Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3010349_0001.png
Social- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
29. januar 2025
Nyborg Kommunes sagsbehandling på det specialiserede
socialområde (ministeriets sagsnr. 2023 – 9318)
Ankestyrelsen har i dag sendt et brev til Nyborg Kommune.
Vi vedlægger en kopi af brevet til orientering.
J.nr. 24-10910
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
Venlig hilsen
Nanna B. Damgaard
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid - reception:
man-fre kl. 9.00-15.00
Åbningstid - telefon:
man-tir kl. 9.00-15.00
ons lukket
tor-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om opfølgning på spørgsmål om Nyborg Kommune
3010349_0002.png
Nyborg Kommune
Torvet 1
5800 Nyborg
29. januar 2025
Sagsbehandlingen på det specialiserede socialområde i Nyborg
Kommune (kommunens sagsnr. S2024-19207)
Ankestyrelsens kommunale og regionale tilsyn vender hermed tilbage i
sagen om sagsbehandlingen på det specialiserede socialområde i Nyborg
Kommune.
Konklusion
Ankestyrelsen har gennemført en indledende undersøgelse af sagen.
På baggrund af Nyborg Kommunes udtalelse finder Ankestyrelsen ikke
anledning til at foretage yderligere. Vi vil dog følge udviklingen i Nyborg
Kommunes sagsbehandling på det specialiserede område og følger op
om et halvt år.
Vi lægger vægt på, at Nyborg Kommune har redegjort for en række
tiltag, som kommunen har igangsat for at rette op på de fejl, der blandt
andet er blevet konstateret i en ekstern undersøgelse foretaget af BDO.
Nyborg Kommune har i den forbindelse oplyst, at kommunen i perioden
op til offentliggørelsen af BDO’s rapport påbegyndte udarbejdelsen af en
overordnet udviklings- og handlingsplan for området. Samtidig blev der
igangsat en række tiltag, herunder genopretning af de
underretningssager, der var gennemgået af BDO – blandt andet med
ekstern hjælp – samt et særligt ledelsesmæssigt fokus på sprogbrug og
adfærd i forhold til samarbejdet med familier og børn.
Vi lægger desuden vægt på, at byrådet i Nyborg Kommune den 19.
marts 2024 godkendte en udviklingsplan for perioden 2024-2028 med
J.nr . 24-10910
A nk estyrelsen
7998 S tatsservice
T e l +45 3341 1200
a s t@a st.dk
s ik [email protected]
EA N-nr.:
57 98 000 35 48 21
Å b ningstid - r e ception:
m a n-fre k l. 9.00-15.00
Å b ningstid - te lefon:
m a n-tir k l. 9.00-15.00
o ns lukket
to r -f re k l. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om opfølgning på spørgsmål om Nyborg Kommune
fokus på blandt andet kvalitetsstandarder og administrationsgrundlag,
kvalitet i sagsbehandlingen samt ledelsestilsyn og rapportering.
Udviklingsplanen beskriver blandt andet, at der skal ske en opnormering
i myndighedsafdelingen, iværksættelse af Task Force-forløb på
børnehandicapområdet, løbende kompetenceudvikling og faglig
supervision – alt sammen med henblik på at sikre kvalitet i
sagsbehandlingen.
Vi lægger også vægt på, at det følger af Nyborg Kommunes
udviklingsplan, at planen medfører, at alle effektiviseringer og
besparelser på det specialiserede socialområde ”nulstilles” samtidig med,
at der afsættes ekstra 298,985 mio. kr. til området i perioden 2024-
2028.
Da kommunen således har iværksat en række tiltag, der har til formål at
rette op på de fejl, der er fundet i sagsbehandlingen på det
specialiserede socialområde, vurderer vi, at der på nuværende tidspunkt
ikke er anledning til at rejse en tilsynssag.
Ankestyrelsen vil dog følge udviklingen i forhold til de iværksatte tiltag
og vende tilbage om et halvt år i forhold til Nyborg Kommunes
sagsbehandling på det specialiserede socialområde. Vi har i den
forbindelse også noteret os, at Nyborg Kommune vil fremsende status
vedrørende sagsbehandlingstider, antal sager pr. medarbejder, oplysning
om sygefravær og antal fratrædelser, når det har været forelagt Social-
og Handicapudvalget.
Vi offentliggør dette brev på www.ast.dk.
Sagens oplysninger
Social- og Boligministeriet skrev til Ankestyrelsen den 17. september
2024.
Social- og Boligministeriet oplyste, at ministeriet havde bedt om en
række redegørelser fra Nyborg Kommune på baggrund af medieomtale
af en rapport udarbejdet af BDO om sagsbehandlingen på det
specialiserede socialområde i Nyborg Kommune. Det havde ministeriet
gjort, fordi rapporten rejste tvivl om, hvorvidt kommunen overholdte
gældende regler. Social- og Boligministeriet sendte materialet til
Ankestyrelsen med henblik på en vurdering af, om der var anledning til
at rejse en tilsynssag.
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om opfølgning på spørgsmål om Nyborg Kommune
Ankestyrelsen bad den 23. oktober 2024 byrådet i Nyborg Kommune om
en udtalelse.
Byrådet i Nyborg Kommune har den 18. december 2024 sendt en
udtalelse.
Følgende fremgår blandt andet af udtalelsen:
”Redegørelse
for, hvilke tiltag der er eller forventes sat i
gang på baggrund af BDO’s rapport ”360 graders analyse af
de specialiserede socialområder”.
BDO’s rapport ”360 graders analyse af de specialiserede
socialområder” blev offentliggjort 5. december 2023.
Forinden var direktionen blevet orienteret om rapportens
resultater, og direktionen påbegyndte 17. oktober 2023 arbejdet
med udarbejdelse af en overordnet udviklings- og handleplan for
Social og Familie.
Der blev samtidig afviklet medarbejdere på baggrund af
langtidsfravær, ligesom der blev indhentet ekstern vikarbistand til
at håndtere de sagsstammer, der igennem længere tid havde
manglet sagsbehandler. Der blev ligeledes slået
sagsbehandlerstillinger op til både voksen, familie og
børnehandicap.
BDO gennemgik 379 sager med underretninger. Disse sager blev
gennemgået for de fejl og mangler, som var blevet påpeget.
Sagerne blev genoprettet. I den proces blev der genåbnet nogle
sager i forbindelse med, at der ikke var afholdt fx børnesamtale.
Der blev også genoptaget nogle ansøgningssager. Dette for sikre,
at alle sagsbehandlingsskridt var taget i sagerne.
Der blev indhentet ekstern hjælp til at gennemgå særligt
komplekse sager for den rette faglige vurdering.
Der var særligt ledelsesmæssigt fokus på sprogbrug og adfærd i
Børn og Familie i forhold til samarbejdet med og omkring familier
og børn.
Der blev iværksat følgende konkrete tiltag lige op til eller efter
BDO’s afrapportering:
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om opfølgning på spørgsmål om Nyborg Kommune
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ekstraordinært ledelsestilsyn i november måned i sociale
sager + § 41 og 42.
Ansættelse af ny Myndighedsleder samt to afdelingsledere.
Løbende ledelsestilsyn med afrapportering til Social- og
Handicapudvalget hvert kvartal med trækning december,
marts, juni og september.
Nedlæggelse af Frontteam for at minimere sagsbehandlingstid
og videnstab, hvilket understøtt er intentionerne i Barnets Lov.
Iværksættelse af faglig supervision til hele
Myndighedsafdelingen (børn og voksen).
Opstartsmøder med Socialstyrelsens taskforce på
Børnehandicapområdet.
Ekstra ressourcer via vikarbureauer til Myndighedsafdelingen.
Ekstern bistand til bunkeafvikling af fristoverskredne
børnefaglige undersøgelser.
Tilrettelæggelse af arbejdsmiljøforløb.
Iværksættelse af fagligt ledelsestilsyn.
Direktionen fremlagde 20. februar 2024 forslag til en udviklingsplan
for 2024-2028, som blev behandlet i Social- og Handicapudvalget
28. februar 2024, Økonomiudvalget 11. marts 2024 og godkendt i
Byrådet 19. marts 2024.
Formålet med udviklingsplanen 2024-2028 er at sikre, at borgere i
Nyborg Kommune oplever en anerkendende og sammenhængende
indsats af høj kvalitet på tværs af Social og Familie.
Udviklingsplanen danner grundlag for omfattende investeringer i
medarbejdere, samarbejde, kultur, faglig tilgang, indsatser, samt
ledelses- og organisationsstruktur i Social og Familie. Ændringerne
skal løfte fagligheden, styrke arbejdsmiljøet og skabe en kultur, der
afspejler Nyborg Kommunes værdier og kerneopgave.
Udviklingsplanen tager udgangspunkt i kommunens kerneopgave.
Visionen for Social og Familie er derfor:
Vi vil understøtte
borgernes muligheder for at udfolde deres potentiale i et
forpligtende samarbejde.
Visionen skal indfries gennem en række konkrete handlinger inden
for otte fokusområder:
Politikker og strategier.
Ledelse og organisering.
Kvalitetsstandarder og administrationsgrundlag.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om opfølgning på spørgsmål om Nyborg Kommune
Kvalitet i sagsbehandlingen.
Ledelsestilsyn og rapportering.
Digitalisering og IT-understøttelse.
Arbejdsmiljø og kultur.
Økonomisk styring.
Iværksættelsen af udviklingsplanen betyder en omfattende
udviklings- og forandringsproces, der styres igennem et
systematisk fokus på implementering og økonomisk styring.
BDO anbefaler i rapporten, at der på børne- og ungeområdet
gennemføres en omfattende reorganisering af den tidligt
forebyggende indsats med henblik på at styrke samarbejdet
mellem myndighed og udførende enheder. Et centralt element i
udviklingsplanen er udarbejdelse af serviceniveaubeskrivelser og
klare arbejdsgange, der tydeligt definerer ansvarsområder og
forventninger på alle trin af indsatstrappen.
Det følger af udviklingsplanen, at der skal være et øget fokus på
ledelsestilsyn for at sikre effektivitet og kvalitet i indsatsen.
Derudover vil der være en målret tet indsats for at styrke
visitationsprocessen. Endelig vil der være en fornyet
opmærksomhed på økonomisk styring for at sikre, at ressourcerne
anvendes optimalt og effektivt.
På voksenområdet anbefaler BDO en strategisk tilgang med fokus
på styringsaspekter og kvalitetsløft i sagsbehandlingen. Dette er
indarbejdet i udviklingsplanen, hvor der vil blive udarbejdet
arbejdsgangebeskrivelser for at styrke samarbejdet mellem
myndighed og udfører, og der gennemføres en tilpasning af
tilbudsviften efter § 85 (hjælp eller støtte til at udvikle
færdigheder).
En essentiel del af anbefalingerne fra BDO inkluderer en tydeligere
afgrænsning mellem § 83 (hjælp eller støtte til nødvendige
praktiske opgave i hjemmet) og § 85 (bostøtte) samt en mere
fokuseret anvendelse af § 104 (aktivitets- og samværstilbud).
Dette vil blive suppleret med forbedret styring af leverandører for
at sikre en mere koordineret og målrettet indsats. For at opnå en
mere bæredygtig praksis anbefales en styrket opfølgning og
løbende takstjustering inden for rammerne af § 108 (ophold i
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om opfølgning på spørgsmål om Nyborg Kommune
3010349_0007.png
botilbud). Derudover vil der blive iværksat tiltag til at understøtte
kontraktforhandlinger.
[…]
Styrkelse af håndteringen af underretninger
Underretninger bliver i dag vurderet og behandlet i et frontteam,
som udelukkende varetager denne opgave. Med Barnets Lov er der
fokus på kontinuitet og gennemgående børne- og ungerådgiver på
sagerne. Det betyder, at organiseringen af myndighed på børne- og
ungeområdet tilpasses til denne tilgang.
Derfor vil børne- og ungerådgivere som udgangspunkt varetage
sagsbehandling af hele sagsforløbet. Det vil betyde en styrkelse af
inddragelsen af barnet/den unge helt fra vurderingen af
underretningen, hvor der tales med barnet/den unge. Denne
ændring vil også betyde, at der skal ske et kompetenceløft af
medarbejderne, så alle har den faglige viden til at kunne vurdere
underretninger og det videre forløb i sagen. Denne tilpasning skal
bidrage til at mindske sårbarheden ved fravær.
Tilpasningen udmøntes i februar-marts 2024.
[…]
Opnormering i myndighedsafdelingen
For at have de nødvendige medarbejderressourcer til at sikre
kvalitativt indhold i gennemførslen af de enkelte sagsskridt,
opnormeres myndighedsafdelingen, således at rådgivere på børne -
og ungeområdet har en sagsstamme på gennemsnitligt max 25
sager samt, at medarbejdere på voksenområdet har gennemsnitligt
max 55 sager på en sagsstamme. Dette svarer til medianen i det
spænd, som Dansk Socialrådgiverforening anbefaler på områderne.
Det vil ud fra nuværende sagstal betyde ansættelse af 10
medarbejdere på børne- og ungeområdet og 3 medarbejdere på
voksenområdet.
Opnormeringen vil ske løbende fra maj 2024 frem mod 3. kvartal
2024.
Task Force forløb på børnehandicapområdet
Det 2-årige Task Force forløb vil blive iværksat med henblik på at
sikre den nødvendige kvalitative udvikling på
børnehandicapområdet. Forløbet sker i samarbejde med Social- og
Boligstyrelsen og Ankestyrelsen, og der vil således både være en
socialfaglig og juridisk gennemgang af 20 udvalgte sager. Det vil
for de medarbejdere, der sidder på børnehandicapområdet være
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om opfølgning på spørgsmål om Nyborg Kommune
3010349_0008.png
forbundet med kompetenceudvikling. Forløbet vil endvidere have
en afledt kompetencegivende effekt på det specialiserede
voksenområde, da de med fordel kan deltage i flere af kurserne
med Social- og Boligstyrelsen og Ankestyrelsen.
Der er afholdt indledende møde med Task Forcen. Der vil blive
besluttet sagstyper til gennemgang i marts 2024 og
gennemgangen vil ske frem mod juni 2024. Forløbet på
børnehandicap vil opstarte fra marts 2024 frem til marts 2026. Da
der er vakante stillinger i børnehandicapteamet, er det ikke muligt
at involvere medarbejdere før disse stillinger er besatte.
Kompetenceudvikling
Der vil løbende blive taget stilling til, hvorvidt
myndighedsafdelingerne som en enhed eller enkelte medarbejdere
har behov for at gennemføre kompetenceudviklingsforløb.
Medarbejderne på børne- og ungeområdet følger alle kurser i
forbindelse med implementering af Barnets Lov. Social- og
Boligstyrelsens kurser i Børnekataloget samt på voksenområdet er
ikke forbundet med større udgifter. Det vurderes, at det på børne-
og ungeområdet er nødvendigt med et længerevarende
praksisnært kursus i inddragelse af børn og unge ved en ekstern
leverandør. Det vil løbende blive vurderet, hvorvidt der er behov
for tilkøb af eksterne undervisningsforløb.
På voksenområdet er der igangsat et rådgivningsforløb med Social-
og Boligstyrelsen om hvordan socialpsykiatrien kan arbejde
systematisk med anvendelsen af peers. Der er tale om et
rådgivningsforløb som er designet, så Social- og Boligstyrelsen
følger området fra opstart til forankring og indeholder foruden
kompetenceudvikling af såvel ledere, medarbejdere og peers også
workshops med fokus på opstart, udvikling, implementering og
forankring.
Der er også indledt en dialog med Social- og Boligstyrelsen
omkring et strategisk og tværpolitisk fokus på hjemløsereformen i
Nyborg Kommune.
Kompetenceudvikling vil være en løbende aktivitet, hvor der
kontinuerligt vil blive vurderet på afdelingens samlede behov for
kompetenceudvikling.
Faglig supervision
For at sikre psykologisk tryghed og respektfuld tilgang til borgerne
vil der blive afholdt faglig supervision 4 gange årligt af 3 timers
varighed, hvor de enkelte medarbejdere på både børne- og
ungeområdet samt voksenområdet får mulighed for professionel
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om opfølgning på spørgsmål om Nyborg Kommune
3010349_0009.png
sparring. Supervisionen foregår i et ledelsesfrit rum, men der er
efter hver supervision en kort opfølgning mellem supervisor og
nærmeste leder for at sikre, at der sker et tilbageløb om eventuelle
faglige og arbejdsmiljømæssige problematikker.
Der er igangsat proces med at finde egnede supervisorer og
indsatsen forventes opstartet i marts 2024 og derefter hvert
kvartal.
Kompetenceplan og visitation
Kompetenceplanen revideres for at sikre faglig og økonomisk
styring. Derudover skal visitationsproceduren revideres, herunder
hvilket oplysningsgrundlag der skal foreligge mv. forud for
fremlæggelse på visitationsudvalget.
Kompetenceplanen bør udarbejdes i sammenhæng med
indsatstrappen, således at egen kompetencen indskrænkes jo
højere på indsatstrappen indsatsen befinder sig.
Indsatstrappen er en gradueret trappe, som illustrerer tyngden af
indsatserne. De mindst indgribende indsatser (fx tidlig
forebyggelse) er på de nederste trin, mens de mest massive (fx
institutionsanbringelse) er på de øverste trin. Derimellem ligger de
hjemmebaserede indsatser placeret efter omfang og intensitet.
Visitationsudvalget skal have et kvalificeret grundlag for at tage
stilling til indstillingen og der vil blive taget konkret stilling til,
hvilken metode, der skal anvendes til udfoldelse af sagen på
mødet. Borgerne bør på sigt inddrages mere i selve
visitationsprocessen for at sikre effektfulde og virksomme
indsatser.
Kompetenceplanen og rammen omkring visitationsudvalget
forventes revideret i løbet i februar-marts 2024 med opstart af nyt
visitationsudvalg på både børn-, unge- samt voksenområdet fra
marts-april 2024.
Ekstern konsulentbistand
En ekstern leverandør tilkøbes efter behov ved særligt komplekse
problemstillinger. Det er vigtigt, at den eksterne leverandør er
bekendt med aktuelle politikker, kvalitetsstandarder mv. Der er
igangsat en proces med at finde en kvalificeret leverandør.
Økonomi
Udviklingsplanen ”nulstiller” alle effektivisering og besparelser på
det specialiserede socialområde og tilfører ekstra penge til
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om opfølgning på spørgsmål om Nyborg Kommune
realvækst, genopretningsplan, styrkelse af kvalitet i
sagshandlingen m.v. Dette skyldes, at der i fremskrivningen af
realvæksten på det specialiserede socialområde med 7% årligt
tages udgangspunkt i regnskab 2023 og ikke i budget 2024.
Udviklingsplanen medfører, at der samlet afsættes ekstra 298,985
mio. kr. til det specialiserede socialområde i perioden 2024-2028.
Udgifterne er fordelt med 33,169 mio. kr. i 2024, 57,385 mio. kr. i
2025, 62,964 mio. kr. i 2026, 67,294 mio. kr. i 2027 og 78,172
mio. kr. i 2028.
[…]
Opsamling
BDO’s 360 graders analyse viste bl.a., at der manglede faglighed
blandt medarbejderne i myndighed på både voksenområdet og
børne- og ungeområdet, og at der på børne- og ungeområde var
tegn på forråelse blandt en gruppe medarbejdere hos myndighed.
BDO beskrev, at det specialiserede børne- og ungeområde bar
præg af, at der historisk har været mange ledelsesskift, en høj
medarbejderomsætning og til tider et højt sygefravær. Det har
skabt usikkerhed i organisationen og især hos myndighed. BDO har
observeret flere eksempler på sagsbehandling, som kalder på
synlig og nærværende ledelse for at sikre den rette kvalitet i
sagerne.
Nyborg Kommune ser med stor alvor på resultaterne af BDO’s
analyse. Vi finder de beskrevne forhold helt uacceptable, og derfor
har ledelsen også handlet hurtigt og resolut på det, der kunne
ændres på kort sigt. Der er bl.a. straks rettet op på behandlingen
af underretninger, og der er taget initiativer til genopretning af
personalesituationen ved ansættelser, afskedigelser og brug af
vikarer.
Der blev med det samme iværksat udarbejdelse af en omfattende
udviklingsplan for området, som skal sikre, at borgere i Nyborg
Kommune oplever en anerkendende og sammenhængende indsats
af høj kvalitet på tværs af Social og Familie.
Der blev afsat ekstra 33,169 mio. kr. i 2024, 57,385 mio. kr. i
2025, 62,964 mio. kr. i 2026, 67,294 mio. kr. i 2027 og 78,172
mio. kr. i 2028 til gennemførelse af udviklingsplanen.
9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om opfølgning på spørgsmål om Nyborg Kommune
I politisk aftale om budget 2025 blev der afsat yderligere:
- ekstra 24,814 mio. kr. i 2024 stigende til 50,753 mio.kr. til
foranstaltninger vedrørende udsatte børn og unge samt
voksne handicappede m.v.
- 13,014 mio. kr. årligt til investering i forebyggelse og
genopretning
- ekstra 6,470 mio. kr. årligt til investering i forebyggende
foranstaltninger
- en pulje på ekstra 6,543 mio. kr. årligt til anbringelser ved
plejefamilier, opholdssteder og døgninstitution i forbindelse
med sagsgennemgang og opfølgning på underretninger m.v.
- ekstra 13,406 mio. kr. årligt til administration og styrkelse af
den faglige kvalitet i sagsbehandlingen
- ekstra 1,383 mio. kr. årligt til styrkelse områdeledelse
- ekstra 1,648 mio. kr. til styrkelse af sekretariatsledelse og
administration
- ekstra 1,232 mio. kr. årligt til ansættelse af én
specialkonsulent til aktivitets- og bevillingsstyring samt én
specialkonsulent til udvikling af ledelsesinformation
- en pulje på 500.000 kr. årligt til kompetenceudvikling
- en pulje på 300.000 kr. årligt til køb af ekstern
konsulentbistand til håndtering af komplekse og vanskelige
sager
- en pulje på 200.000 kr. årligt til køb af konsulentbistand til
arbejdsmiljøforløb
- 1 mio. kr. årligt til indkøb af IT -system til håndtering af
ledelsesinformation og sagsbehandlingstider m.v.
Beskrivelse af, hvilken effekt eventuelle iværksatte tiltag
har haft indtil nu.
Der har været løbende afrapportering til Social- og
Handicapudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet på status på
udviklingsplanen, herunder en afrapportering på fremdriften, så det
politiske niveau er opdateret med, hvor langt afdelingen er med
planlægningen, udviklingen, forankringen og driften.
Den overordnede vurdering er, at udviklingsplanen følger
tidsplanen, og de igangsatte aktiviteter er i fremdrift. Det skal dog
bemærkes, at det er en omfattende forandringsproces, der er
igangsat med udviklingsplanen. Det stiller store krav til alle
niveauer i organisationen. Fra ledelsens side kræver det fokus og
en tæt og løbende opfølgning, mens det for medarbejderne er
10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om opfølgning på spørgsmål om Nyborg Kommune
krævende både at implementere et nyt mindset, nye arbejdsgange
og samtidig aflære gamle vaner samtidig med, at opgaverne fortsat
og løbende skal udføres. Det kræver tid, analyse og kapacitet hos
både ledere og medarbejdere.
Det er vurderet, at der er behov for at justere tidsplanen samt
prioriteringen af de mange tiltag. Dette arbejde er verserende. Det
er fortsat vurderingen, at det er en langsigtet proces at komme i
mål med udviklingsplanen. Det er på nuværende tidspunkt
vanskeligt at måle på effekterne af de iværksatte tiltag.
[…]
F4 Faglig kvalitet i sagsbehandlingen
Opnormering i myndighedsafdelingen
Både Myndighed børn og Myndighed voksen er blevet tilført ekstra
medarbejdere. Der har derfor været stor fokus på rekruttering og
onboarding af nye medarbejdere gennem hele 2024.
Særligt ansættelse af mange ekstra rådgivere på børne- og
ungeområdet har stillet store krav til onboarding, kollegaer og
organisationen.
Der har undervejs i processen været enkelte opsigelser i teamene,
og der har derfor været anvendt eksterne vikarer for at sikre
sagsbehandlingen. Sygefraværet er faldende sammenlignet med
2023. Der er iværksat arbejdsmiljøforløb med Carelink for at øge
fokus på trivsel og fastholdelse af rådgiverne.
Alle rådgiverstillinger på voksenområdet er besat. Det forventes, at
voksenrådgiverne har 55 sager.
Myndighed børn arbejder forsat på, at alle rådgiverstillinger
besættes. Der er ansat nye rådgivere til start i januar 2025. Der er
er forsat 2 ledige stillinger i afdelingen. Det forventes, at børne- og
ungerådgiverne har ca. 25 sager, når alle stillinger er besat.
Effekten af opnormeringen forventes at kunne ses i 2025 på
sagsbehandlingen. Der forventes positive effekter for både
sagsbehandlingen og arbejdsmiljøet. Med færre sager kan børne -
og ungerådgiverne dedikere mere tid og opmærksomhed til hver
enkelt sag. Det fører til mere grundige vurderinger og bedre
tilpassede indsatser for det enkelte barn eller den unge. Samtidig
mindsker et lavere sagstal arbejdsbelastningen, hvilket reducerer
stress og risikoen for udbrændthed blandt rådgiverne, og bidrager
til et bedre arbejdsmiljø.
Task Force på børnehandicap
11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om opfølgning på spørgsmål om Nyborg Kommune
Afrapporteringen fra Task Forcen fremlægges for Social- og
Handicapudvalget samt medarbejdere den 26. februar 2025. Der er
planlagt udviklingsdag med Task Forcen i marts 2025.
Kompetenceudvikling
Der er indgået aftale med UC Lillebælt om et længerevarende
kompetenceudviklingsforløb. Det betyder, at alle børne- og
ungerådgivere samt medarbejdere på Udfører børn i 2025-2026
skal igennem et diplommodul i inddragelse af børn og unge.
Alle medarbejdere i Familieindgangen samt Familie Først er i gang
med kursus i metoden Signs Of Safety, som afsluttes i februar
2025.
Socialrådgiverne i Myndighed voksen har deltaget i kursus i
recovery-orienteret rehabilitering i sagsbehandlingen i regi af
Social- og Boligstyrelsen. Herudover har afdelingen søgt og fået
tildelt implementeringsforløb i VUM 2.0 hos Social- og
Boligstyrelsen. Forløbet vil have særligt fokus på sagsåbning og -
oplysning, hvori der bl.a. følges op træning og udvikling af den
recovery-orienterede rehabilitering.
Der arbejdes herudover med en fælles kompetenceudviklingsplan
på tværs af voksen-socialområdet med afsæt i pulje til det
specialiserede socialområde i samarbejde med UC Lillebælt.
Områdeledere og afdelingslederne er startet på uddannelsesforløb i
"Ledelse af psykisk arbejdsmiljø og trivsel". Lederne holder tæt
dialog med lokale TR/AMR-repræsentanter.
Faglig supervision
Alle medarbejdere på Børn og voksen myndighed får ekstern
supervision. Det forventes at have en række positive effekter både
for deres arbejdsmiljø og for kvaliteten af sagsbehandlingen.
Supervision giver rådgiverne mulighed for at få faglig sparring,
drøfte komplekse sager og reflektere over deres arbejde.
Kompetenceplan og visitation
Der er taget en ny kompetenceplan i brug for Myndighed børn. Den
angiver niveauer for, hvad der skal på visitationsudvalg,
teambeslutning og lederbeslutning. Formålet med
kompetenceplanen er, at opgaver, roller og ansvar på de forskellige
niveauer er tydelig. Kompetenceplanen anvendes til at opnå
ensartethed i sagsbehandlingen, ligesom den anvendes som et
element i økonomistyringen på området.
Formålet med beslutningskompetence på teammøder er at sikre en
smidig beslutningsproces, der understøtter, at indsatser efter
12
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om opfølgning på spørgsmål om Nyborg Kommune
barnets lov skal iværksættes straks efter, at beslutningen er
truffet. Skabe fælles læring og skabe grundlag for ensartethed i
behandlingen af ”ensartede” sager. Styrke den enkelte rådgiveres
kompetence i at fremlægge en sag kort og præcist med faglige
vurderinger, som den centrale argumentation.”
Ankestyrelsens kompetence som tilsynsmyndighed
Ankestyrelsen fører tilsyn med, at kommunerne overholder den
lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder. Det står i §
48, stk. 1, i kommunestyrelsesloven.
Ankestyrelsen beslutter, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en
tilsynssag. Det står i § 48 a i kommunestyrelsesloven.
Ved vurderingen af, om der er anledning til at
vurderer Ankestyrelsen, om sagen er generelt
det kommunale tilsyns overordnede formål og
på, om det vil have væsentlig betydning, at vi
behandling.
rejse en tilsynssag,
egnet til at understøtte
funktion. Vi lægger vægt
tager sagen op til
Ankestyrelsen kan bl.a. inddrage sagens principielle, generelle og
alvorlige karakter. Ankestyrelsen kan også inddrage, om sagen objektivt
set har stor økonomisk eller administrativ betydning for en eller flere
kommuner, organisationer, foreninger, borgere m.fl.
Når vi overvejer, om vi skal rejse en tilsynssag, kan det have betydning,
om sagen har aktuel betydning, og om kommunen har en forkert
forståelse af lovgivningen.
Formålet med at rejse en tilsynssag vil typisk være at standse en aktuel
ulovlig handling i kommunen. Det kan også være at tvinge kommunen til
at opfylde en handlepligt.
Venlig hilsen
Nanna B. Damgaard
13
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om opfølgning på spørgsmål om Nyborg Kommune
Kopi er sendt til:
Social- og Boligministeriet
14
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om opfølgning på spørgsmål om Nyborg Kommune
Vi har anvendt:
Lov om kommunernes styrelse (kommunestyrelsesloven), senest
bekendtgjort ved lovbekendtgørelse nr. 69 af 23. januar 2024
15