § 12, stk. 2, i barnets lov, at tilbud, der er omfattet af krav om god-
kendelse (jf. § 4 i lov om socialtilsyn), skal være godkendt af socialtilsynet, for
at de kan indgå i kommunens forsyning.
Af § 12, stk. 3, i barnets lov fremgår, at kommuner undtagelsesvist kan gøre
brug af ikke-godkendte tilbud. Det skal være tale om tilfælde, hvor der er et
akut behov for at placere et barn eller en ung i et tilbud, og hvor der ikke kan
findes en egnet plads på et godkendt tilbud. Et ikke-godkendt tilbud kan i den
situation anvendes i op til tre uger, og socialtilsynet skal orienteres herom. I
helt særlige situationer kan socialtilsynet endvidere give tilladelse til at anvende
tilbuddet i yderligere tre uger. Bestemmelsen har til formål at give kommunerne
lidt ekstra tid til at finde det rette tilbud til et barn eller en ung, hvis det undtagel-
sesvist i en akut situation ikke er muligt at finde et tilbud med det samme.
Kommunerne må ikke anvende ikke-godkendte tilbud til anbringelse af børn og
unge i andre situationer eller i længere tid, end det fremgår af § 12, stk. 3, i bar-
nets lov.
De oplysninger, Social- og Boligministeriet har modtaget vedr. kommunernes
brug af ikke-godkendte tilbud (jf. vedlagte bilag oversendt til SOU d. 23. april
1