Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 1715
Doknr.
5293395
Dato
11-04-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 14. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
492 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk (SF).
Spørgsmål nr. 492:
Vil ministeren oplyse, hvad udgiften vil være, såfremt CTI-metoden (Critical
Time Intervention) udbredes til alle kommuner til hhv. alle tidligere anbragte
unge mellem 18 og 23 år eller til alle tidligere anbragte unge i risiko for
hjemløshed? Endvidere bedes ministeren redegøre for udgifterne i forbindelse
med en udbredelse af CTI-metoden sammenlignet med den udgift, som
kommunerne i dag har til ungestøtte – både samlet og per ung. Spørgsmålene
henviser til nyheden »Ny metode som styrket efterværn har positiv effekt for
tidligere anbragte unge« på Københavns Kommunes hjemmeside, KK.dk, den
29. oktober 2024 og evalueringen af projektet »Critical Time Intervention (CTI)
som styrket efterværn til tidligere anbragte unge i Københavns Kommune
2020-2023«.
Svar:
Det er først og fremmest altid positivt, når en kommune opnår gode resultater
ved at afprøve nye metoder i indsatser til borgere. Evalueringen af brugen af
bostøtte efter CTI-metoden som en del af ungestøtteindsatsen i Københavns
Kommune viser, at CTI-metoden kan være et godt redskab i at støtte unge, der
går fra at bo på et anbringelsessted til at bo i egen bolig.
Der er lovgivningsmæssigt ikke er noget til hinder for, at kommunerne tilbyder
tidligere anbragte unge et tæt støttet forløb i overgangen til egen bolig,
eksempelvis i form af bostøtte efter CTI-metoden, som led i en
ungestøtteindsats efter barnets lov eller efter reglerne i serviceloven, hvis de
unge er omfattet af målgrupperne for indsatserne i øvrigt. Det er op til
kommunen at vurdere, hvilke indsatser der vil være relevante og kan
imødekomme borgerens behov. Det er dog samtidig vigtigt at være
opmærksom på, at CTI-metoden ikke vil være relevant for alle, der tidligere har
været anbragt. Bostøtte efter CTI-metoden vil fx ikke være relevant for dem,
hvis anbringelse har skyldtes funktionsnedsættelser, som gør, at det ikke vil
være et realistisk mål for den pågældende at komme i egen bolig.
Der er på baggrund af spørgsmålet foretaget en beregning af, hvad det vil
koste at udbrede bostøtte efter CTI-metoden til alle tidligere anbragte unge
mellem 18 og 23 år. Såfremt alle i denne gruppe tilbydes bostøtte efter CTI-
metoden, vurderes udgifterne at være ca. 0,8 mia. kr. i alt. Udgiften til bostøtte
1