Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
post@sm.dk
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 1709
Doknr.
3795717
Dato
25-04-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 13. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
485 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kathrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 485:
”Vil
ministeren, i forlængelse af svaret på SOU alm. del
–
spørgsmål 111 om
botilbuddet Florahuset, redegøre for, om det er praksis at anmelde steder som
Florahuset til politiet, når der er afgivet urigtige oplysninger, som kan være
strafbare efter straffelovens § 161? Vil ministeren desuden redegøre for, om
hun principielt mener, at det bør være strafbart at afgive ukorrekte oplysninger
om en medarbejderstab, at angive fejlagtigt på Tilbudsportalen, at en psykote-
rapeut og en psykolog er tilknyttet botilbuddet, samt afgive forkerte oplysninger
om personaleudskiftning og gennemstrømning?”
Svar:
Når et tilbud ansøger socialtilsynet om godkendelse, har tilbuddet pligt til at af-
give en række oplysninger over for socialtilsynet. Disse oplysninger vil indgå,
når socialtilsynet foretager en samlet vurdering af, om tilbuddet har den for-
nødne kvalitet til at opnå godkendelsen. Hvis et tilbud har afgivet urigtige oplys-
ninger til socialtilsynet, kan dette medføre, at tilbuddet ikke opnår sin godken-
delse.
Et tilbud, der har opnået godkendelse fra socialtilsynet, vil fortsat have en op-
lysningspligt over for socialtilsynet. Såfremt et godkendt tilbud måtte afgive
urigtige oplysninger til socialtilsynet, kan socialtilsynet anvende en række reak-
tionsmuligheder over for tilbuddet.
Socialtilsynet kan for det første træffe afgørelse om skærpet tilsyn, hvis kon-
krete forhold i tilbuddet skaber bekymring for tilbuddets kvalitet, eller hvis soci-
altilsynet ud fra en samlet vurdering af tilbuddet finder, at tilbuddet ikke læn-
gere har en fornødne kvalitet. Derudover kan socialtilsynet træffe afgørelse om
at udstede påbud, hvor overholdelse af påbuddet bliver til en betingelse for fort-
sat godkendelse. I sidste ende kan socialtilsynet træffe afgørelse om ophør af
godkendelse af tilbuddet, hvis tilbuddet ikke længere opfylder betingelserne for
godkendelse.
Det skal derudover fremhæves, at socialtilsynet kan træffe afgørelse om leder-
karantæne over for personer, der var ansat som leder af tilbuddet på tidspunk-
tet for afgørelsen om ophør af godkendelse. Det er en betingelse, at den på-
gældende person har forårsaget eller medvirket til de forhold, der dannede
grundlag for afgørelsen om ophør af godkendelse. Hvis en person bliver
1
underlagt lederkarantæne medfører dette, at personen i en periode på 5 år fra
afgørelsen ikke må ansættes som leder af eller udpeges til bestyrelsen for et
tilbud, som er godkendt eller som søger om godkendelse af socialtilsynet.
Afgivelse af urigtige oplysninger kan således have som konsekvens, at tilbud-
det får frataget sin godkendelse, samt at lederen bliver underlagt lederkaran-
tæne.
Der findes således en række direkte sanktionsmuligheder, som socialtilsynet
kan iværksatte over for et tilbud, og jeg skal i forhold til mulige strafferetlige
sanktioner bemærke, at dette henhører under justitsministeren.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2