Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3021433_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2337
Doknr.
8037391
Dato
14-05-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 9. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 536
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 536:
”Vil
ministeren kommentere podcastserien 'Flugten til Tyskland' om en sag fra
Næstved Kommune, hvor en sagsbehandler truer en familiefar uden
lovgrundlag, så familien ender med at flygte til Tyskland, og mener ministeren,
at det bør kunne finde sted i danske kommuner, uden at det har
konsekvenser? Vil ministeren indhente en redegørelse om forløbet fra
Næstved Kommune? Spørgsmålene henviser til podcastserien 'Flugten til
Tyskland', Sjællandske Nyheder, den 24.marts 2025.”
Svar:
Indledningsvist skal det bemærkes, at jeg som minister ikke kan gå ind i eller
kommentere på konkrete sager.
Først og fremmest er det vigtigt for mig at understrege, at det er kommunernes
pligt at efterleve gældende regler og dermed også aktivt sikre, at
sagsbehandlingen foregår korrekt og inden for lovgivningens rammer. Det er
forudsætningen for god sagsbehandling. Og det er afgørende for
retssikkerheden.
Derudover gælder det, at det er borgmesteren, der som øverste daglige leder
af forvaltningen bl.a. har ansvaret for at sikre, at der er ansat tilstrækkeligt
kvalificeret personale til løsningen af kommunens opgaver, at de ansatte
iagttager god forvaltningsskik, og at der er tilrettelagt hensigtsmæssige
arbejdsrutiner og kontrolprocedurer.
Jeg kan helt generelt oplyse, at kommunen har pligt til at sikre, at der
iværksættes en rettidig og systematisk vurdering af alle underretninger med
henblik på at afklare, om barnet eller den unge har behov for særlig støtte.
Når et barn eller en ung har været udsat for overgreb eller hvis der er mistanke
herom, skal kommunen iværksætte en børnefaglig undersøgelse, jf. § 20, stk.
1, nr. 2, i barnets lov. Formålet er at beskytte barnet eller den unge og sikre, at
sager, hvor der er mistanke eller viden om overgreb mod et barn eller en ung,
altid bliver grundigt undersøgt. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med
bestemmelsen i § 125 om brug af børnehuse i forbindelse med børnefaglig
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om kommentar til podcastserien 'Flugten til Tyskland' om en sag fra Næstved Kommune, hvor en sagsbehandler truer en familiefar uden lovgrundlag
3021433_0002.png
undersøgelse, når et barn eller en ung har været udsat for overgreb eller ved
mistanke herom.
Det betyder, at når en kommune modtager en underretning om bekymring for
overgreb mod et barn eller en ung, skal kommunen som udgangspunkt træffe
afgørelse om at igangsætte en børnefaglig undersøgelse. Kommunen skal
behandle en underretning efter de regler, der gælder for behandling af
underretninger, herunder de særlige regler for underretning om overgreb. Det
betyder, at kommunen skal screene sagen og vurdere, om der er viden eller
mistanke om overgreb.
Det betyder ikke, at enhver underretning, en kommune modtager om
bekymring for overgreb mod et barn eller en ung automatisk skal medføre, at
der træffes afgørelse om at igangsætte en børnefaglig undersøgelse. Åbenlyst
grundløse eller rent chikanøse underretninger skal således ikke give anledning
til en børnefaglig undersøgelse. I sådanne tilfælde skal sagen efter en
screening afsluttes, hvis der ikke i øvrigt er grundlag for bekymring for barnet
eller den unge.
Jeg kan også oplyse, at kommunen helt generelt skal være opmærksom på §
5, stk. 3, i barnets lov, om inddragelse af barnet eller den unge og på § 2, stk.
4, i barnets lov, om samarbejde med familien.
Kommunen skal særligt være opmærksom på § 137, stk. 3, i barnets lov,
hvoraf det følger, at der altid skal gennemføres en samtale med barnet eller
den unge i forbindelse med underretninger om overgreb mod et barn eller en
ung. Såfremt underretningen omhandler bekymring for, at en eller begge
forældre begår overgreb eller har begået overgreb mod barnet eller den unge,
skal samtalen gennemføres uden forældrenes samtykke og tilstedeværelse.
Kommunen skal i tilfælde af overgreb inddrage det børnehus, som kommunen
samarbejder med efter bestemmelserne i §§ 124 og 125 i barnets lov.
Det er også vigtigt, at kommunen sørger for at inddrage barnets eller den
unges forældre, således at de får mulighed for at være aktive deltagere i
processen. Forældrenes viden om egne ressourcer, barnet eller den unge og
familiens samlede situation skal indgå i udredningen, og forældrene skal have
mulighed for at få indsigt i barnets eller den unges behov.
I den forbindelse vil jeg understrege, at kommunens sagsbehandlere aldrig skal
udtale sig på en måde, der kan opleves som truende i forhold til det videre
sagsbehandlingsforløb eller i forhold til, hvilke afgørelser kommunen kan
træffe.
Jeg vil også understrege, at kommunens afgørelser om særlig støtte til børn og
unge altid skal træffes med henblik på at sikre barnets eller den unges bedste
og skal tage udgangspunkt i det enkelte barns eller enkelte unges behov.
I forhold til kommunens mulighed for at få adgang til
forældremyndighedsindehaverens hjem, kan jeg oplyse, at kommunen efter §
139, stk. 4, i barnets lov, under visse omstændigheder kan få adgang til
hjemmet, når adgangen til hjemmet sker som led i en børnefaglig
undersøgelse. Det indebærer, at der er truffet afgørelse om gennemførelse af
en børnefaglig undersøgelse, og at adgangen til hjemmet vil ske som led i
udarbejdelsen af undersøgelsen og kan forventes at bidrage til oplysning af
sagen. Det er herudover en betingelse, at adgangen til hjemmet må anses for
nødvendig for at afgøre, om der er åbenbar risiko for alvorlig skade på et barns
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om kommentar til podcastserien 'Flugten til Tyskland' om en sag fra Næstved Kommune, hvor en sagsbehandler truer en familiefar uden lovgrundlag
3021433_0003.png
eller en ungs sundhed eller udvikling. Det indebærer, at det ikke er muligt at
tilvejebringe de nødvendige oplysninger på anden vis. Det er videre en
betingelse, at forældremyndighedsindehaver har modarbejdet, at en vurdering
af barnets eller den unges støttebehov kan gennemføres med andre mere
lempelige foranstaltninger. Herved er det forudsat, at kommunen på anden vis
har forsøgt at tilvejebringe de oplysninger, som det forventes, at adgangen til
hjemmet uden samtykke kan afdække, og at forældremyndighedsindehaveren
direkte har modarbejdet dette.
Jeg vil til sidst understrege, at som borger i enhver kommune skal man kunne
stole på, at kommunen foretager en korrekt sagsbehandling. Er det ikke
tilfældet, eller har man mistanke om, at der er sket forkert sagsbehandling, så
har vi et klagesystem, der er egnet til at rette op på sagsbehandlingsfejl og
forkerte afgørelser. Ankestyrelsen er klagemyndighed for kommunernes
afgørelser efter bl.a. barnets lov.
I forhold til den konkrete sag har jeg noteret mig, at det oplyses, at borgeren
har klaget til Næstved Kommune. Jeg har også noteret mig, at det oplyses, at
sagen er afsluttet både i Næstved Kommune og ved politiet.
Jeg har desuden noteret mig, at Næstved Kommune har et forløb med Task
Forcen på udsatte børn- og ungeområdet, der er et samarbejde mellem
Ankestyrelsen og Social- og Boligstyrelsen. Det overordnede formål med Task
Forcen er at bidrage til at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen i kommunerne.
På den baggrund vurderer jeg ikke, at der på nuværende tidspunkt er grundlag
for at indhente en redegørelse fra kommunen.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
3