Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3004494_0001.png
Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersens
talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Åbent samråd om erstatningssager
D. 3. april
1-133
Ca. 12 min
Besvarelse af samrådsspørgsmål AJ
Socialudvalget
Samrådsspørgsmål AJ
Vil ministrene redegøre for, om de agter at foretage ændringer i lovgivningen på bag-
grund af TV2-dokumentaren "Ingen kære kommune", så det for eksempel bliver
nemmere for børn og unge at få godtgørelse, når en kommune svigter og ikke reagerer
på utallige underretninger?
Det talte ord gælder
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 3/4-25 om TV2-dokumentaren "Ingen kære kommune" (samrådsspm. AJ)
[Indledning]
Tak for samrådsspørgsmålet om muligheden for erstatning i
sager om børn, hvor kommuner har begået fejl.
Spørgsmålet tager udgangspunkt i en konkret sag.
Jeg vil indledningsvist slå fast, at jeg kun kender sagen fra
dokumentaren ”Ingen kære kommune” fra mediernes
dækning af den, men der er ikke tvivl om, at den har gjort
indtryk på mig.
Dokumentaren viser jo, hvor store konsekvenser det kan få,
når børn ikke får hjælp i rette tid.
Vi har som samfund en pligt til at opdage og hjælpe de børn,
som har brug for det. Vi har alle som én et ansvar for at
underrette kommunen, hvis vi oplever at et barn er i fare eller
udsættes for omsorgssvigt.
Herefter har kommunen ansvaret for at sikre, at barnet får
den rette hjælp og støtte.
Både justitsministeren og jeg er i dag blevet bedt om at
svare på om vi agter at foretage ændringer i lovgivningen på
baggrund af dokumentaren.
Men jeg vil gerne starte med at tillade mig at starte et andet
sted. For jeg mener, at det er vigtigt at slå fast, at vi jo
allerede har gjort rigtig mange ting for at sørge for, at flere
børn bliver hjulpet tilstrækkeligt og rettidigt.
Tillæg og ændringer, der skal sikre færre fejl og svigt i
myndighedernes behandling af sager på børneområdet, skal
gerne betyde, at færre får i fremtiden behov for at rejse krav
om erstatning.
[Inddragelse af børn og unge i egen sag]
D. 1. januar 2024 trådte barnets lov i kraft. En helt ny
hovedlov, hvor vi implementerede et mere moderne
børnesyn i lovgivningen på børne- og ungeområdet.
Noget af den kritik, der bliver rejst i dokumentaren er, at der
ikke var nogen fra kommunen, der talte med de to piger,
mens de her svigt stod på.
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 3/4-25 om TV2-dokumentaren "Ingen kære kommune" (samrådsspm. AJ)
Det er helt afgørende, at der bliver lyttet til de børn og unge,
som sagerne handler om. Det viser dokumentaren jo i
allerhøjeste grad om.
Med barnets lov stiller vi større krav til kommunernes
inddragelse af børn og unge i deres egen sag.
Vi har fjernet de regler, der førhen betød, at inddragelse af
børn skulle ske på bestemte tidspunkter i et sagsforløb.
Nu stilles der derimod krav om, at barnet inddrages ved
samtaler, inden der træffes beslutninger eller afgørelser om
barnets eller den unges forhold. Det betyder, at barnet skal
inddrages løbende og hver gang, det er relevant.
I de tilfælde, hvor der skal træffes afgørelse om barnets eller
den unges forhold, vil en manglende inddragelse af barnets
synspunkter og ønsker udgøre en væsentlig mangel ved
afgørelsen.
Fordi det er vigtigt, at vi lytter til børnene. Det er deres liv,
det handler om, og vi har en pligt til at inddrage dem i de
beslutninger, der får betydning for deres liv og fremtid. Det er
det børnesyn, vi søger at slå an med både aftalen om
Børnene Først og barnets lov.
[Sagsskridt efter en underretning]
Dokumentaren rejser desuden kritik af manglende
handling ved gentagne underretninger om pigerne.
Barnets lov er bygget op på den måde, at kommunerne
har nogle klare forpligtelser, når de modtager en
underretning om et barn eller en ung.
Med barnets lov er kommunerne nu forpligtede til at
foretage en screening, hvis de får mistanke om, at et
barn har brug for hjælp.
Det vil sige, at når kommunen modtager en
underretning om et barn, ja så skal kommunen screene
og vurdere, hvad det næste skridt i sagen skal være.
Kommunen skal med screeningen konkret vurdere, om
der er behov for en afdækning, en børnefaglig
undersøgelse eller om der ikke skal foretages
yderligere. Det væsentlige er her, at der skal være en
begrundet stillingtagen til, hvad der er det rette næste
skridt i sagen.
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 3/4-25 om TV2-dokumentaren "Ingen kære kommune" (samrådsspm. AJ)
Hvis kommunen vurderer, at der skal laves en
afdækning af barnets forhold, så skal kommunen
foretage afdækningen med inddragelse af fagfolk, som
allerede har viden om barnets eller den unges og
familiens forhold.
Kommunen skal også vurdere, om der skal foretages en
afdækning for eventuelle andre børn i familiens behov for
støtte.
Kommunen skal træffe afgørelse om en børnefaglig
undersøgelse, hvis det er en alvorlig eller kompleks sag –
det gælder også hvis der overvejes anbringelse af barnet.
Kommunen skal også træffe afgørelse om en børnefaglig
undersøgelse, hvis der er mistanke om, at et barn har været
udsat for overgreb. Det samme gælder, hvis et barn har
ledsaget en forælder på krisecenter, som har afbrudt
opholdet for at vende tilbage til et voldeligt miljø.
Intentionen med en børnefaglig undersøgelse det er, at
kommunen undersøger alle forhold omkring barnets, den
unges og familiens situation, og at der dannes et
helhedsorienteret billede af de faktorer, der har betydning for
barnets eller den unges trivsel og udvikling.
Kommunen kan på baggrund af afdækningen eller den
børnefaglige undersøgelse træffe afgørelse om det videre
forløb og om hvilke indsatser, der skal iværksættes efter
barnets lov.
[Krav til dokumentation i børnesager]
Et andet kritikpunkt, som rejses i dokumentaren, handler om
manglende dokumentation i kommunens behandling af den
konkrete sag.
Reglerne er sådan, at det er kommunerne, der er
ansvarlige for at sikre, at børn og unge får den hjælp og
støtte efter barnets lov, de har brug for. Det gælder
uanset barnets eller den unges situation.
Reglerne om kommunens behandling af sager på det
sociale område findes i retssikkerhedsloven.
Det næste bliver en smule teknisk, men jeg håber, at I
vil bære over med mig, for jeg mener, at det er vigtigt, at
vi får lagt reglerne helt tydeligt frem.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 3/4-25 om TV2-dokumentaren "Ingen kære kommune" (samrådsspm. AJ)
Retssikkerhedsloven har bl.a. til formål at sikre
borgernes rettigheder og indflydelse, når de sociale
myndigheder behandler sager.
Retssikkerhedsloven fastsætter regler om
oplysningspligten. Det betyder, at myndigheden – i det
her tilfælde kommunen - har ansvaret for at sikre, at
sager, der behandles efter retssikkerhedsloven, er
oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan
træffe afgørelse.
Oplysninger af betydning for sagens afgørelse skal
dokumenteres på sagen. Dette indebærer en pligt for
forvaltningsmyndigheden – altså for eksempel
kommune - til at journalisere dokumenter, der er
modtaget eller afsendt af myndigheden som led i
administrativ sagsbehandling, i det omfang dokumentet
har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i
øvrigt. Det samme gælder interne dokumenter, der
foreligger i endelig form.
Det er således kommunens ansvar at sikre, at der i
sager om fx anbringelse af børn og unge uden for
hjemmet sker en korrekt sagsoplysning og
journalisering, og at sagens oplysninger ligger til grund
for indstillingen til børne- og ungeudvalget om
anbringelse.
Udvalget kan sende en sag tilbage til forvaltningen, hvis
de vurderer, at den ikke er tilstrækkeligt oplyst, når den
forelægges udvalget.
Det følger af det såkaldte officialprincip, at det påhviler
den enkelte forvaltningsmyndighed – altså her
kommunen – enten selv at fremskaffe de fornødne
oplysninger til at afgøre en konkret sag korrekt eller at
foranledige, at andre medvirker til sagens oplysning.
Det kan for eksempel være i sundhedsvæsnet eller
andre steder.
Kernen i officialprincippets krav til bevissikkerhed det er,
at en sag skal undersøges af myndigheden netop så
langt, som det er nødvendigt for at træffe, det der
hedder en materielt rigtig afgørelse.
Undersøgelsen af sagen må derfor ikke afsluttes, før
der er tilvejebragt et forsvarligt oplysningsgrundlag.
Omvendt bør oplysningen af en sag ikke strækkes så
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 3/4-25 om TV2-dokumentaren "Ingen kære kommune" (samrådsspm. AJ)
vidt og så langt, at der indsamles oplysninger, som
tydeligt ikke har betydning for sagens afgørelse.
[Børns Vilkårs støtte ved erstatningssager]
Dokumentaren ”Ingen kære kommune” er hjerteskærende,
det er der ingen tvivl om. Dokumentaren handler om en sag,
som er af ældre dato, og vi står heldigvis et andet sted i dag,
end vi gjorde dengang. Vi taler om en sag, hvor vi taler om
børn i 00’erne, og det føles jo ikke som særligt lang tid for
mit vedkommende, men det er trods alt over 20 år siden.
Vi har indført en række regler – senest med barnets lov –
om, hvordan kommunerne skal behandle sager om børn og
unge, som befinder sig i udsatte positioner.
Så for at besvare samrådsspørgsmålet direkte, mener jeg
ikke, at vi skal lave regelændringer på socialområdet. For vi
har allerede taget væsentlige skridt for at sikre, at børn og
unge ikke vokser op i utrygge hjem.
Det, der er vigtigt, er at sikre, at børn og unge kan stole på,
at de bliver grebet af systemet, hvis de får brug for hjælp og
støtte.
De skal kunne stole på, at de bliver hørt og inddraget, og at
kommunen undersøger deres sag grundigt, hvis der er grund
til bekymring. Det er barnets lov med til at sikre.
Hovedreglen er, at kommunerne skal sørge for, at
behandlingen af sager om børn og unge sker i
overensstemmelse med reglerne, og at der bliver grebet
rettidigt ind med de rette indsatser.
Når alt det er sagt, er jeg ikke blind for, at der kan ske fejl, og
at der findes sager, hvor myndighederne ikke har grebet ind i
rette tid.
Hvis der bliver begået fejl skal klagemyndighederne,
herunder Ankestyrelsen, være med til at finde fejl og sørge
for, at der kan blive rettet op på disse.
Og der forsat er tvivl om, hvorvidt myndighederne har
handlet korrekt, har vi et velfungerende domstolssystem,
som kan behandle sagen.
I de særlige tilfælde, hvor myndighederne ikke har handlet
korrekt, er det vigtigt, at der findes ordninger, der kan hjælpe
og støtte borgere i at rejse erstatningskrav.
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om oversendelse af social- og boligministerens talepapir fra åbent samråd den 3/4-25 om TV2-dokumentaren "Ingen kære kommune" (samrådsspm. AJ)
Derfor er jeg også glad for, at vi fra politisk side flere gange,
og senest ved aftalen om SSA24, altså udmøntningen af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet, har sat midler af til Børns Vilkårs
støtteordning i forbindelse med erstatningssager.
Børns Vilkår har i forbindelse med dokumentaren oplyst til
TV 2, at man per 1. januar 2025 er bekendt med 255
igangværende erstatningssager.
Børns Vilkår varetager en rådgivningsordning for personer,
der har oplevet omsorgssvigt fra offentlige myndigheder i
barndommen, og som overvejer at anlægge en
erstatningssag.
Afslutningsvist vil jeg blot endnu engang understrege, at vi
som samfund har et ansvar for at hjælpe de børn og unge,
som står i vanskelige situationer. Dokumentaren taler sit
tydelige sprog, og det er umuligt ikke at blive berørt af de to
pigers - nu kvinders - historie. Men vi står heldigvis et helt
andet sted i dag end vi gjorde i starten af 00’erne.
Vi har sidenhen taget nogle vigtige skridt for at sikre, at der
sker færre fejl, og at børn og unge får bliver hørt og får den
rette hjælp både igennem fx overgrebspakken, Børnene
Først og barnets lov – bare for at nævne et par stykker.
Og med det vil jeg sige tak for ordet og give ordet videre til
justitsministeren.
7