Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3024618_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2380
Doknr.
8265438
Dato
20-05-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 10. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
545 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 545:
Vil ministeren igangsætte en grundig undersøgelse af Ankestyrelsen, herunder
en vurdering af deres uvildighed i forhold til anbringelsesområdet?
Spørgsmålet stilles på baggrund af podcastserien 'Flugten til Tyskland',
Sjællandske Nyheder, den 24. marts 2025.
Svar:
Jeg vil indledningsvist understrege, at det er afgørende for borgernes
retssikkerhed, at Ankestyrelsen er uafhængig og træffer lovmedholdelige
afgørelser.
Jeg kan helt generelt oplyse, at Ankestyrelsen behandler klager over afgørelser
truffet af børne- og ungeudvalget om blandt andet anbringelse uden for
hjemmet uden samtykke, ligesom Ankestyrelsen har kompetence til af egen
drift at træffe afgørelse om anbringelse efter barnets lov. Ankestyrelsen
behandler også klagesager om anbringelse med samtykke, hvor kommunen er
førsteinstans.
Ankestyrelsen kan i sager vedrørende klage over en afgørelse truffet af børne-
og ungeudvalget enten træffe afgørelse om stadfæstelse af børne- og
ungeudvalgets afgørelse, hvorefter anbringelsen opretholdes, eventuelt med
mindre ændringer, eller ophævelse af børne- og ungeudvalgets afgørelse.
I sager, hvor Ankestyrelsen konstaterer, at der er sket sagsbehandlingsfejl,
retter Ankestyrelsen så vidt muligt op på fejlene i forbindelse med behandling
af sagen. Hvis Ankestyrelsen kan rette op på fejlene og vurderer, at
betingelserne for anbringelse på den baggrund er opfyldt, stadfæster
Ankestyrelsen udvalgets afgørelse om anbringelse og påtaler
sagsbehandlingsfejlene. Ankestyrelsen har i disse sager ikke kompetence til at
hjemvise.
I nogle sager, hvor Ankestyrelsen konstaterer, at en påklaget afgørelse om
anbringelse er behæftet med væsentlige fejl, kan Ankestyrelsen – efter en
konkret vurdering - komme frem til, at fejlene er af en sådan karakter, at
Ankestyrelsen ikke i forbindelse med klagesagsbehandlingen kan rette op på
fejlene. Det kan eksempelvis skyldes et mangelfuldt oplysningsgrundlag. I de
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om en grundig undersøgelse af Ankestyrelsen, herunder en vurdering af deres uvildighed ift. anbringelsesområdet
3024618_0002.png
situationer benytter Ankestyrelsen sin egen drift kompetence til at træffe den
korrekte afgørelse efter eventuel yderligere oplysning af sagen.
Jeg kan også oplyse, at det følger af § 147, stk. 1, i barnets lov, at
Ankestyrelsens afgørelser efter § 146 og § 151, stk. 3, ved henvendelse til
Ankestyrelsen, inden 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen, kan kræves forelagt for retten.
Ankestyrelsen har oplyst, at i klagesager vedrørende anbringelse uden
samtykke omgjorde Ankestyrelsen 2% af sagerne i 2022, 3% af sagerne i 2023
og 4% af sagerne i 2024. Der ses således en mindre stigning.
Ankestyrelsen har videre oplyst, at i klagesager vedrørende støttende indsatser
og anbringelse med samtykke samt hjemgivelse og hjemgivelsesperiode
omgjorde Ankestyrelsen 34% af sagerne i 2022, 38% af sagerne i 2023 og
49% af sagerne i 2024. Der ses også i disse sagstyper en stigning i
omgørelsesprocenten.
Jeg har ikke grund til at antage, at Ankestyrelsen ikke er uafhængig eller ikke
træffer lovmedholdelige afgørelser. På den baggrund ser jeg ikke, at der er
behov for at igangsætte en undersøgelse af Ankestyrelsen.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2