Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2453
Doknr.
10958481
Dato
14-05-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 15. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
550 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 550:
”Vil ministeren kommentere den kritik af den ny handicapundersøgelse, der
fremsættes i artiklen ”Ny handicapundersøgelse skulle hjælpe politikere. Men
den er “ikke retvisende” og har “utallige fejlkilder,” mener eksperter” på
altinget.dk d. 4. april 2025?”
Svar:
Jeg har forelagt den kritik af undersøgelserne, som blev rejst i Altinget, for
Ankestyrelsen, som har følgende bemærkninger til kritikken:
”Altingets artikel fra 4. april 2025 refererer til, at ”Undersøgelsen
ikke [er]
retvisende på nogen måde i forhold til kommunernes afgørelser”.
Langt de fleste klagesager på det sociale område er omfattet af en retlig
prøvelse, jf. retssikkerhedslovens § 69, stk. 1. Ankestyrelsen foretager en fuld
prøvelse på det sociale område på nogle udvalgte sagsområder. Det er fx
sager om anbringelse af børn uden samtykke og sager om anvendelse af magt
over for voksne handicappede og ældre. Sagsområderne – som er omfattet af
en fuld prøvelse – fremgår af retssikkerhedslovens § 69, stk. 2.
I Ankestyrelsens retlige prøvelse indgår blandt andet en vurdering af, om
kommunen har anvendt de rette retsregler, om kommunens regelanvendelse er
korrekt, om sagsbehandlingsregler er overholdt, om sagen er tilstrækkeligt
oplyst, om alle relevante hensyn er inddraget, og at der ikke er inddraget
usaglige hensyn.
Ankestyrelsen har med Handicapsagsbarometret for det første set på, om de
kommunale afgørelser indeholder en eller flere retlige mangler.
Ankestyrelsen har derefter vurderet, hvad de konstaterede mangler ville have
haft af betydning for sagens samlede resultat, hvis sagerne havde været anket
til Ankestyrelsen. Altså om Ankestyrelsen ville have omgjort kommunens
afgørelse, hvis den var kommet ind som en almindelig klagesag.
Det er ikke altid, at en retlig mangel har betydning for sagens endelige resultat.
Dette er fx tilfældet, hvis borgerens udgifter ikke overstiger den gældende
1