Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3024572_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
10140742
Dato
20-05-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 9. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 540
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD) og Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 540:
”Vil social- og boligministeren - med bidrag fra justitsministeren - tage initiativ til
en dialog med social- og retsordførerne om rimeligheden i, at børn og unge
selv skal rejse en sag, når de har været udsat for svigt fra myndighedernes
side? Hvad vil ministeren helt konkret foretage sig på baggrund af drøftelserne
af samrådsspørgsmål AJ? Spørgsmålene stilles som opfølgning på
besvarelsen af samrådsspørgsmål AJ om børn og unges rettigheder, når
kommuner svigter i underretningssager, behandlet i Socialudvalget den 3. april
2025.”
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at det er helt afgørende for mig, at
børn og unge trygt kan stole på, at de bliver grebet af systemet og af
myndighederne i situationer, hvor det bliver relevant. Det er samtidig
afgørende, at de oplever, at de altid har en stemme i disse situationer.
Vi har fra regeringens side foretaget en række ændringer med det formål at
forbedre vilkår og retssikkerhed for børn og unge i udsatte positioner. Derfor er
det også mit klare håb, at langt færre børn i fremtiden får behov for at føre en
erstatningssag.
Med barnets lov, der trådte i kraft d. 1. januar 2025, er der skabt en ny
hovedlov, der har integreret et mere tidssvarende børnesyn i lovgivningen på
det sociale børne- og ungeområde. Vi har med barnets lov bl.a. fået
understreget vigtigheden i, at børn og unge inddrages løbende i deres egen
sag.
Ligeledes følger det af § 18 i barnets lov, at kommuner, når de modtager en
underretning om et barn eller en ung, skal screene og vurdere, om sagen
kræver yderligere afdækning (jf. § 19 i barnets lov) af barnet eller den unges
forhold, eller om det kræver en børnefaglig undersøgelse (jf. § 20 i barnets lov)
af barnet eller den unges støttebehov. Det følger endvidere af officialprincippet,
der er et grundlæggende princip i forvaltningsretten, at kommunen skal sikre, at
der indhentes de oplysninger der er nødvendige for at kunne behandle og
afgøre sagen. Desuden skal oplysninger af betydning for sagens afgørelse
dokumenteres på sagen.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 540: Spm. om initiativ til en dialog med social- og retsordførerne om rimeligheden i, at børn og unge selv skal rejse en sag, når de har været udsat for svigt fra myndighedernes side
3024572_0002.png
Samtidig vil jeg henvise til, at vi flere gange, og senest med aftalen om
udmøntning af reserven på social-, sundheds-, og arbejdsmarkedsområdet
2024-2027 (SSA24), har afsat midler til Børns Vilkårs støtteordning i
forbindelse med erstatningssager. Støtteordningen har til formål at tilbyde
rådgivning, advokathjælp og bisidning til personer, der har oplevet
omsorgssvigt fra offentlige myndigheder i barndommen, og som overvejer at
anlægge en erstatningssag.
Endelig vil jeg bemærke, at det er min klare opfattelse, at vi i Folketingets
politiske udvalg såvel som i andet regi, løbende har gode og konstruktive
dialoger om, hvordan vi sikrer de bedste rammer og vilkår for vores børn og
unge i udsatte positioner.
Jeg har endvidere indhentet bidrag fra Justitsministeriet tbf. besvarelsen af de
fremsendte spørgsmål. Justitsministeriet oplyser følgende:
”1. I dansk ret er udgangspunktet for civile retssager, at den part, der
mener at have et krav, som den anden part ikke anerkender, selv
anlægger en sag om dette krav ved domstolene.
For så vidt angår spørgsmålet om oprettelse af et særligt
erstatningsnævn til behandling af erstatningskrav mod offentlige
myndigheder i sager om myndighedssvigt af børn og unge, er det som
nævnt i forbindelse med samrådet vanskeligt entydigt at konkludere, at
oprettelsen af et særligt nævn vil være til ubetinget gav for de
personer, som har været udsat for et myndighedssvigt. F.eks. vil en
nævnsbehandling også indebære en proces med bevisførelse, der kan
opleves som belastende for den erstatningssøgende. En
nævnsafgørelse vil endvidere kunne indbringes for domstolene, hvorfor
sagsbehandlingstiden i disse tilfælde vil blive forlænget.
Der er ingen tvivl om, at de lange sagsbehandlingstider hos
domstolene udfordrer retssikkerheden. Det gælder også for personer,
som har været udsat for et myndighedssvigt. Det er også derfor, at
domstolenes flerårsaftale indebærer et markant økonomisk løft til
nedbringelse af sagsbehandlingstiden. Der er allerede gennemført
lovændringer, som forenkler retsplejen og øger kapaciteten i
domstolene, hvilket skal bidrage til kortere sagsbehandlingstider.
2. Det er helt afgørende, at de børn og unge, som er blevet svigtet af
myndighederne, har mulighed for at få taget stilling til eksempelvis et
erstatningskrav.
Det fremgår af forældelseslovens § 3, stk. 5, der blev indsat i 2018, at
krav på erstatning eller godtgørelse ikke er genstand for forældelse,
hvis kravet udspringer af, at en forvaltningsmyndighed har tilsidesat
lovbestemte forpligtelser over for en person under 18 år i forbindelse
med overgreb begået over for denne. Disse krav forældes ikke.
Hensynet bag denne helt særlige undtagelse til de almindelige
forældelsesregler er bl.a., at en eventuel erstatningssag mod
myndighederne ikke opstår, før overgrebene kommer for en dag,
hvilket ofte først vil ske, når barnet er blevet voksent, da barnet typisk
først på dette tidspunkt vil være i stand til at reflektere over
overgrebene og over myndighedernes ansvar i den forbindelse.
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 540: Spm. om initiativ til en dialog med social- og retsordførerne om rimeligheden i, at børn og unge selv skal rejse en sag, når de har været udsat for svigt fra myndighedernes side
3024572_0003.png
Som det fremgår af lovbemærkningerne til forældelseslovens § 3, stk.
5, blev der ikke med ophævelsen af forældelsesfristerne i sager om
myndighedssvigt ændret ved, at der fortsat vil skulle føres bevis for det
erstatnings- eller godtgørelseskrav, der bliver rejst, og at det med tiden
bliver sværere at løfte denne bevisbyrde.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at retten efter en konkret vurdering af
sagens faktiske omstændigheder kan vælge at vende bevisbyrden om.
I vurderingen af, hvorvidt dette er relevant, kan det bl.a. indgå, hvem af
parterne i sagen der har anledning til eller mulighed for at sikre sig et
bevis. Retten kan i den forbindelse endvidere opfordre en part til at føre
bevis og tillægge det fordel for modparten ved bevisvurderingen, hvis
parten ikke efterkommer rettens opfordring, jf. retsplejelovens § 344,
stk. 3.”
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
3