Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3023321_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2399
Doknr.
7237049
Dato
19-05-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 11. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
549 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 549:
”Vil ministeren oversende den omtalte afgørelse fra Ankestyrelsen til
Socialudvalget, som refereres i en artikel om Aarhus Kommune, hvor
kommunen i november sidste år ønskede at tvangsfjerne en pige med
henvisning til massiv og langvarig kriminalitet i familien? Vil ministeren
derudover redegøre for, hvilke kriterier der skal være opfyldt, og hvilke
initiativer der skal være forsøgt, før en kommune kan træffe beslutning om at
anbringe et barn? Spørgsmålene er med henvisning til artiklen »En pige skulle
tvangsfjernes på grund af sine kriminelle brødre: Den gik ikke, og nu vil flere
kommuner have reglerne lavet om«, Jyllands-posten.dk, den 7. april 2025.”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Ankestyrelsen, som har
oplyst, at Ankestyrelsen ikke tidligere som led i en aktindsigt efter
offentlighedsloven har udleveret den omtalte afgørelse i anonymiseret form.
Jeg må henholde mig til dette, men kan generelt oplyse, at hvis et barn eller en
ung antages at have behov for støtte, har kommunen pligt til at sikre, at der
foretages en screening efter barnets lov § 18, afdækning efter barnets lov § 19
eller en børnefaglig undersøgelse af barnets eller den unges forhold efter
barnets lov §§ 20-23 med henblik på at afdække barnets og familiens
ressourcer såvel som problemer.
Den børnefaglige undersøgelse skal tilrettelægges ud fra en
helhedsbetragtning og skal afdække udfordringer og ressourcer hos barnet,
den unge, familien og netværket. Hvis barnet f.eks. vokser op i en kriminel
familie, der påvirker barnets udvikling, trivsel og adfærd, skal det medtages.
Det indgik som element i Aftale om bandepakke IV – Trygge nabolag i hele
Danmark fra 8. november 2023 – at ændre barnets lov for at tage bedre hånd
om unge på kanten af bandekriminalitet. Med ændringen skal kommunerne ved
vurderingen af, om der skal iværksættes en børnefaglig undersøgelse, b.la.
lægge vægt på, om barnets eller den unges nære familiemedlemmer er dømt
for bandekriminalitet.
Kommunen kan med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den
unge, der er fyldt 15 år, træffe afgørelse om anbringelse uden for hjemmet, når
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om oversendelse af afgørelse fra Ankestyrelsen, som refereres i en artikel om Aarhus Kommune, hvor kommunen i november sidste år ønskede at tvangsfjerne en pige med henvisning til massiv og langvarig kriminalitet i familien
3023321_0002.png
det er af væsentlig betydning af hensyn til barnets eller den unges særlige
behov for støtte efter barnets lov § 46.
Herudover kan børne- og ungeudvalget uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, træffe
afgørelse om anbringelse uden for hjemmet, når der er åbenbar risiko for, at
barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade, jf. barnets
lov § 47.
Følgende forhold, der følger af barnets lov § 47, stk. 1, nr. 1-4, kan begrunde
en anbringelse uden samtykke:
1. utilstrækkelig omsorg for eller behandling af barnet eller den unge,
2. vold eller andre alvorlige overgreb
3. misbrugsproblemer, kriminel adfærd eller andre svære sociale
vanskeligheder hos barnet eller den unge,
4. andre adfærds- eller tilpasningsproblemer hos barnet eller den unge.
Foruden en åbenbar risiko for barnets eller den unges sundhed eller udvikling,
skal der også være begrundet formodning for, at problemerne ikke kan
løses under barnets eller den unges fortsatte ophold i hjemmet, jf. barnets lov §
47, stk. 2.
En begrundet formodning om, at problemerne ikke kan løses under barnets
eller den unges fortsatte ophold i hjemmet, betyder, at det ikke er en betingelse
for at iværksætte en anbringelse, at kommunen først har afprøvet alternative
indsatser. En anbringelse er således ikke sidste udvej og et tiltag, der først
tages i brug, når alle andre muligheder er udtømte, men kommunen bør altid
overveje, om mindre indgribende indsatser ville være tilstrækkelig, jf. vejledning
til barnets lov nr. 9148 af 15. marts 2024, pkt. 52.
Kommunens valg af indsats skal således altid bero på en konkret, individuel
vurdering og tage udgangspunkt i det enkelte barn eller den enkelte unges
særlige behov for støtte. Nogle børn og unge vil have brug for omfattende
støtte i form af en anbringelse efter barnets lov §§ 46-47 eller i form af en
støttende indsats efter § 32. For andre børn og unge vil det være tilstrækkeligt
med en tidlig forebyggende indsats efter barnets lov §§ 30-31.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2